Arvien vairāk Latvijas uzņēmumu un zinātnisko institūciju cenšas savām inovācijām nodrošināt starptautisku intelektuālo aizsardzību; patenta saņemšana ES drīzumā solās kļūt ērtāka, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
«HugLock ir inovatīvs furnitūras risinājums, saprotams, ka brīdī, kad tas gūst patērētāja atsaucību, ir svarīgi, lai mēs būtu vienīgie šī savienojuma piegādātāji. Tā ir patenta būtība – būt monopolistam attiecībā uz sava izgudrojuma ražošanu, pārdošanu,» DB saka SIA Huglock valdes priekšsēdētājs Bruno Mellis. Slēgmehānisms saņēmis Eiropas patentu, tas patentēts arī ASV, Ķīnā, Kanādā, Krievijā. Arī SIA Hygen izveidotā unikālā mājsaimniecībās izmantojamā duālās degvielas automašīnas iekārta jau plaši patentēta daudzviet pasaulē, piemēram, ASV, Kanādā, Japānā, Ķīnā, Austrālijā, Jaunzēlandē; jau piekto gadu noris arī Eiropas patenta saņemšanas procedūra. Kompānijas izpilddirektors Roberts Strods ir pārliecināts, ka Eiropas patents tiks piešķirts. Viņš arī uzsver – biznesu var attīstīt divos ātrumos: lēnāk – ražojot produktu un pakāpeniski iekarojot tirgus –, un ātrāk – radot unikālu, aizsargātu tehnoloģiju un pārdodot to stratēģiskam partnerim. Ar patentu aizsargātai tehnoloģijai ir ļoti liela pievienotā vērtība.
To, ka patents ir labs ceļš uz investoru piesaisti, piekrīt arī Latvijas Republikas Patentu valdes direktors Sandris Laganovskis. Turklāt patenta saņemšana Eiropas Savienībā (ES), ņemot vērā skrupulozo ekspertīzi, kas inovācijai tiek veikta, var būt arī labs ieskrējiens pirms sava produkta aizsardzības nostiprināšanas vēl plašākā līmenī, piemēram, ASV, Ķīnā utt.
Pieaugoša interese
Latvijas uzņēmumiem aktīvāk strādājot ārvalstu tirgos, arvien lielāka kļūst arī interese par sava produkta intelektuālo aizsardzību ne tikai vietējā, bet arī starptautiskā mērogā. Eksperti norāda – pats svarīgākais ir apzināties, ko ar savu produktu vēlaties darīt un, no tā izejot, parūpēties par aizsardzību, paturot prātā, ka patentēt iespējams tikai inovāciju – jaunu vai uzlabotu produktu vai procesu ar rūpnieciski izmantojamu potenciālu. Gan vietējā, gan starptautiskā mērogā iespējams aizsargāt arī preču zīmi – marķējuma identitāti, nosaukumu – un dizainu – ārējo noformējumu, pazīmes utt.
Strādājot tikai vietējā tirgū, pietiek ar nacionālo patentu, taču jārēķinās, ka brīdī, kad vēlēsities savu darbību izvērst arī ārpus Latvijas robežām, var izrādīties, ka zudusi produkta unikalitāte. Līdz ar patenta piešķiršanu izgudrojums tiek publiskots, kas nozīmē, ka citu valstu uzņēmumi var to «pašpikot». Tādēļ, kā iesaka S. Laganovskis, izvēršot savu darbību, uzreiz arī jādomā, cik plašu ģeogrāfisku areālu iecerēts nosegt. Tāpat, ņemot vērā laika un finanšu resursus, kas nepieciešami patenta noformēšanai, jāizvērtē, vai savu inovāciju aizsargāt katrā atsevišķā eksporta mērķtirgū, izvēloties nacionālos patentus, vai izmantot Eiropas Savienības piedāvāto alternatīvu – Eiropas patentu, kas paredz aizsardzību ne tikai ES valstīs, bet arī, piemēram, Norvēģijā, Šveicē, Turcijā, kopumā 38 valstīs ar apmēram 600 milj. iedzīvotāju.
Visu rakstu Vienots patents milzu tirgum lasiet 17. augusta laikrakstā Dienas Bizness.