Patērētāju tiesību aizsardzības centram (PTAC) līdz 2018.gada 1.janvārim būs jāizveido banku maksājumu kontu tarifu salīdzinošu lapu vai rīku, liecina pirmdien Ministru kabineta komitejas izskatītais Finanšu ministrijas informatīvais ziņojums.
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvā par maksājumu kontu tarifu salīdzināmību, maksājumu kontu maiņu un piekļuvi maksājumu kontiem ar pamatfunkcijām paredzēts, ka dalībvalstis nodrošina patērētājiem valsts mērogā bezmaksas pieeju vismaz vienai tīmekļa vietnei, kas salīdzina tarifus, kurus maksājumu pakalpojumu sniedzēji noteikuši pakalpojumiem, kas saistīti ar maksājumu konta apkalpošanu.
To mērķis būtu iekļaut iespējami plašāko piedāvājumu klāstu, lai sniegtu reprezentatīvu pārskatu, vienlaicīgi aptverot būtisku tirgus daļu.
Latvijā šobrīd nepastāv direktīvas noteiktajam standartam atbilstoša ar maksājumu kontu saistīto tarifu salīdzināšanas tīmekļa vietne. Populārākās vispārējās salīdzināšanas tīmekļa vietnes Latvijā ir salidzini.lv, kurpirkt.lv, cenuinfo.lv un gudriem.lv. Finanšu sektorā tirgus piedāvā tiešsaistē salīdzināt tikai apdrošināšanas produktu veidus un tarifus, ātro kredītu tarifu un patērētāju kreditēšanas tarifu salīdzināšanu. Vienīgi tīmekļa vietne gudriem.lv piedāvā salīdzināt arī maksājumu karšu tarifus un depozītu kontu noguldījumu procentu likmes. Tomēr šajā tīmekļa vietnē ir brīdinājums, ka lapas informācija ir pagaidu versijā un netiek regulāri atjaunota, skaidro FM.
Šobrīd informācija par tarifiem, kas saistīti ar maksājumu kontu, ir nepārskatāma un meklējama pie katra maksājumu pakalpojumu sniedzēja individuāli, skaidro FM. Tādējādi patērētājam tiek apgrūtināta iespēja veikt kvalitatīvu tarifu salīdzinājumu un daļa patērētāju izvēlas nemainīt savu maksājumu pakalpojumu sniedzēju. Pārskatāms tarifu salīdzināšanas mehānisms veicinātu konkurenci, jo informācija par dažādiem maksājumu pakalpojumu sniedzēju piedāvātajiem produktiem kļūtu pieejamāka un pārskatāmāka patērētājam.
Direktīva paredz iespēju deleģēt salīdzināšanas tīmekļa vietnes uzturēšanu kādai publiskai iestādei vai organizācijai.
Latvijas sākotnējā pozīcijā par direktīvas priekšlikumu tika norādīts, ka Latvijā patērētājam iespējas salīdzināt banku piedāvātos pakalpojumus un izdarīt pārdomātu un informētu izvēli ir ļoti apgrūtinošas un nepārredzamas. Tādēļ direktīvā iestrādātās prasības viennozīmīgi uzlabotu patērētāju iespējas izvēlēties izdevīgāko pakalpojumu sniedzēju un veicinātu lielāku banku konkurenci patērētāju maksājumu kontu apkalpošanas jomā.
Ievērojot salīdzināšanas mehānisma mērķi, tā izveides uzticēšana PTAC uzskatāma par efektīvāko veidu direktīvas prasību ieviešanai, PTAC kompetencē ir uzraudzīt visu pakalpojumu sniedzēju rīcību attiecībā uz patērētājiem, līdz ar to tiktu aptverta lielākā tirgus daļa, kā arī tiktu nodrošināta arī pieejamās informācijas kvalitāte un funkcionālā neatkarība no maksājumu pakalpojumu sniedzējiem. Patērētāju uzticamība šādam salīdzināšanas rīkam, ja to nodrošinātu PTAC, būtu daudz augstāka, nekā privātā sektora operatoru rīkiem, uzskata FM.
Ar rīka izveidi radušās papildus izmaksas PTAC 2017. gadā būtu 32,2 tūkstoši eiro, 2018.gadā – 23,2 tūkstoši eiro, bet 2019.gadā – 23,2 tūkstoši eiro.
Ekonomikas ministrijai, lai nodrošinātu maksājumu kontu tarifu salīdzinošās lapas vai rīka izveidi 2017. gadā un darbības uzsākšanu sākot ar 2018. gada 1. janvāri, būtu nepieciešams sagatavot un līdz 2016. gada 1. maijam iesniegt Ministru kabinetā normatīvā akta projektu, paredzot tajā PTAC pienākumu izveidot salīdzinošo lapu vai rīku un veikt tā uzturēšanu. PTAC veic minēto uzdevumu, ja PTAC ir piešķirts papildu nepieciešamais valsts budžeta finansējums.