Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) īsteno komplekso tūrisma pakalpojumu sniedzēju uzraudzības projektu, liecina centra sniegtā informācija medijiem.
Projekta ietvaros PTAC pārbauda, vai komersanti, kas piedāvā patērētājiem kompleksos ceļojumus (piemēram, transportu un izmitināšanu), ir reģistrējušies tūrisma aģentu un tūrisma operatoru datubāzē (TATO) – http://tato.em.gov.lv – un ir nodrošinājuši klienta iemaksātās naudas drošības garantiju. PTAC arī izvērtē patērētājiem piedāvātos līgumus par komplekso tūrisma pakalpojumu sniegšanu, lai pārbaudītu, vai tajos nav ietverti netaisnīgi līguma noteikumi un ir norādīta visa normatīvajos aktos noteiktā informācija.
PTAC atgādina, ka no 2010.gada 14. jūnija komplekso tūrisma pakalpojumu sniedzējiem ir jāreģistrējas Ekonomikas ministrijas uzturētajā TATO datubāzē. Bez tam tūrisma operatoriem – komersantiem, kas organizē tūrisma pakalpojumu sniegšanu Latvijā vai ārvalstīs un šos pakalpojumus piedāvā vai pārdod patērētājiem tieši vai ar tūrisma aģenta starpniecību – ir jānodrošina klienta iemaksātās naudas drošības garantija, kas var tikt noformēta apdrošināšanas vai bankas garantijas veidā. Šī garantija ir jānodrošina vismaz uz gadu (skaitot no pakalpojuma sniedzēja faktiskās darbības uzsākšanas komplekso tūrisma pakalpojumu sniegšanā) un tā nedrīkst būt mazāka par 20 000 Ls.
Klienta iemaksātās naudas drošības garantija ir tūrisma operatora īpašs saistību izpildes nodrošināšanas veids gadījumos, kad komersants nespēj pilnībā vai daļēji izpildīt līgumsaistības pret patērētāju līdz savas maksātnespējas procesa pasludināšanai vai savas maksātnespējas gadījumā. Šī garantija nodrošina patērētājam radīto zaudējumu kompensāciju, kā arī patērētāja atgriešanos valstī, no kuras sācies ceļojums, ja līgumā nav noteikta cita valsts.
Patērētājam piedāvātajā līgumā par kompleksu tūrisma pakalpojumu sniegšanu ir obligāti jābūt norādītam tūrisma operatora un/vai tūrisma aģenta reģistrācijas numuram TATO datubāzē, kā arī informācijai par patērētāja iemaksātās naudas apdrošinātāju vai garantētāju, personu, pie kā vērsties, ja ceļojuma laikā uzņēmuma maksātnespējas dēļ nav iespējama programmas izpilde, un kārtību, kādā tiek atmaksāta patērētāja iemaksātā naudas summa un veikta viņa nogādāšana valstī, kurā sācies ceļojums.
Tūrisma operatoriem un aģentiem ir paredzēta administratīvā atbildība par komplekso tūrisma pakalpojumu sniegšanas noteikumu neievērošanu. Par klienta iemaksātās naudas drošības garantijas nenodrošināšanu var tikt piemērots naudas sods līdz 3000 Ls.
PTAC uzraudzības projekts ilgs līdz gada beigām, kad tiks sagatavots pārskats par pārbaužu rezultātiem.
Saistībā ar patērētājiem piedāvāto komplekso tūrisma pakalpojumu līgumu noteikumu uzraudzību PTAC, pamatojoties uz personu sūdzībām (iesniegumiem), kā arī pēc savas iniciatīvas 2011.gada 1.ceturksnī ir uzsācis izvērtēt 16 pakalpojumu sniedzēju patērētājiem piedāvāto līgumu noteikumus un pakalpojumu programmu atbilstību normatīvo aktu prasībām.