Arvien ērtāka, ātrāka un lētāka iepirkšanās internetā ir devusi iespēju ne tikai iedzīvotājiem un dažādu nozaru kompānijām tikt pie iekārotajām precēm un izdevīgākiem darījumiem, bet arī paku sūtījumu apkalpojošām kompānijām paplašināt savu biznesu un nopelnīt.
Pērn salīdzinājumā ar 2015. gadu Latvijā tika apkalpots apmēram par piekto daļu vairāk paku, un kurjerpasta kompāniju teiktais liecina, ka e-komercijas bums tuvākajā laikā nemitēsies. Vai Latvijas kompānijas šādai iepirkšanās paradumu maiņai ir gatavas?
Ja ir runa par globālo spēlētāju meitas kapitālsabiedrībām, tad droši vien var teikt, ka jā, jo savu saimnieku uzdevumā tās dara visu, lai efektivizētu darbību un aizņemtu pēc iespējas lielāku paku sūtījumu tirgus daļu gan šeit, gan citviet pasaulē. Nav gan gluži tā, ka pašiem komersantiem nekas nebūtu jādara un nauda tecētu kā pa reni. Nozares uzņēmumiem izaicinājumu netrūkst. Tā kā paku skaits aug griezdamies, kompānijām jādomā par piemērotas infrastruktūras izveidi. Tām ir attīstības plāni, bet ne visām viss projektu virzībā iet uz priekšu tik raiti, kā gribētos, citu iesaitīto pušu dēļ. Piemēram, izrādās, ka nav nemaz tik vienkārši tikt pie vajadzīgā zemes gabala loģistikas centra izveidei vispiemērotākajā vietā. Kurjerpasta uzņēmumiem nākas saskarties arī ar citu nozaru kompānijām raksturīgajiem šī brīža izaicinājumiem. Tā kā konkurence liela un klienti prasa zemas cenas, piesaistīt darbiniekus kļūst arvien grūtāk. Līdz ar to ir kompānijas, kas sliecas nākotnē dot priekšroku automatizācijai un robotizācijai. Lai neatpaliktu no konkurentiem, iedzīvotāju iepirkšanās paradumu maiņa liek nozares spēlētājiem investēt arī paku saņemšanas un nosūtīšanas automātu izveidē un ik pa reizei pavilkt uz zoba citus paku apkalpotājus par neloģiskas vietas izvēli.
Ja runājam par valsts kapitālsabiedrību Latvijas Pasts, tad droši vien var teikt, ka situācija ir daudz labāka, nekā būtu bijusi gadījumā, ja turpinātos politizēta uzņēmuma vadības noskatīšana, kā varējām vērot iepriekš. Tā kā arī paku sūtījumiem visai maz sakara ar politiku un nekādas īpašas Latvijas un Ķīnas vadītāju vai ministru vienošanās nav nepieciešamas, Latvijas Pastam izdevies vienoties ar e-komercijas giganta Alibaba grupas apkalpojošo loģistikas kompāniju Cainiao par sūtījumu tranzītu uz trešajām valstīm. Tas liecina, ka pagaidām ķīnieši ir apmierināti ar visas Latvijas loģistikas ķēdes, tostarp lidostas Rīga un muitas darbību. Taču to, uz ko spējīga valsts pasta kompānija, rādīs šī projekta tālākā attīstība, proti, vai izdosies pievilināt arī paku tranzītu Eiropas Savienības valstu virzienā. Mūsu valsts uzņēmumam gan pretstatā globālajiem spēlētājiem nav savu uzņēmumu ārvalstīs, līdz ar ko piedāvāt ķīniešiem pievilcīgu piegādes cenu Eiropā varētu būt visai liels izaicinājums.