Jau 75 gadus ir palicis nepārspēts IKEA fenomens, šis uzņēmums ir viens no visu laiku veiksmīgākajiem mēbeļu impērijas piemēriem pasaulē.
Šajā laikā radīta ne viena vien ikoniska mēbele, kas IKEA veikalu plauktos atrodama vēl aizvien. Kompānijas preču veidošana ir smalki izplānota, pie jaunu kolekciju veidošanas darbojas kupla komanda. Iedziļināšanās dizaina niansēs, vēlme radīt cenas ziņā demokrātisku piedāvājumu ir IKEA veiksmes atslēga, kas ļāvusi noturēties mēbeļu biznesā 75 gadu garumā.
«Atbilde, kāpēc dažas mēbeles kļūst par ikonām, slēpjas to spējā nezaudēt aktualitāti arī pēc vairākiem gadu desmitiem. Piemēram, klasiskais Strandmon krēsls, kas bija viens no IKEA dibinātāja Ingvara Kamprada favorītiem, kļuva par vienu no pirmajām izpārdotajām mēbelēm ierobežotā izdevuma IKEA 75 jubilejas kolekcijā. Latviešiem no IKEA 75 kolekcijas patīk metāla režģa krēsls Raane un noapaļota dizaina krēsls Gagnet, sarkanais Bjuran krēsls un spilveni ar spilgtām apdrukām,» stāsta IKEA Latvija Komunikācijas un interjera dizaina nodaļas vadītāja Baiba Freija.
Cenas pavadā
IKEA produktu klāstu izstrādā IKEA of Sweden, kas atrodas Elmhultā (Älmhult), Zviedrijā. Šis uzņēmums ir atbildīgs par piedāvājuma klāstu, produktu dizainu un izstrādi. Lai radītu galīgo risinājumu, pie tā strādā simtiem cilvēku, sākot ar dizaineriem, inženieriem, beidzot ar iepakojuma, loģistikas un materiālu speciālistiem. Viņi rūpīgi pārbauda katra produkta ideju, pievēršot uzmanību izejmateriālu un ražošanas risinājumu izvēlei. Tāpēc lēmumi par dizainu nereti tiek pieņemti ražotnēs, sastrādājoties dizaineriem un ražotājiem. Lai padarītu produktus pieejamus un IKEA identitātei atbilstošus, speciālisti produktu dizainā un produktu izstrādē koncentrējas uz cenu un kvalitāti, dizainu un funkciju, vidi un veselību – principiem, kas ir demokrātiska dizaina pamatā. Arī veikalā blakus produktiem apmeklētāji var atrast norādi, kurš dizainers ir radījis konkrēto produktu. Starp citu, visu IKEA produktu nosaukumos ir izmantoti Skandināvijas tautu valodu personvārdi un vietvārdi, un tos raksta ar zviedru burtiem.
IKEA uzmanības centrā ir mazas platības dzīves telpas, ilgtspējīga un veselīga dzīve mājās, kā arī dzīvošana kopā ar bērniem. Produkta dizains un izveide ir balstīta uz demokrātiskā dizaina principiem: forma, funkcionalitāte, kvalitāte, ilgtspējība un zema cena. Visiem jaunajiem produktiem ir jāatbilst šiem kritērijiem. «Lai cik skaists vai funkcionāls būtu produkts, IKEA to neražos, ja nevarēs to piedāvāt par labu cenu. Patiesībā vairumā gadījumu sākam produktu izstrādi ar ideju, par kādu cenu vēlamies to pārdot, un tikai pēc tam sākas viss radīšanas process,» atzīst B. Freija.
«Produkta izstrāde un dizains ir komandas darbs. Piemēram, Ypperlig kolekcijas krēsla izstrādē ir iesaistīti aptuveni 40 eksperti, lai radītu to publiskai lietošanai piemērotu. Lai piedāvātu īpaši radošus un neparastus produktus, uzņēmums sadarbojas arī ar citiem vizionāriem un dizaineriem, piemēram, ar uzņēmumiem Lego un Adidas, kā arī Virgilu Ablohu (Virgil Abloh), kurš ir vīriešu modes mākslinieciskais vadītājs Lious Vuitton modes namā, u.c.,» atklāj B. Freija.
Visu rakstu Vēstures starmešos IKEA ikonas lasiet 1. februāra laikrakstā Dienas Bizness.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!
#1/13
Savulaik tik populāro atpūtas krēslu Ekenäset tā pirmsākumos 1957. gadā sauca Esbjerg. Krēsla forma radīta, iedvesmojoties no izciliem dāņu funkcionālisma dizaina darbiem. Lakonisks koka rāmis un mīksts, ērts sēdeklis. Ne vienam vien atausīs atmiņā, kā tētis vai vectētiņš mēdza lasīt avīzi, atlaidies līdzīgā krēslā.
#4/13
Bjurån krēsls IKEA preču klāstā pirmoreiz tika iekļauts 1961. gadā, tikai toreiz to sauca Ögla. Arī mūsdienās krēslu joprojām izgatavo tai pašā rūpnīcā Polijā, un ražošanā joprojām tiek izmantots tas pats īpašais koka liekšanas paņēmiens. IKEA pastāvīgi strādā pie preču uzlabošanas, tāpēc 20. gs. 80. gados izveidoja šo krēslu no kompozītmateriāla. Tas ļauj ietaupīt materiālus, krēsls ir vieglāks, un to var ielikt plakanajā iepakojumā, samazinot izmaksas un mazāk kaitējot dabai.
#5/13
70. un 80. gados mēbeļu dizainā tika izmantotas spilgtas krāsas un ģeometriski raksti. No šī laikposma IKEA izceļ estētiskos Färgstark paklājus, kuru dzīvīgais dizains piešķir telpai svaigu noskaņu. Dizainere: Osa Greja (Åsa Gray)
#6/13
70. un 80. gados mēbeļu dizainā tika izmantotas spilgtas krāsas un ģeometriski raksti. No šī laikposma IKEA izceļ estētiskos Färgstark paklājus, kuru dzīvīgais dizains piešķir telpai svaigu noskaņu. Dizainere: Osa Greja (Åsa Gray)
#7/13
IKEA PS 1995 galdiņš
Šis kafijas galdiņš bija iekļauts pašā pirmajā IKEA PS kolekcijā, ko prezentēja 1995. gadā Milānā. Tolaik dizainerus uzskatīja par slavenībām, un IKEA PS īpašā kolekcija papildināja IKEA pamata preču klāstu, reizē parādot pasaulei uzņēmuma izpratni par demokrātisko dizainu. Dizainers: Tomass Ēriksons (Thomas Eriksson).
#8/13
Otrā IKEA PS kolekcija radīta 1999. gadā. Galvenais mērķis bija būtiski pazemināt cenas, tāpēc dizaineri devās pie piegādātājiem, lai parādītu IKEA izpratni par demokrātisko dizainu. Proti, ka IKEA radītajām lietām jābūt ar izcilu formu, funkcionālām, kvalitatīvām un jāatbilst ilgtspējas principiem, turklāt pieejamām par nepārspējami zemu cenu. IKEA PS 1999 kolekcijas atpūtas krēsls tagad ir Gratulera kolekcijā. Klasiska vērtība. Dizainere: Ēva Lilja Lēvenhjelma (Ewa Lilja Löwenhielm).
#9/13
LÖVBACKEN galdiņš. Iespējams, ja dizaineram Jillisam Lundgrēnam (Gillis Lundgren) būtu piederējusi kravas automašīna, IKEA šodien būtu pavisam citāds uzņēmums. 1955. gadā Jillisam bija mazs auto, kurā neietilpa pat vidēja izmēra galds. Tieši šī neērtība viņu pamudināja radīt IKEA preču iepakojuma koncepciju – plakano iepakojumu, ko izmanto joprojām. Lai galds ietilptu mašīnā, dizainers tam noņēma kājas un izdomāja, ka pircējiem būtu vieglāk pašiem aizvest mēbeles mājās un tās salikt. Turklāt tā varētu samazināt cenu. Galdiņš, kas tagad pazīstams kā Lövbacken, aizsāka īstu apvērsumu mēbeļu tirdzniecībā.
#10/13
Råane atpūtas krēslu IKEA sāka ražot 1983. gadā. Toreiz to sauca Järpen. Dizainers Nīlss Gammelgords (Niels Gammelgaard) vēlējās mainīt tradicionālos priekšstatus par to, kādam jābūt atpūtas krēslam, un radīt ērtu mēbeli bez polsterējuma un auduma. Stiepļu pinums ļauj efektīvi izmantot materiālu, samazināt cenu un vienkāršot krēsla montāžu. Lai arī Råane dizainam apritējuši jau trīsdesmit gadi, krēsls joprojām ir tikpat ērts un elegants.
#11/13
Dīvāns Klippan ir veltījums 80. gados populārajam Memfisas grupas dizainam. Klippan dīvāns ir viens no pirmajiem cenas ziņā pieejamajiem dīvāniem, ko radīja IKEA, tāpēc tas kļuvis par sava laika ikonu.
#12/13
Lack galdiņš. Šis ir 1970. gadā radīts šedevrs. Tagad tas ieguvis jaunu dizainu – ar melnbaltām svītrām, kas izcelsies ikvienā interjerā.