Pagājuši gandrīz trīs gadi, kopš stājies spēkā jaunais Būvniecības likums, kas principiāli izmainīja būvniecības ieceres realizācijas kārtību. Iepriekš pasūtītājs būvatļauju varēja iegūt būvniecības dokumentācijas sagatavošanas noslēguma posmā, kad bija saņemts plānošanas un arhitektūras uzdevums, pilnībā izstrādāts būvprojekts un izpildīti citi priekšnoteikumi būvdarbu uzsākšanai. Pašlaik būvatļauja tiek saņemta gandrīz pašā sākuma posmā tūlīt pēc būvniecības ieceres vienkāršota izklāsta būvprojektā minimālajā sastāvā. Tomēr būvatļaujas saņemšana vēl nedod tiesības uzsākt būvdarbus – ir jāizpilda visi būvatļaujā ietvertie nosacījumi un jāsaņem būvvaldes atzīme būvatļaujā, ka nosacījumi ir izpildīti.
Izmaiņu mērķis bija vienkāršot būvniecības procesu un uzlabot komercdarbības vidi, novēršot novēlotus trešo personu iebildumus pret būvniecības ieceri. Pirms jaunā likuma pieņemšanas vairākos gadījumos bija konstatēta problēma, ka ar būvniecību saistītie strīdi veidojās pēc būvatļaujas saņemšanas, kad pasūtītājs bija jau ieguldījis ievērojamus laika un finanšu resursus būvniecības dokumentu izstrādē. Jājautā, vai likumdevējs ar jauno likumu tiešām ir noteicis kārtību, kas to novērš .
Nav šaubu, ka būvatļauja ir administratīvais akts, jo to skaidri noteic Būvniecības likums. Tāpat likumā ir pietiekami skaidri noteikta būvatļaujas apstrīdēšanas kārtība, kas vairumā gadījumu paredz strīdu risināšanu vēl pirms būvdarbu uzsākšanas. Tātad varētu likties, ka likumdevējs šo mērķi ir izpildījis. Taču likumā nav skaidri noteikts jautājums par būvatļaujā izdarīto atzīmju statusu un apstrīdēšanas iespēju. Kāds bija sākotnējais likumdevēja nolūks attiecībā uz šo jautājumu, un kādu atbildi uz to sniedz tiesu prakse?
Lai gan Būvniecības likums par to klusē, likumdevēja izpratnē, būvatļaujā izdarītās atzīmes nav klasificējamas kā tiesiski nozīmīgi akti, pret ko trešās personas varētu celt iebildumus. Acīmredzot likumdevēja nolūks ir ierobežot iespēju trešajām personām apstrīdēt atzīmes par būvatļaujā ietverto nosacījumu izpildi. Likumdevēja maldīgo priekšstatu gandrīz pilnībā sagrāva Augstākā tiesa ar nepārsūdzamu lēmumu tikko izskatītā lietā (2017. gada 8. jūnija lēmums lietā Nr. SKA-958/2017i). Augstākā tiesa norādīja, ka būvatļaujā izdarītā atzīme par projektēšanas nosacījumu izpildi ir procesuāls lēmums, un, ja tas būtiski aizskar trešās personas tiesības vai tiesiskās intereses, tad trešā persona var to apstrīdēt augstākā iestādē un pārsūdzēt administratīvajā tiesā.
Līdz ar to Augstākā tiesa ir skaidri norādījusi uz šo atzīmju tiesisko statusu un atzinusi to apstrīdēšanas iespēju. Būtībā Augstākā tiesa trešajām personām ir pavērusi plašākas iespējas iejaukties būvniecības procesā. Ja trešā persona izmantos šo iespēju, tad augstākā iestādē un arī tiesā būs jāizskata strīds par būvatļaujas spēkā esamību arī pēc būvdarbu uzsākšanas. Būvatļaujā izdarīto atzīmju apstrīdēšana uz likuma pamata apturēs būvdarbu izpildi, jo atzīmes par būvatļaujas nosacījumu izpildi ir priekšnoteikums būvdarbu uzsākšanai.
Pasūtītājiem vēl nepatīkamāku šo apstākli padara fakts, ka likums nenosaka nekādas publicēšanas prasības attiecībā uz būvatļaujā izdarītajām atzīmēm par nosacījumu izpildi. Proti, trešās personas nezina, kad būvatļaujā tiek izdarītas atzīmes par nosacījumu izpildi. Tas savukārt automātiski rada iespēju trešajām personām celt iebildumus vispārējā kārtībā atbilstoši Administratīvā procesa likumam – gada laikā pēc atzīmju izdarīšanas.
Atgriežoties pie jautājuma, vai likumdevējs ar jauno likumu ir noteicis kārtību, kas novērš novēlotas trešo personu iebildumu iespējas, pie esošās Būvniecības likuma redakcijas un Augstākās tiesas interpretācijas atbilde ir “nē”. Turpmāk pasūtītājiem ir jārēķinās, ka trešās personas varēs celt iebildumus ne tikai pret būvatļauju, kā tas ir bijis līdz šim, bet arī pret būvatļaujā izdarītajām atzīmēm, ja šīs atzīmes būtiski aizskars trešās personas tiesības vai tiesiskās intereses.
Ir skaidrs, ka šis pavērsiens ievērojami palielinās būvniecības pasūtītāja riskus un sarežģīs būvniecības procesu. Tas arī atstās ietekmi uz būvniecības nozares izaugsmi kopumā. Attiecīgi Ekonomikas ministrijai un Saeimai būtu steidzami jāķeras pie šī fundamentālā likuma brāķa padziļinātas analīzes un jāpiedāvā risinājumi, jo situācija ir pat vēl sliktāka nekā iepriekšējā Būvniecības likuma regulējumā. Likumdevējam ir jāapzinās, ka būvniecības nozare vēlas skaidru regulējumu, kur ir saprātīgi līdzsvarotas pasūtītāja tiesības īstenot būvniecības ieceri un trešo personu tiesības celt pamatotus iebildumus.