Valsts ieņēmumu dienests (VID) ir ieviesis jaunu pieeju nodokļu administrēšanā, kas paredz vispirms identificēt nozari, kurai VID struktūrvienības pievērš pastiprinātu uzmanību, informē VID.
Pirmā no šādām nozarēm bija Automobiļu apkope un remonts, savukārt nākamā nozare ir Zobārstniecība. Arī šiem nodokļu maksātājiem no 1.oktobra VID nosaka divu taksācijas mēnešu nogaidīšanas periodu (oktobri un novembri). To laikā zobārstniecības nozares nodokļu maksātājiem tiek dota iespēja pašiem novērst pārkāpumus nodokļu aprēķinu jomā, deklarēt algas pilnā apmērā un iesniegt ziņa par darba ņēmējiem. Pretējā gadījumā, tāpat kā automobiļu apkopes un remonta nozares nodokļu maksātājiem, VID uzsāks vērienīgus preventīvos un represīvos pasākumus.
Zobārstniecības nozari VID ēnu ekonomikas apkarošanā ir noteicis kā nākamo prioritāro nozari, jo šīs nozares nodokļu maksātājiem tiek konstatēti riski, kas norāda ne tikai uz algu izmaksu aploksnēs, bet arī uz faktisko ieņēmumu neuzrādīšanu pilnā apmērā un to iespējamo slēpšanu, tādējādi izvairoties no nodokļu nomaksas. VID šajā nozarē strādājošajiem pievērsīs īpaši pastiprinātu uzmanību, kas nozīmē, ka tieši šīs nozares saimnieciskās darbības veicējiem un uzņēmumiem nodokļu nemaksāšanas risku konstatēšanas gadījumā vispirms tiks veikti preventīvie nodokļu administrēšanas pasākumi un nepieciešamības gadījumā – arī nodokļu kontroles pasākumi.
Saskaņā ar VID rīcībā esošo informāciju Latvijā reģistrēti 954 zobārstniecības prakses pakalpojumu sniedzēji, no tām 539 (56,5%) ir juridiskas personas un 410 (43,5 %) fiziskas personas – saimnieciskās darbības veicēji. Savukārt darba devēji ir 458 nozares nodokļu maksātāji, no tiem 81 fiziskā persona un 377 juridiskās personas (tai skaitā individuālie komersanti).
Dati liecina, ka 2014.gada jūlijā zobārstniecības nozarē nodarbināto vidējie mēneša ienākumi ir 580,16 eiro, kas ir 75,7% apmērā no vidējās darba samaksas valstī.
Izpētot pieejamo informāciju par profesiju kodiem no Ziņām par darba ņēmējiem 2014.gada jūlijā, secināts, ka šajā nozarē dažādās profesijās strādājošo profesijas stundas tarifa likmes diapazons ir plašs, sākot no 0,15 eiro stundā līdz 129,62 eiro stundā.
Saskaņā ar normatīvajiem aktiem minimālā stundas tarifa likme normāla darba laika ietvaros nedrīkst būt mazāka par Ministru kabineta noteikto stundas tarifa likmi, kas 2014.gadā ir 1,933 eiro. Šis rādītājs uzskatāmi norāda uz iespējamiem normatīvo aktu prasību pārkāpumiem un attiecīgi arī uz nepilnu nodokļu nomaksu no darba ņēmēju darba ienākumiem, norād VID.
Zobārstniecības nozarē nodarbināto īpatsvars, kas saņem darba samaksu zem valstī noteiktās minimālās darba algas, 2014.gada četros mēnešos bija pat par 7,4 procentpunktiem lielāks nekā vidēji valstī. Pēc reģionālā sadalījuma 2014.gada jūlijā zemākais vidējais ienākumu apmērs ir Zemgales reģionā – 61,6 % un Rīgas reģionā – 69,8 % apmērā no vidējiem ienākumiem valstī.
Analizējot zobārstniecības speciālistu kopējos ienākumus 2013.gadā, jāvērš uzmanība, ka relatīvi liels zobārstniecības speciālistu īpatsvars (17,5 %) saņēmuši ienākumus zem valstī noteiktās minimālās darba samaksas, kā arī vairāk nekā pusei zobārstniecības speciālistu saņemtie vidējie mēneša ienākumi ir mazāki par 2013.gadā saņemto vidējo darba samaksu valstī (2013.gadā – 691 eiro), uzsver VID.
Minētie dati liecina, ka zobārstniecības nozarē notiek ne tikai izvairīšanās no nodokļu nomaksas, bet tiek kropļota godīga konkurence un veselīga uzņēmējdarbības vide kopumā.
Gadījumā, ja tomēr zobārstniecības nozarē strādājošo nodokļu maksātāju par oktobri un novembri iesniegtās deklarācijas un pārskati neliecinās par nodokļu saistību izpildes līmeņa uzlabošanos, kā arī netiks sniegti objektīvi pierādījumi par faktiskajiem saimnieciskās darbības ieņēmumiem pilnos apjomos, VID pret šādiem nodokļu maksātājiem vērsīsies ar kontroles pasākumiem. Tās būs gan novērošanas un tematiskās pārbaudes, kuru sekas ir iespējamie administratīvie sodi, kā arī nodokļu audits. To rezultātā nodokļu maksātājiem var tikt papildus aprēķināti ne tikai nesamaksātie nodokļi, bet arī soda nauda.
Kā galējais līdzeklis var tikt veikti arī saimniecisko darbību ierobežojošie pasākumi, piemēram, nodokļu maksātāja vai tā struktūrvienības saimnieciskās darbības apturēšana, administratīvā papildu soda – amatpersonai atņemšana ieņemt noteiktos amatus – piemērošana un citi. Nodokļu kontroles pasākumu laikā VID ir tiesības pieaicināt nozari pārraugošās institūcijas speciālistus, lai varētu nodrošināt nodokļu administrēšanas funkciju izpildei nepieciešamo informāciju.