19 no 27 Eiropas Savienības dalībvalstīm, jo īpaši daudzas turīgākās, piemēro zemāku PVN likmi sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumiem, vienlaikus šo samazināto likmi daudzas valstis nepiemēro alkoholiskajiem dzērieniem.
To rāda AS BDO Latvia pētījums. “Latvijā PVN likme sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumiem ir viena no augstākajām ES, tāpat kā Dānijā, Somijā, Portugālē, Slovēnijā, Igaunijā, Vācijā,” datus analizē AS BDO Latvia nodokļu prakses vadītājs Krišjānis Volfs.
Viņš norāda, ka lielākajā daļā Rietumeiropas valstu (Luksemburgā 3% likme, Francijā 5,5%, Nīderlandē 9%, Austrijā 10%, Zviedrijā 12%) piemēro salīdzinoši daudz zemāku samazināto PVN likmi nekā Latvijā, neskatoties uz to, ka šajās valstīs var atļauties ieviest arī augstāku PVN likmi, jo iedzīvotāju ienākumu līmenis ir salīdzinoši augstāks un tie būtu spējīgi nest arī nedaudz lielāku nodokļu nastu, taču ES dalībvalstis nesteidzas šīs likmes palielināt, lai arī pēdējais gads ir uzskatāms par ekonomiskās stagnācijas periodu. BDO pētījums vērš uzmanību, ka sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumiem Latvijā ir pat augstāka (21%) PVN likme nekā standartlikme Vācijā (19%), Maltā (18%) un Luksemburgā (17%). Eiropa ļauj samazināt “ES PVN direktīva atļauj dalībvalstīm ieviest samazināto PVN likmi sabiedriskajai ēdināšanai, izņemot alkoholiskos dzērienus, tāpēc šis jautājums ir nacionālo valstu valdību ziņā,” stāsta K. Volfs.
Viņš norāda, ka šo iespēju plaši izmanto vairums ES dalībvalstu, tostarp tādas turīgas valstis kā Luksemburga un Zviedrija, kā arī Grieķija, Spānija, Itālija, Portugāle, arī Polija, Čehija, Slovākija, Rumānija. “Tāda dīvaina aina – jo nabadzīgāka valsts, izņemot Dāniju, Somiju, Vāciju, jo augstāks PVN pārtikai,” secina K. Volfs. Viņš norāda, ka Francijā ir ieviestas pat divas – 5,5% un 10% – samazinātās likmes, kuru piemērošana atšķiras atkarībā no tā, vai pārtika tiek pasniegta tūlītējam patēriņam vai līdzņemšanai. “Tas ir unikāls risinājums, kaut arī ir valstis, kurās samazinātā PVN likme tiek piemērota sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumiem, nevis pašiem produktiem,” skaidro K. Volfs.
Visu rakstu lasiet 6.augusta žurnālā Dienas Bizness!
Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.