Uzraugot maksātnespējīgo uzņēmumu darbinieku prasības par darba zaudējumu, maksātnespējas administratori nepietiekami uzrauga procesus un aprēķinos pielaiž kļūdas.
Šī ir tikai viena no nepilnībām, ko revīzijā Maksātnespējas aģentūrā konstatējusi Valsts kontrole.
Revīzijā tika konstatēts, ka no izlasē iekļauto maksātnespējīgo uzņēmumu darbinieku prasījumiem 91% gadījumu administratoriem ir pieprasīts iesniegt precizējumus un labojumus kopsummā par Ls 17 145, tai skaitā par Ls 9 797 summas ir samazinātas un par Ls 7 348 - palielinātas.
Analizējot vairākus maksātnespējas procesus, tika konstatēts, ka lietās nav pamatojošo dokumentu kopiju, kas apliecinātu maksātnespējīgo uzņēmumu darbinieku prasījumu aprēķinu atbilstību un ticamību.
Saskaņā ar normatīvajiem aktiem Valsts aģentūra Maksātnespējas administrācija ir atbildīga par valsts budžeta līdzekļu izlietošanu atbilstoši mērķiem, bet tā ne visos gadījumos izmanto savas tiesības pieprasīt un saņemt informāciju, kas apliecina darbinieku prasījumu un to apmēra pamatotību, līdz ar to pastāv risks, ka aprēķini neatbilst pirmdokumentiem.
Maksātnespējas likums nosaka, ka maksātnespējas administrators var būt fiziska persona, kuras kvalifikāciju apliecina sertifikāts. Revīzijā tika konstatēti maksātnespējas procesi, kuri uzsākti pirms Maksātnespējas likuma spēkā stāšanās un kuros administrators ir fiziska persona bez sertifikāta vai arī juridiska persona.
Nesertificēto administratoru darbību Aģentūra neuzrauga, līdz ar to netiek piemēroti vienoti uzraudzības principi pret visiem maksātnespējas procesiem, jo normatīvajos aktos nav noteikta Aģentūras rīcība gadījumos, kad administrators nav sertificēts.
Revīzijā tika konstatēti arī vairāki maksātnespējas procesi, par kuru gaitu ne Aģentūrā, ne Tieslietu ministrijas arhīvā, ne Latvijas Valsts arhīvā, ne apgabaltiesās nav informācijas, līdz ar to šo procesu virzība netiek uzraudzīta.
Lai gan Administratoru uzraudzības plānā ir noteikts veikt dažādas administratoru darbības uzraudzības pārbaudes, tās tiek veiktas nepilnīgi, vai arī iekšējo normatīvo aktu nepilnību dēļ netiek dokumentētas un tādēļ nav identificējamas un iespējams vispār netiek veiktas.
Pēc revīzijas VK ir sniegusi astoņus ieteikumus Aģentūrai, kuri jāievieš laikā līdz 01.01.2010.