Otrdien, 21. martā, Ministru kabineta (MK) sēdē tika izskatīts Finanšu ministrijas (FM) sagatavotais informatīvais ziņojums par tarifu, kas saistīti ar maksājumu kontu, salīdzināšanas mehānisma izveidi, informē FM.
Tas paredz saskaņā ar Eiropas Savienības (ES) Padomes un Parlamenta direktīvas prasībām līdz 2018. gadam Latvijā nodrošināt bezmaksas pieeju vismaz vienai tīmekļa vietnei, kas salīdzina tarifus, kurus maksājumu pakalpojumu sniedzēji noteikuši maksājumu konta apkalpošanai.
Šobrīd Latvijā finanšu sektorā tirgus piedāvā tiešsaistē salīdzināt tikai apdrošināšanas produktu veidus un tarifus, “ātro kredītu” tarifus un patērētāju kreditēšanas tarifus. Tiek piedāvāts salīdzināt arī maksājumu karšu tarifus un depozītu kontu noguldījumu procentu likmes, bet šī informācija netiek regulāri atjaunota. Šobrīd informācija par tarifiem, kas saistīti ar maksājumu kontu, ir nepārskatāma un meklējama pie katra maksājumu pakalpojumu sniedzēja individuāli. Tādējādi patērētājam tiek apgrūtināta iespēja veikt kvalitatīvu tarifu salīdzinājumu un daļa patērētāju izvēlas nemainīt savu maksājumu pakalpojumu sniedzēju.
Pārskatāms tarifu salīdzināšanas mehānisms veicinātu maksājumu pakalpojumu sniedzēju konkurenci, jo informācija par dažādiem maksājumu pakalpojumu sniedzēju piedāvātajiem produktiem kļūtu patērētājam pieejamāka un pārskatāmāka. Tas uzlabotu arī patērētāju iespējas izvēlēties sev izdevīgāko pakalpojumu un, iespējams, panāktu pakalpojumu cenu samazinājumu.
Izvērtējot visas iespējas un salīdzināšanas mehānisma mērķi, kā optimālākais un efektīvākais risinājums tika izvēlēts mehānisma izveides uzticēšana Patērētāju tiesību aizsardzības centram (PTAC). Patērētāju nodrošināšana ar iespēju iegūt objektīvu informāciju par pakalpojumiem un to tarifiem, ko piemēro saistībā ar maksājumu kontiem, ir atbilstoša PTAC mērķim un kompetencei. PTAC šāda rīka izveidi uzskata par atbalstāmu.
Patērētāju uzticamība šādam salīdzināšanas rīkam, ko nodrošinātu PTAC, būtu daudz augstāka, nekā privātā sektora operatoru rīkiem. Turklāt PTAC kompetencē ir uzraudzīt visu pakalpojumu sniedzēju rīcību attiecībā uz patērētājiem, līdz ar to šādā veidā tiek aptverta lielākā tirgus daļa, kā arī tiek nodrošināta pieejamās informācijas kvalitāte un funkcionālā neatkarība no maksājumu pakalpojumu sniedzējiem.
Lai nodrošinātu PTAC iespēju sniegt patērētājiem aktuālu informāciju par ar maksājumu kontu atvēršanu un lietošanu saistītajiem tarifiem, maksājumu pakalpojumu sniedzējiem, kas sniedz ar maksājumu kontu atvēršanu un lietošanu saistītos pakalpojumus, vienlaikus jāparedz pienākums maksājumu pakalpojumu sniedzējiem sniegt aktuālu informāciju PTAC par tarifiem.