Aptuveni 30 pašvaldības SIA Rīgas satiksme darbinieku šodien pulcējās Rātslaukumā pie Rīgas domes, lai iestātos par vienlīdzīgām darbinieku tiesībām un paustu neapmierinātību ar Rīgas satiksmes arodorganizāciju darbu.
Daļa piketa dalībnieku ir pagriezuši muguru pret Rīgas domi, lai simboliski norādītu, ka Rīgas dome pagriež muguru Rīgas satiksmē notiekošajam.
Piketa dalībniekiem kaklā uzkārti plakāti, kas vēsta Visām arodbiedrībām vienādas tiesības!, Par godīgu darbu prasām taisnīgu samaksu, Vilku likumiem Eiropā nav vietas, Rīgas satiksmes kabatas arodbiedrībām - nē! un Ar Rīgas satiksmi aizbrauc tikai jumts.
Daļa uzņēmumu darbinieku ir neapmierināti ar Rīgas satiksmes arodorganizāciju darbu. «Situācija ir komplicēta, jo vislielākā problēma ir darba devēja pamatarodbiedrība, kas faktiski nekādā veidā pat necenšas aizsargāt darbinieku intereses, tāpēc šie darbinieki ir izveidojuši savu arodorganizāciju, kas iestājušies mūsu arodbiedrībā kā vienā no struktūrvienībām. Jau ilgstoši vairāk nekā gadu mēģinām panākt, lai ar viņiem uzsāk sociālo dialogu, pieaicina sarunās, bet darba devējs spītīgi ignorē un cenšas visus jautājumus risināt no spēka pozīcijām,» aģentūrai LETA skaidroja Rīgas reģiona pašvaldību darbinieku arodbiedrības vadītāja Dace Kaminska.
Jaunu arodorganizāciju pērn septembrī izveidojis Rīgas satiksmes darbinieks Aleksandrs Dudarevs kopā ar četriem kolēģiem. Organizācija gada laikā sapulcējusi 85 domubiedrus un kļuvusi par vienu no Rīgas reģiona pašvaldību darbinieku arodbiedrības pirmorganizācijām, tomēr Rīgas satiksmē šī organizācija netiek ņemta vērā, uzskata arodbiedrības biedri.
«Pēdējais piliens bija tas, ka darba devēju pārstāvis paziņoja, ka tiem, kas izstāsies no esošajām arodbiedrībām, būs citādi darba apstākļi, sliktāks grafiks un līdz ar to mazākas algas. Šī situācija faktiski pārsniedz jebkuras robežas, tāpēc cilvēki nolēma, ka viņiem jādara zināms sabiedrībai un Rīgas domei, kas notiek uzņēmumā,» skaidroja Kaminska. Protesta akcijas pamatsauklis ir par vienlīdzīgām darba tiesībām un pret kabatas arodbiedrībām.
Kaminska sacīja, ka Rīgas satiksmes darbinieki vēlas saņemt pamatotas atbildes no darba devēja uz sāpīgiem jautājumiem, piemēram, kāpēc bez nekāda iemesla viņiem ir samazināta darba samaksa. LABA [Latvijas Apvienoto biedru arodbiedrība] visu laiku apgalvo, ka sociālais dialogs notiek, bet rezultāta nav, jo tas ir tikai formāls. Mēs saprotam, ka nauda ir jātaupa visur, bet, ja tie apstākļi ir objektīvi, tad tos var kaut kādā veidā prognozēt - cik ilgā laikā būs ierobežojumi, cik tālu var samazināt algas,» sacīja Kaminska.
Vadošā arodbiedrība LABA šai rīcībai nekādā veidā nepretojas un izliekas, ka viņu tur vispār nav, uzskata jaunās arodbiedrības biedri. «Nevar izskaitīt, cik reizes mēs esam lūguši, lai mūs pieaicina, ka gribam piedalīties darba grupās, kas izstrādā darba samaksas sistēmu, jo mums ir tādas tiesības. Mums ir labas domas un idejas un intelektuālas potences un varam sniegt vērtīgu atbalstu, bet dialogs uz līdzvērtīgiem pamatiem tajā uzņēmumā acīmredzot nav ierasta lieta. Faktiski sanāk tā, ka arodbiedrība saņem noteiktu darba devēja materiālu atbalstu un par to viņi apņemas nodrošināt, lai neviens nerunā pretī. Tas īsti nav sociālā dialoga pamatprincips,» sacīja Kaminska.
Protesta akcijas dalībnieki cer, ka Rīgas dome iesaistīsies situācijas risināšanā, jo līdz šim visi mēģinājumi beigušies neveiksmīgi. Kaminska stāstīja, ka arodbiedrības biedri iepriekš vērsušies pie Rīgas domes amatpersonām, piemēram, Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētāja Vadima Baraņņika un Birokrātijas apkarošanas centra vadītāja Sergeja Novikova, taču noslēgumā atbildes uz darbinieku jautājumiem tāpat sniegusi Rīgas satiksme. «Tas ir interesanti - cilvēki sūdzas par Rīgas satiksmi Rīgas domē, bet atbild pati Rīgas satiksme,» aģentūrai LETA stāstīja Kaminska. Organizācijas biedri vērsušies pēc palīdzības arī Valsts darba inspekcijā, taču arī tas beidzies bez rezultātiem.
LABA vadītājs Raimonds Gailis gan jaunās arodbiedrības darbu vērtē kā destruktīvu, jo neesot saprotams, ko tā vēlas panākt. «Organizācija nav formulējuši savas prasības un arī mums nav saprotams, ko viņi īsti grib - nav ne vēstules Rīgas satiksmes vadībai, ne Arodbiedrību koordinācijas centram, kas pārstāv arodbiedrības. Tas vairāk izskatās pēc spontānām aktivitātēm. Paskatīsimies uz plakātiem, lai saprastu, ko viņi grib panākt,» teica Gailis.
Gailis sacīja, ka Dudarevs esot bijušais Rīgas satiksmes autobusu vadītājs, kas atlaists no darba par alkohola lietošanu, un viņa aktivitātes skaidrojamas ar to, ka vīrietis apvainojies uz uzņēmumu. Kaminska gan norādīja, ka Dudarevs nekad neesot bijis autobusa šoferis - viņš agrāk strādājis Rīgas satiksmes degvielas uzpildes stacijā un atlaists par smēķēšanu darba vietā. Jaunā arodorganizācija izvēlējusies bijušo kolēģi par vienu no saviem priekšstāvjiem, jo viņa labklājība vairs nav atkarīga no Rīgas satiksmes.
Cits arodorganizācijas dibinātājs ir Rīgas 7.autobusu parka remontatslēdznieks Igors Kopilovs, kurš uzskata, ka sabiedriskā transporta vadītājiem un tehniskajiem darbiniekiem jāsaīsina darba laiks kā darbiniekiem, kas pakļauti īpašam riskam. «Esam iztirzājuši šo jautājumu gan ar Labklājības ministriju un darba inspekciju, bet atbildi var pateikt tikai Augstākās tiesas Senāts, tāpēc to risināsim caur tiesu, lai saprastu, kā īsti ir,» sacīja Gailis.
Kopilovs savukārt aģentūrai LETA sacīja, ka par vienu stundu saīsināta darba diena daļai uzņēmuma darbinieku paredz likums, jo autobusu, trolejbusu un tramvaju vadītāju darbs saistīts ar paaugstinātu risku, tāpēc Padomju laikā šoferi pat varējuši doties priekšlaicīgā pensijā. Savukārt tehniskajiem darbiniekiem ir jāstrādā naktīs, jo pa dienu transportlīdzekļi kursē pa pilsētu. Kopilovs aprēķinājis, ka ik nedēļu, strādājot pilnas astoņas stundas, nevis septiņas, darbinieki pārstrādā 20 stundas mēnesī, un uz neapmaksāto virsstundu rēķina Rīgas satiksme 20 gadu laikā šiem cilvēkiem nav izmaksājusi aptuveni 15 miljonus latu.
«Krievu prese rakstīja, ka viņiem neļauj strādāt virsstundas. Tās ir muļķības. Mēs gribam atteikties no virsstundām vispār, lai nebūtu jāmaksā dubultā un vienmērīgi noslogotu visus darbiniekus,» piebilda Gailis. LABA pārstāvji bija ieradušies uz nelielās kolēģu grupiņas protesta akciju, taču notiekošo vēroja no attāluma.
Rīgas reģiona pašvaldību darbinieku arodbiedrība šodien Rīgas domes priekšsēdētājam Nilam Ušakovam (SC) un domes deputātiem iesniedza iesniegumu, kurā norādīja, ka Rīgas satiksmē darbinieki apzināti tiek šķiroti pēc piederības konkrētai arodbiedrībai, turklāt darba devējs nenodrošina taisnīgus, drošus un veselībai nekaitīgus darba apstākļus.
Arodbiedrības pārstāve Kaminska lūdz izvērtēt uzņēmuma vadības rīcību, pārkāpjot darbinieku tiesības, novērst diskrimināciju uzņēmumā un iesaistīt organizāciju arodbiedrību darbā, kā arī lemt par amatpersonu atbilstību ieņemamajam amatam.