Pēc 2021. gada pasažieriem daudzviet Latvijā kļūs izdevīgi izmantot vilcienus, bet autobusu maršrutus paralēli vilcieniem valsts nedotēs un biļetes tajos kļūs dārgākas.
Šādus rezultātus paredz jaunā sabiedriskā transporta koncepcija 2021. - 2030. gadam, kuru 17. maijā prezentēja VSIA Autotransporta direkcija valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš un satiksmes ministrs Tālis Linkaits, informējot par vērienīgo valsts iepirkumu pasažieru pārvadājumu nozarē turpmākajiem 10 gadiem, kas noslēgsies šā gada novembrī.
Dotē aizvien vairāk
Izskaidrojot, kādēļ jāmaina situācija pasažieru pārvadājumos, K. Godiņš norādīja, ka pēdējos desmit gados dotāciju apjoms ir audzis ik gadu, tādēļ pieeja jāmaina konceptuāli.
«Viena no svarīgākajām valsts funkcijām sabiedriskā transporta nozarē ir nodrošināt iedzīvotāju mobilitāti. Sabiedriskā transporta tīkls tieši atspoguļo to, kāda mums šī mobilitāte ir. Dotētais maršrutu tīkls Latvijā ir blīvāks nekā kaimiņvalstīs. Iedzīvotāju skaits Latvijā ir ievērojami sarucis, ir pieaudzis privāto transportlīdzekļu lietotāju skaits un samazinājies pasažieru skaits sabiedriskajā transportā. Ir jāmaina pieeja,» norādīja K. Godiņš.
Kopš 2011. gada pasažieru skaits kopumā ir sarucis par 20%, bet tas nozīmē, ka ir samazinājušies ieņēmumi no biļetēm un proporcionāli pieauguši valsts izdevumi maršrutu dotācijām. Pēdējā pusotra gada laikā Autotransporta direkcijai izdevies apturēt pasažieru skaita sarukumu sabiedriskajā transportā, pat nedaudz palielinot to skaitu attiecībā pret 2017. gadu. Tas panākts, veicot vairākus pasākumus – ieviestas abonentu biļetes un vienotās biļetes. Iepriekš sabiedriskajā transportā reģionālajos maršrutos šāda piedāvājuma nebija. Vienotās biļetes ir novitāte – tā ir iespēja iegādāties vienotu biļeti vairākiem transportlīdzekļiem, lai nokļūtu vajadzīgajā vietā. Pagaidām gan pielietojums nav pārāk plašs.
Negrib vecus autobusus
K. Godiņš, izskaidrojot pasažieru vēlmes, uzsvēra, ka viens no būtiskākajiem faktoriem sabiedriskajā transportā ir kvalitāte.
«Šajā sadaļā svarīgākais kritērijs ir autobusu vecums, kādā kvalitātē ir autobusu parks. Vēl aizvien ir maršruti, kuros brauc ļoti veci autobusi. Tas ir saistīts ar esošo līgumu saimniecību, kāda ir mūsu rīcībā. Līgumi ir slēgti gan ar rajonu padomēm, gan novadiem, gan plānošanas reģioniem. Nosacījumi ir visdažādākie, kas arī atsevišķās vietās pieļauj būtiskas atkāpes no mūsdienu kvalitātes prasībām,» atklāja K. Godiņš.
Līdz 2021. gadam lielākā daļa veco līgumu beidzas, tādēļ patlaban ir īstais brīdis, kad realizēt jaunu konkursu sabiedriskajos pārvadājumos, uzskata ATD vadītājs. Tas būs liels izaicinājums visiem Latvijas pārvadātājiem, jo līgums tiks slēgts uz 10 gadiem par lielu kopējo kilometrāžu katrā no 16 pārvadājumu lotēm.
Visu rakstu lasiet 20. maija laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!