"Strīda rezultāts starp SIA "Jahonts" un kādu pircēju diemžēl beidzies ne tikai ar uzņēmuma iekļaušanu Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) izveidotā "melnajā sarakstā", bet arī publisku kaunināšanu un telefoniskiem draudiem "skandālu" izvērst starptautiskā mērogā", norāda SIA "Jahonts" valdes priekšsēdētājs Vjačeslavs Karjukovs.
Uzņēmums vērsies Ekonomikas ministrijā, rosinot diskusiju par PTAC un to pārstāvošās Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācijas rīcības ētiskumu un uzņēmuma iekļaušanas "melnajā sarakstā" pamatotību.
Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija, kura, rīkojoties PTAC uzdevumā, ir izplatījusi informāciju par SIA "Jahonts" nonākšanu PTAC "melnajā sarakstā" par to, ka uzņēmums nav izpildījis ieteikuma rakstura lēmumu atmaksāt klientei naudas summu iegādātās preces vērtībā.
"Atzīstu, ka mums ir bijusi strīda situācija ar klienti par iegādāta gredzena bojājumu. Esam piedāvājuši klientei gan dāvanu karti produkta vērtībā 400 eiro, gan arī veikt gredzena labošanu. Diemžēl kliente no mūsu piedāvājumiem atteicās, pieprasot atgriezt naudu. Piekritām tam ar nosacījumu, ka vispirms jāveic neatkarīga ekspertīze gredzenam, lai pārliecinātos, ka šis nav mehānisks bojājums, kas radies klientei gredzenu neuzmanīgi lietojot. Diemžēl pircēja no šīs ekspertīzes ir atteikusies, kā rezultātā strīda risināšanā nonācām strupceļā," pauž V.Karjukovs.
Uzņēmums norāda, ka neskatoties uz to, ka strīda objektam ar klienti nav veikta neatkarīga ekspertīze, kas noteiktu patieso bojājuma rašanās iemeslu un ļautu PTAC izdarīt objektīvu slēdzienu, pirms vairākiem mēnešiem SIA "Jahonts" ir iekļauts PTAC "melnajā sarakstā".
Kliente ar sūdzību bija vērsusies PTAC un tā neatkarīga komisija pieņēma ieteikuma rakstura lēmumu uzņēmumam atgriezt klientei naudu preces vērtībā. Ņemot vērā, ka šim lēmumam ir ieteikuma raksturs un uzņēmums tam nepiekrīt, - nauda klientei netika atgriezta, atkārtoti lūdzot veikt neatkarīgu ekspertīzi. Tā rezultātā SIA "Jahonts" tika iekļauts PTAC "melnajā sarakstā", kur saskaņā ar informāciju PTAC mājas lapā tiekot publiskoti negodprātīgi uzņēmumi.
"Mani patiesi pārsteidz šāda saraksta izveide valsts institūcijas mājas lapā, iekļaujot un par negodprātīgiem definējot uzņēmumus bez tiesas lēmuma, pamatojoties tikai uz ieteikuma rakstura lēmumu. Turklāt uzņēmumu var "dzēst" no šī saraksta tikai saskaņā ar tiesas lēmumu. Tiesiskā valstī vajadzētu būt pretēji. Taču vēl nepatīkamāku nospiedumu ir atstājusi Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācijas rīcība, kuras pārstāvis, rīkojoties PTAC uzdevumā, mums ir zvanījis un draudējis uzņēmumu "kārt pie publiska kaunu staba" ne tikai Latvijas, bet starptautiskā līmenī, ja mēs šo lēmumu neizpildīsim," pauž V. Karjukovs.
Viņš norāda, ka arī PTAC pārstāve telefonsarunā uzņēmumam atzina, ka vienīgais veids kā panākt, lai uzņēmumi "labprātīgi" izpildītu komisijas ieteikuma rakstura lēmumu, esot "izdarīt publisku spiedienu". Atzīstot, ka šī gan neesot pirmā reize, kad "asociācija esot rīkojusies pārāk agresīvi".
SIA "Jahonts" valdes priekšsēdētājs atzīmē, ka katram uzņēmumam, īpaši tiem, kas strādā tirdzniecības un/vai ražošanas nozarēs, regulāri ir jārisina dažādas problēmsituācijas ar saviem klientiem.
"Ik mēnesi mūsu uzņēmuma veikalos tiek iegādāti tūkstošiem juvelierizstrādājumu vienību, taču šī viena gadījuma dēļ PTAC burtiski grauj uzņēmuma reputāciju. Diemžēl šobrīd valsts institūcija tērē spēkus, lai kaitētu uzņēmuma reputācijai, kas godprātīgi Latvijā strādā jau vairāk kā 28 gadus, nodarbina 150 Latvijas iedzīvotāju un katru gadu nodokļos valsts budžetā iemaksā simtiem tūkstošiem eiro," norāda V. Karjukovs.
SIA "Jahonts" valdes priekšsēdētājs uzskata, ka PTAC kā Ekonomikas ministrijas pārraudzībā esošai valsts institūcijai nav pieļaujams izveidot, uzturēt un iekļaut uzņēmumus "melnajā sarakstā", pamatojoties faktiski uz prettiesiskiem lēmumiem. Viņaprāt, rezultātā šādā sarakstā var iekļūt ikviens Latvijas uzņēmējs, tā būtiski graujot godprātīgu uzņēmumu reputāciju un apdraudot to nākotnes darbību. Uzņēmējs atzīst, ka PTAC ir nozīmīga loma patērētāju tiesību aizsardzībā, taču jāapzinās, ka jebkura strīda izskatīšana ir arī milzīga atbildība pret uzņēmējdarbības vidē strādājošajiem.