Latvijā un vairākās kaimiņvalstīs populārā sludinājumu portāla ss.lv konflikts ar Valsts ieņēmumu dienestu (VID) izvērties par pēdējās nedēļas TOP notikumu Latvijā. Pat tie, kas līdz šim nebija izmantojuši šī portāla pakalpojumus, nu jau vismaz zina, ka tāds eksistē. Iespējams, ka tik karstas diskusijas ap šo gadījumu ir tāpēc, ka joprojām ir ļoti daudz neizskaidrotu aspektu un sajūta, ka publiski pārāk daudz kas nav līdz galam pateikts.
Kā tas viss šobrīd izskatās? Izskatās pēc tā, ka VID ar visai apšaubāmiem argumentiem ir licis slēgt Latvijā un citās tuvējās valstīs ļoti iecienītu interneta portālu, kas darbojās pēc sludinājumu dēļa principa. Portāls savu slavu un auditoriju iekarojis jau gana ilgā laika periodā, turklāt strādājis finansiāli ļoti veiksmīgi- SIA SS pērn apgrozījis 5.5 mlj., eiro, nopelnot 4.1 mlj. eiro, bet nodokļos samaksājot 1.92 mlj. eiro - Latvijas uzņēmējdarbības vidē tas tiešām ir ļoti atzīstams un nebūt ne pārāk biežs sasniegums. Savukārt SIA Internet, kam pēc VID lēmuma nule apturēta saimnieciskā darbība, pērn gūta 228 tūkst. eiro liela peļņa, nodokļos samaksājot gandrīz 230 tūkst. eiro. Kur te vēl piesieties? VID acīmredzot domā citādi un ir «piesējies» portālam it kā par nereģistrētu auto tirgotāju datu neatklāšanu. Uzņēmums VID lēmumu pārsūdzējis tiesā, tiesas lēmuma vēl nav, bet VID tomēr pavēlējis mājaslapu ss.lv slēgt.
Šāda rīcība izskatās dīvaina un neadekvāti barga, jo nodokļu administrācija ar darbības apturēšanu sodījusi uzņēmumu nevis par to, ka tas nebūtu maksājis nodokļus, griezis PVN karuseļshēmas vai ko tamlīdzīgu, bet gan uz aizdomu pamata, ka atsevišķi šī sludinājumu portāla izmantotāji varētu būt nesamaksājuši nodokļus. Paša portāla «vaina» minēta tikai tur, ka tas neesot padalījies ar VID ar savu klientu datiem, tātad nav reaģējis uz pieprasījumu, kas, iespējams, ir bijis nesamērīgs. Tādējādi ss.lv gadījums šobrīd ir radījis precedentu, kas ar neparedzamām sekām draud jebkurai reklāmas vai sludinājumu izvietošanas platformai, jo tā var tikt padarīta atbildīga par to, cik daudz preču konkrētais reklāmas vai sludinājuma devējs ir ne tikai notirgojis, bet arī vai ir samaksājis visus nodokļus.
Tas, protams, gadījumā, ja viss ir tā, kā izskatās, un patiesais stāsts tiešām ir par to, kas publiski minēts. Nevarēja nepamanīt, ka paralēli šim savādajam konfliktam starp VID un ss.lv parādījusies ziņa par jauna sludinājumu portāla darbības sākšanu, kas, protams, esot pilnīga sagadīšanās, lai gan pārliecinošie ss.lv peļņas rādītāji vedina domāt citādi.
Konkrētais interneta portāls kādam var patikt vai nepatikt, tā piedāvāto servisu var uzteikt vai pelt, bet šajā gadījumā nav runa par to, bet gan par neizprotamiem nodokļu administrācijas lēmumiem, audzējot aizdomu ēnu par to, ka VID šajā gadījumā varētu būt nostrādājis kā tirgus pārdales ierocis.