«Ja šodien kāds man prasa, cik izmaksātu uztaisīt Xnet vai kaut ko līdzīgu, jāsaka, ka patiesībā bez miljona pat nav ko sākt,» laikrakstam Dienas Bizness saka Mārtiņš Švāns, Xnet.lv un SexyStyle.lv līdzīpašnieks.
Runājot pašiem pirmsākumiem – kā radās Xnet, viņš stāsta: «Es pirms tam biju strādājis biroja tehnikas tirdzniecības uzņēmumā, un man jau toreiz šķita, ka mums vajag internetveikalu. Gāju pie vadības ar šādu priekšlikumu, rādīju Amazon un Ebay kā piemēru. Nevarēju pārliecināt par biznesa potenciālu, bet pašam šķita, ka tam ir nākotne. Es ļoti labi saprotu savu tā brīža darba devēju, jo tolaik e-pasta katram cilvēkam vēl nemaz nebija. Sapazinos ar vienu programmētāju un realizējām šo ideju. Sākumā bija biroja tehnika, bet tad pēkšņi visi sāka prasīt telefonus, tosterus. Nebiju gaidījis, ka tas izaugs līdz tam, kas ir tagad, par to varēju tikai sapņot. Ja varētu pagriezt laika mašīnu atpakaļ, es daudz ko darītu citādāk. Ir pieļauts tik daudz kļūdu, veselu grāmatu varētu uzrakstīt.»
«Mēs iesākām šo visu gandrīz pavisam bez naudas, vienkārši ļoti labā laikā ielecām pareizajā vilcienā. Ja šodien kāds man prasa, cik izmaksātu uztaisīt Xnet vai kaut ko līdzīgu, jāsaka, ka patiesībā bez miljona pat nav ko sākt un arī tās nebūs galējās izmaksas. Ņemot vērā, ka šobrīd konkurentu reklāmas budžeti grozās ap simt tūkstošiem eiro mēnesī, tam, kas grib nākt iekšā šajā tirgū, jārēķinās, ka jāmēģina to pārsist. Tas ir pasākums, kur tikai reklāmā būs jāiegulda simt tūkstoši mēnesī divus gadus pēc kārtas un tad jācer, ka pēc diviem gadiem sasniegsi nulles punktu, ienākumi līdzināsies izdevumiem. Ne velti vēl neviens nav nopircis 1a.lv vai 220.lv, jo summas, ko viņi vēlas iegūt, nav daži miljoni,» skaidro M. Švāns.
Viņš arī stāsta, ka «e-komercijas tirgū nestrādā standarta uzņēmuma pirkšanas principi». «Nevar izrēķināt EBITDA, sareizināt to ar multiplikatoru, iegūstot pārdošanas cenu. Uzņēmumi, kas ilgus gadus strādājuši ar zaudējumiem, bieži vien tiek pirkti un pārdoti par astronomiskām summām. Šodien maksā par tirgus daļu, vietu tajā. Šajā biznesā neviens nepelna lielu naudu. Šis ir bizness, kam, visticamāk, kādā brīdī būs pircējs un īpašnieks varēs nopelnīt no šī darījuma. Un tas, kurš būs gatavs šo naudu samaksāt, maksās par vietu tirgū.»
Uz norādi, ka arī Xnet ir ievērojami zaudējumi, M. Švāns atbild: «Tās ir investīcijas. Lai savienotu mūsu un Hansapost procesus, vajadzēja daudz vairāk laika un naudas, nekā bijām plānojuši. Šobrīd esam trīs reizes lielāka uzņēmuma sastāvdaļa un nevaram domāt tādās mērvienībās kā iepriekš. Šādā brīdī ieejam nākamajā līmenī, ko iepriekš nebūtu varējuši atļauties. Kopumā līkne ir pozitīvā virzienā. Arī Amazon ilgus gadus strādāja ar zaudējumiem, turklāt kosmiskiem. Tas ir šāda veida bizness. Labi, ka mums tagad ir atbalsts no mātes uzņēmuma puses un savā ziņā varam atļauties šos zaudējumus.»
Visa intervija ar M. Švānu bija lasāma 8. decembra laikrakstā Dienas Bizness.