Jaunākais izdevums

Šobrīd viena no sabiedrības aktualitātēm ir jautājums par nekustamā īpašuma nodokļa piemērošanu dzīvojamām ēkām, kas Finanšu ministrijas (FM) piedāvātā risinājuma rezultātā jau ievērojami pārsniedz publiskajā telpā diskutētās nodokļa reformas robežas un akceptēšanas gadījumā var atstāt ļoti būtisku ietekmi ne tikai uz maksājumu lielumu, bet arī uz Latvijas nekustamā īpašuma īpašnieku kopumu.

1. Šajā gadījumā to plāno veikt pašu vēlētais parlaments un tā ieceltā valdība;

2. Ja plašsaziņas līdzekļos politiķu paustie mērķi ir patiesi, tad nav pārliecības par to, ka viņi paši ir pietiekami iedziļinājušies izskatāmajā jautājumā.

3. Šobrīd sabiedrībā ir kāda visai ietekmīga grupa, kuras interesēs ir panākt rosību nekustamā īpašuma tirgū. Viena no pārbaudītām metodēm ir nesamērīgi nodokļi.

Vispirms par dažiem mītiem:

Pirmais mīts: pēc māju kadastrālās vērtības (KV) var noteikt, cik bagāti ir īpašnieki.

Patiesībā ēku KV netiek atvasinātas no to greznuma, lepnuma, svaiguma, materiālu dārdzības, īpašnieku turīguma un tamlīdzīgiem parametriem, bet, galvenokārt, no zemes kadastrālās vērtības.

Piemēram, Garkalnē, Langstiņos vai Salas pagastā uzceltu iespaidīgu miljonāru māju KV ir zemākas, nekā paaudzēs pārmantotai vienkāršai dzimtas mājai Jūrmalā, bet Ludzas rajonā Latvijas pierobežā celta jaunbagātnieku māja ir ar pavisam nelielu KV.

Otrais mīts: jo lielāka māja, jo bagātāks īpašnieks. Nosakot palielinātu nodokli lielo māju īpašniekiem, to var nākties maksāt lielākajām ģimenēm un lauku cilvēkiem.

Trešais mīts: lielajās mājās iemītnieki dzīvo plašumā, bet mazajās – saspiestībā un šaurībā. Šeit atslēgas vārds ir iemītnieku skaits. Nevar salīdzināt 80 kvadrātmetru šaurībā dzīvojoša turīga vecpuiša un 150 kvadrātmetru plašā mājā dzīvojošas dzimtas 7 (tēvs, māte, 2 viņu bērni, mātes brālis un viņu vecāki). komforta līmeni.

Ceturtais mīts: vietās ar augstu KV, visi iedzīvotāji ir bagāti. Patiesībā, piemēram, tajā pašā bieži pieminētajā Jūrmalā, vismaz 90% iedzīvotāju ir vienkārši cilvēki ar stipri viduvēju atalgojumu, bet valsts algotajās profesijās atalgojums par likmi ir pilnīgi vienāds visā Latvijā.

Piemēram, 2009.gada jūnijā iedzīvotāju vidējais neto atalgojums Latvijā bija - Ls 361, tai skaitā Rīgā - 408, Pierīgā - 348, Kurzemē - Ls 317 , Zemgalē - Ls 300, Vidzemē - Ls 293 un Latgalē - Ls 271 (0,75 no Latvijas vidējā lieluma).

Piektais mīts: savrupmājās dzīvo bagātnieki, bet dzīvokļos – ne tik turīgi ļaudis. Patiesībā ir ļoti dārgas, un ir lētas savrupmājas. Un tāpat ir ļoti dārgi un ļoti lēti dzīvokļi. Dažs labs Rīgas dzīvoklis ir pārdots par tādām summām, kādas lielākajai daļai vienkāršo savrupmāju iedzīvotājiem pat sapņos nerādās.

Īss nodokļa reformas mērķu apskats

1. Valsts kases nepieciešamība iegūt noteiktu līdzekļu apjomu budžeta sabalansēšanai.

2. Apsolījums Starptautiskajam Valūtas fondam aplikt arī nekustamā īpašuma otro daļu – ēkas.

3. Ievākt papildus meslus no bagātajiem;

4. Izpurināt tirgu.

5. Veikt sociālo slāņu ģeogrāfisko segregāciju.

6. Nepieciešamība nodrošināt pašvaldībām noteiktu daudzumu līdzekļu infrastruktūras uzturēšanai.

7. Pēc iespējas samērīgāk un taisnīgāk sadalīt nodokļu slogu starp maksātājiem.

8. Samazināt vai vismaz nepalielināt nodokļa administrēšanas izdevumus.

Skatot mērķus kopumā, manuprāt, reformas gaitā vadošajam ir jābūt sestajam - nodrošināt pašvaldībām noteiktu daudzumu līdzekļu infrastruktūras uzturēšanai (kas faktiski ietver sevī arī 1.un 2. mērķi) un septītajam.

Šobrīd pielietotā modeļa problēmpunkti:

1. Nodoklis tiek atvasināts no vienas īpašuma daļas – zemes –KV.

2. Zemes KV diapazons dažu gadu laikā ir pieaudzis un kļuvis nesamērīgi plašs. Piemēram, individuālās dzīvojamās apbūves zemei atšķirības nākamgad sasniegs 1750 reižu (zemākā vērtība 20 santīmu, bet augstākā Ls 350 par kvadrātmetru).

3. Iedzīvotāju vidējā neto atalgojuma attiecība starp reģioniem ne tuvu nesasniedz KV diapazonu. Vidējo ienākumu augstākā un zemākā līmeņa attiecība ir 1,5 reizes.

4. Rezultātā Nodoklis ir smags slogs atsevišķu apdzīvoto vietu savrupmāju iedzīvotājiem (īpaši apdzīvotajās vietās ar augstu zemes KV), salīdzinoši neliels apdzīvotajās vietās perifērijā, gandrīz nejūtams dzīvokļu īpašumiem (piemēram, par vairākus simtus tūkstošus latu vērtu dzīvokli Rīgas centrā maksājamais nodoklis ir relatīvi zems (aptuveni Ls 10 – Ls gadā), bet ārpus centra esošas savrupmājas (ar daudz zemāku tirgus vērtību un bieži vien daudz zemākiem to iedzīvotāju ienākumiem) maksājamais nodoklis ir aptuveni Ls 100 – Ls 600 gadā).

5. Perifērijā Nodokļa ieņēmums no lielas daļas īpašumu nesedz administrēšanas izdevumus.

Paliekot esošajam modelim, bija sagaidāms, ka pēc pārejas perioda Nodokļa apmērs dažādās Latvijas vietās būtu vēl nesamērīgāks: vietās ar augstu zemes KV tas nebūtu „paceļams” pat relatīvi labi situētām ģimenēm. Līdz ar to var atzīt, ka vajadzība pēc nodokļa reformas bija nobriedusi.

Valdības piedāvājums – atbalsts zemes uzpircējiem

Diemžēl valdības piedāvājums situāciju neuzlabo, bet tikai pasliktina. Laikā, kad plašsaziņas līdzekļu (un tātad arī sabiedrības) uzmanība bija koncentrēta uz mājokļa nodokli (kas ir visai loģiska nekustamā īpašuma nodokļa daļa), valdība līdz parlamentam ir aizbīdījusi īstu Trojas zirgu – gandrīz četrkāršu zemes nodokļa palielinājumu no 2011.gada, kad beigsies Nodokļa pieauguma ierobežojums un likumā paredzētā likme – 0,4% ar tiesībām pašvaldībām (te bija domātas lēto zemju pašvaldības, kurām no 0,4% nesanāk pat administrēšanas tiesai) palielināt likmi līdz 1%. Ja Saeima jauno valdības piedāvājumu akceptēs, tad 2011.gadā nelielā savrupmājā (100 kvadrātmetru ēka uz 1000 kvadrātmetriem zemes) dzīvojošai ģimenei Nodoklis var būt robežās no Ls 5 līdz Ls 5300 gadā. Piemēram, Daugavpilī valdības priekšlikuma akceptēšanas gadījumā par šādu īpašumu būtu jāmaksā no Ls 40 līdz Ls 120, Jelgavā - no Ls 75 līdz Ls 170, Liepājā no Ls 70 līdz Ls 440, Jūrmalā no Ls 80 līdz Ls 1500, bet Rīgā – no 140 (lētajā galā) līdz Ls 5300 (lielākais nodoklis gan ir pašā Rīgas centrā, kur savrupmāju gandrīz nemaz nav). Un tomēr - pat, ja pieņemam, ka vienkāršie ļaudis nedzīvo zonās ar pašu augstāko KV, arī puse, ceturtā vai pat astotā daļa no šāda nodokļa lieluma daudzām ģimenēm var nebūt pa kabatai. Un ko iesāks tie, kuriem mājai piesaistītās zemes ir vairāk? Piemēram, Jūrmalā (kur, kā jau noskaidrojām, vismaz 90% iedzīvotāju ir vienkārši ļaudis) un Rīgas priekšpilsētu zonās ar zemu apbūves blīvumu, tūkstotis latu un lielāks nodoklis var kļūt par ikdienišķu parādību. Diemžēl daudziem nesamaksājamu.

Vai tiešām šīs valsts mērķis ir padzīt vietējos iedzīvotājus no savas zemes un izpārdot to pašmāju un citu valstu uzpircējiem?

Iedzīvotāju aizsardzība pret nesamērīgu nekustamā īpašuma nodokļa pieaugumu

Lai novērstu mājsaimniecību maksātnespēju, iedzīvotāju izlikšanu no dzīvojamām telpām, īpašumu piespiedu atsavināšanu un pēc iespējas samazinātu nepieciešamību pēc pašvaldību palīdzības no mājokļiem izliktajām ģimenēm, ir jāmeklē cits nodokļa modelis, bet, ja nu Saeima tomēr izlemj par labu valdības piedāvātajam Nodokļa modelim, reizē ar to ir nepieciešams veikt iedzīvotāju aizsardzības pasākumus.

Iespējamie iedzīvotāju aizsardzības modeļi:

1. Noteikt katram iedzīvotājam ar Nodokli neapliekamo vai ar pazeminātu nodokli dzīvojamo telpu un tām piesaistīto zemes platību;

2. Noteikt katram īpašumam ar Nodokli neapliekamo vai ar pazeminātu Nodokli apliekamo dzīvojamo telpu platību vai dzīvojamām telpām piesaistīto zemes platību;

3. Noteikt nodokļa apmēra maksimāli pieļaujamo pieauguma līmeni attiecībā pret iepriekšējā gada nodokļa maksājumiem

1. Visiem īpašumiem;

2. Tikai tiem īpašumiem, kuros maksājums no mājsaimniecības pārsniedz noteiktu lielumu.

4. Noteikt katram īpašumam ar Nodokli neapliekamo kadastrālās vērtības slieksni.

Jākonstatē, ka, pastāvot tik nesamērīgi plašam KV diapazonam un dzīvojamai platībai piesaistītās zemes platību atšķirībām, uz kvotām balstīti aizsardzības pasākumi situāciju padarītu vēl nesamērīgāku, vienlaikus būtiski ierobežojot pašvaldību budžetiem nepieciešamo ienākumu apjomu. Turklāt:

1.Iedzīvotāju aizsardzības pasākumi, kas ir balstīti uz atvieglojuma kvotu īpašumam, ir viegli administrējami, bet netaisni pret mājsaimniecībām, kurās ir vairāk personu.

2. Šajā gadījumā netiek aizsargātas tiesības uz pajumti.

3. Savukārt aizsardzības pasākumi, kas ir balstīti uz atvieglojuma kvotu iedzīvotājam, ir taisnīgāki, bet relatīvi dārgi administrējami.

Būtiskākie secinājumi :

1. Situācijā, kad nekustamā īpašuma KV diapazons ir tik nesamērīgi plašs, atvasinot nodokli tikai no kadastrālās vērtības, var iegūt tikai nesamērīgi plašu Nodokļa apjoma diapazonu.

2. Lielāks Nodokļa zemes daļas īpatsvars vēl vairāk paplašina Nodokļa apjoma diapazonu.

3. Tātad, balstoties tikai uz KV, nav iespējams noteikt Nodokli, kas samērīgs ar iedzīvotāju ienākumiem - daļai iedzīvotāju nodoklis šādā sistēmā būs ļoti mazs, bet citiem – nesamērīgi liels.

4. KV nav tiešas saiknes ar iespēju gūt ienākumus un komforta līmeni dzīvesvietā.

5. Kopumā - ar nodokļa atvasināšanu no kadastrālās vērtības var radīt īpašumu pārpircējiem izdevīgu, deformētu un netaisnu nodokļa sistēmu, kuras rezultātā dzimtas, kuras senču īpašumos dzīvojušas gadsimtiem ilgi, pārlaidušas tur divus Pasaules karus, vairākas okupācijas un totalitārus režīmus, valsts alkatības un nesaprātīgas nodokļu politikas dēļ Latvijas Brīvvalsts vārdā var tikt padzītas no tēvutēvu īpašumiem.

6. Tāpat šāda nodokļu politika (atvasināšanu tikai no kadastrālās vērtības) var izraisīt tādas nevēlamas parādības kā mājsaimniecību maksātnespēju, iedzīvotāju izlikšanu no dzīvojamām telpām, turklāt, šajā gadījumā bez tiesas sprieduma), īpašumu piespiedu atsavināšanu, paaugstinātu nepieciešamību pēc pašvaldību palīdzības dzīvokļu jautājumu risināšanā augstas kadastrālās vērtības zonās, kā arī bezjēdzīgu nodokļu administrēšanu zemas kadastrālās vērtības zonās.

Ko darīt?

Uzskatu, ka dzīvojamo ēku un jo īpaši zemes kadastrālo vērtību diapazons ir tik plašs, ka ar nodokļa atvasināšanu no kadastrālās vērtības nevar sasniegt sabiedrības interesēm atbilstošus nodokļa reformas mērķus - pēc iespējas samērīgāk un taisnīgāk sadalīt nodokļu slogu starp maksātājiem un nodrošināt pašvaldībām noteiktu daudzumu līdzekļu infrastruktūras uzturēšanai.

Šādā situācijā labākais risinājums, manuprāt, ir dzīvojamām ēkām un ar tām saistīto zemei ieviest kombinētu nodokli, kas veidots no trīs komponentiem: fiksēta maksājuma par katru zemes platības vienību, fiksēta maksājuma par katru ēkas platības vienību un procentuālas likmes no īpašuma kadastrālās vērtības.

Komentāri

Pievienot komentāru
Likumi

KNAB iesniedzis izskatīšanai valdībā Lobēšanas atklātības likumprojektu

Lelde Petrāne,13.01.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) ir iesniedzis izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu Lobēšanas atklātības likums, kas definē lobēšanas un lobētāja jēdzienus un nosaka lobētāja pienākumus un lobēšanas ierobežojumus.

Lobēšana ir visā pasaulē izplatīta likumdošanas procesa un dažādu publiskās varas lēmumu pieņemšanas ietekmēšana noteiktu privātpersonu interesēs (piemēram, lēmumu par attīstības plānošanu vai publisko iepirkumu veikšanu valsts, pašvaldību, kapitālsabiedrību vajadzībām, publisko privāto partnerību), tomēr ne vienmēr šis jautājums ir tiesiski noregulēts. Visā pasaulē notiek diskusijas ne tikai par lobēšanas prakses tiesiskajiem un ētiskajiem aspektiem, bet arī par nepieciešamību lobēšanas jautājumu noregulēt, ar attiecīgu tiesību aktu nodrošinot to, ka lobēšana ir skaidri definēta, atklāta un visiem vienlīdz pieejama, skaidro birojs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Izsludina Lobēšanas atklātības likumprojekta sabiedrisko apspriešanu

Elīna Pankovska,14.06.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) izsludinājis Lobēšanas atklātības likumprojekta sabiedrisko apspriešanu. Jāatgādina, ka saskaņā ar Ministru kabineta doto uzdevumu KNAB ir izstrādājis Lobēšanas atklātības likumprojektu, kurā definēts, kādas darbības ir uzskatāmas par lobēšanu, un noteikta informācijas par lobēšanas darbībām reģistrēšanas un publicēšanas kārtība.

Likumprojektu KNAB šobrīd iesniedzis Valsts kancelejā uzsaukšanai Valsts sekretāru sanāksmē šā gada 14.jūnijā, savukārt ikviens ar to var iepazīties līdz 2.jūlijam un izteikt savu viedokli vai sniegt priekšlikumus tā pilnveidošanai un uzlabošanai. Pēc likumprojekta sabiedriskās apspriešanas, viedokļu apkopošanas un saskaņošanas ar ieinteresētajām institūcijām tas tiks iesniegts Valsts kancelejā tālākai virzībai.

Likumprojektā ir noteikts, ka lobēšana ir privātpersonas atklāta un tiesiska darbība ar mērķi ietekmēt publiskās varas institūcijas pārstāvja rīcību noteikta veida dokumentu un to projektu ierosināšanas, izstrādes, saskaņošanas, pieņemšanas vai izsludināšanas procesā, norādīts biroja mājaspalā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Likumi

Lobisma atklātības normas bīdīs pa citu ceļu

Māris Ķirsons,07.05.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai arī atsevišķa lobēšanas atklātības likuma nebūs, tomēr tajā ietvertās normas var tikt iestrādātas Saeimas kārtības rullī un valsts pārvaldi regulējošajos normatīvos, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Pērnajā ziemā Ministru kabineta komiteja nolēma apturēt KNAB sagatavoto lobēšanas atklātības likumprojektu, jo tajā ministri saskatīja daudz neskaidrību. KNAB tika uzdots sagatavot informatīvo ziņojumu, kurā tiktu piedāvāts, kā lobēšanas atklātības principus iestrādāt jau esošajos normatīvajos aktos. Lobēšana (nav tirgošanās ar ietekmi, kas ir krimināli sodāma) nozīmējot privātpersonas atklātu un tiesisku darbību ar mērķi ietekmēt publiskās varas institūcijas pārstāvja rīcību noteikta veida dokumentu un to projektu ierosināšanas, izstrādes, saskaņošanas, pieņemšanas vai izsludināšanas procesā. Viedokļi par šādu normu nepieciešamību atšķiras. «Lobēšana bija, ir un arī būs, tomēr kāda tās daļa ir apslēpta un par to zina tikai daži. Kāpēc «savējie» ar to drīkst nodarboties, bet «svešie» nevar?» jautā Latvijas Juristu biedrības prezidents Aivars Borovkovs. Kritiķi brīdina, ka ne jau pati ideja ir slikta, bet pastāv bažas par «izpildījumu» un «interpretāciju», turklāt šīs normas varot paralizēt ierēdņu, kā arī ievēlēto politiķu vēlmi tikties ar sabiedrību un vēl jo vairāk ņemt vērā tās ieteikumus, lai tikai «neinficētos» un netiktu pārmesta kādu lobistu ietekme kādas problēmas risinājumos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pārāk daudzo neskaidrību un ministru jautājumu dēļ šodien Ministru kabineta komiteja nolēma nevirzīt tālāk Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) izstrādāto Lobēšanas atklātības likumu.

Gan ministriem, gan arī Ministru prezidentei Laimdotai Straujumai (V) nešķita pārliecinoši KNAB argumenti par to, ka šis likums sakārtos lobēšanas jomu un būs iespēja uzzināt, ar ko ārpus komisijām tiekas Saeimas deputāti. Šāds arguments šķita absurds veselības ministrei Ingrīdai Circenei (V), kura bija neizpratnē - viņa arī piektdienās tiekas ar vēlētājiem, kuriem pat nezina vārdu, un vai tāpēc viņai katrs vēlētājs būs jāreģistrē.

Arī aizsardzības ministrs Raimonds Vējonis (ZZS) un ārlietu ministrs Edgars Rinkēvičs (RP) pauda, ka neatbalsta šādu likumprojektu, jo arī viņi tiekas ar Latvijas uzņēmējiem un dažkārt pārstāv viņu intereses starptautiskajā arēnā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Atliek lobēšanas koncepcijas izskatīšanu

Egons Mudlis,22.08.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja pārstāvji neierodas uz Ministru kabineta komitejas (MKK) sēdi, un jautājums netiek izskatīts. Tas noticis tehnisku iemeslu dēļ – neesot informēta atbildīgā persona.

Koncepcija Informācijas par lobētājiem publiskās pieejamības nodrošināšana paredz, ka Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam (KNAB) būs jāizstrādā Lobēšanas likums, kurā tiktu definēts lobētājs un noteikta robeža lobēšanas legālajām aktivitātēm. Nākotnē varētu veidot arī lobētāju reģistru.

Likumā iecerēts noteikt konkrētu terminu, ar kuru apzīmēt legālo lobēšanu. Ņemot vērā sabiedrības negatīvo attieksmi pret vārdu «lobētājs» un «lobēšana», iespējams, ka, līdzīgi kā tas ir darīts Eiropas Komisijā, šo terminu varētu aizstāt ar citu, piemēram, «interešu pārstāvība» un «interešu pārstāvji». KNAB definē lobēšanu kā apzinātu komunikāciju ar publiskās varas subjektiem (valsts un pašvaldību institūcijām), lai ietekmētu lēmumu pieņemšanas procesu noteiktu privātpersonu interešu īstenošanai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Lobēšanai grib uzlikt likuma skavas

Egons Mudulis,06.12.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai nošķirtu legālo lobēšanu no nelikumīgās tirgošanās par ietekmi, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam (KNAB) līdz 2012. gada 1. jūlijam jāizstrādā Lobēšanas likums.

Ministru kabinets atbalstīja KNAB koncepcijas Publiskās pieejamības nodrošināšana informācijai par lobētājiem ietverto risinājuma variantu, kas paredz jaunu normatīvo aktu izstrādi. Citi varianti paredzēja problēmu pašreiz nerisināt finanšu trūkuma dēļ, vai arī ieviest pasākumus, kas nodrošinātu publisko pieejamību ziņām par privātpersonu līdzdalību lēmumu pieņemšanā, izstrādājot normatīvos aktus. Šie pasākumi galvenokārt būtu vērsti divos virzienos: pirmkārt, nodrošināt sēžu protokolos precīzu informāciju par visām personām, kas tajās ir piedalījušās, otrkārt, nodrošināt audioierakstus visās likumprojektu izstrādes un lēmumu pieņemšanas sēdēs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Interešu svaru kausi lobēšanā būs vienmēr

Tā ekspresintervijā DB norāda AS Grindeks valdes priekšsēdētājs Juris Bundulis.

Ko Grindeks saprot ar vārdu lobēšana?

Varētu pievienoties definīcijai, ka «lobēšana ir kādas organizācijas veiktas legālas darbības, lai radītu tiesisku regulējumu konkrētu likumu, normatīvo aktu izmaiņu, grozījumu vai papildinājumu gadījumos un palīdzētu konkrētajai organizācijai». Cilvēkus, kuri realizē lobēšanu, sauc par lobētājiem. Lobēšana ietver organizācijas un likumdevēja savstarpējās attiecības. Lobēšana pati par sevi ir atbalstāma, ja tā ir caurspīdīga un tiek veikta legāli. Diemžēl sabiedrībā lobēšana tiek jaukta ar korupciju, kas ir nosodāma, nelikumīga un realizēta slepeni.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pārtika

Lobēšanā vajadzīga caurskatāmība

Sandra Dieziņa,16.05.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lobēšanas likums ir nepieciešams, ja tas nosauc lietas īstajos vārdos, taču, ja tas paredzēts sodu piemērošanai, tad šāds likums nav vajadzīgs.

Tā uzskata Latvijas Zivrūpnieku savienības prezidents Didzis Šmits, kurš salīdzinoši nesen sadarbībā ar partneriem izveidojis lobēšanas kompāniju SIA Šmits, Jēkabsons un Partneri. Tas, ka likuma izstrāde uzdota Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam (KNAB) jau liecinot par to, ka likumdevējs lobēšanu uztver caur korupcijas prizmu, kas jau sākotnēji esot nepareizi. Lobēšana ir interešu aizstāvība jeb pārstāvība, sākot no uzņēmējiem un beidzot ar jaunajām māmiņām, Mežaparka aizstāvības vai Dobermaņu biedrību, skaidro D. Šmits.

Lobēšanas likumam jeb regulējumam jābūt caurspīdīgam un caurskatāmam, pretējā gadījumā tas neesot vajadzīgs. D. Šmits uzskata, ka jābūt izveidotam arī lobētāju reģistram, lai būtu zināmas tās personas un firmas, kas nodarbojas ar šo pakalpojumu. Tāpat sabiedrībai jāskaidro, kas ir lobēšana un kāpēc tā vajadzīga, jo līdz šim esot maza izpratne šajos jautājumos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Nodibināta Lobētāju asociācija

Lelde Petrāne,11.04.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nodibināta Lobētāju asociācija, kurā apvienojušies dažādu nozaru profesionāļi. Asociācijas galvenais dibināšanas mērķis esot veidot caurspīdīgu lobēšanas kultūru Latvijā, informēja Lobētāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Guntars Grīnvalds.

Lobētāju asociācijas galvenais uzdevums ir veidot jaunu, saprotamu un caurspīdīgu lobēšanas kultūru Latvijā. Asociācijas biedri ir pārliecināti, ka lobēšana ir būtisks likumīgu interešu saskaņošanas un lēmumu pieņemšanas instruments, kas nodrošina labu pārvaldības principu ievērošanu un uz pierādījumiem balstītu lēmumu pieņemšanu. Lobēšana ir leģitīma un legāla, akcentē jaundibinātā asociācija.

«Pašlaik lobēšana kā profesionāls pakalpojums nav regulēta un tāpēc izsekot interešu klātbūtnei nav iespējams. Intereses ne vienmēr ir kvalitatīvi argumentētas, diskutētas un to aizstāvības process ir necaurskatāms. Tas kļūst par iemeslu sabiedrības uzticēšanās lejupslīdei valsts pārvaldības procesiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Likumi

Atbalsta Lobēšanas likuma izstrādi

Egons Mudulis,29.08.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iecerēts, ka Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam (KNAB) būs jāsagatavo Lobēšanas likums, paredz Ministru kabineta komitejas apstiprinātā koncepcija Informācijas par lobētājiem publiskās pieejamības nodrošināšana.

Tomēr KNAB būs jāņem vērā Tieslietu ministrijas iebildumi, nodrošinot atklātības principa ieviešanu. Likumā tiktu definēts lobētājs un noteikta robeža lobēšanas legālajām aktivitātēm. KNAB definē lobēšanu kā apzinātu komunikāciju ar publiskās varas subjektiem (valsts un pašvaldību institūcijām), lai ietekmētu lēmumu pieņemšanas procesu noteiktu privātpersonu interešu īstenošanai.

KNAB pārstāve Diāna Kurpniece, pamatojot likuma izstrādes nepieciešamību atsaucās uz tiesu spriedumiem, kuros norādīta nepieciešamība pēc precīzām definīcijām, lai nošķirtu likumīgu un nelikumīgu lobēšanu. Tāpat viņa norādīja, ka lielākās problēmas ar informāciju par lobēšanu esot nevis izpildvarā, bet pašvaldībās, jo īpaši Rīgā, un Saeimā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

KNAB rosina likumā definēt lobēšanu

Elīna Pankovska,04.03.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ir sagatavota koncepcija, kas paredz likumā noteikt lobēšanas un lobētāja definīciju un to ir sagatavojis Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB), lai izpildītu Ministru kabineta doto uzdevumu par informācijas publisku pieejamību saistībā ar lobētājiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

1. jūlijā darbu uzsāks Latvijas zemes fonds

Dienas Bizness,18.06.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts izveidotais Latvijas zemes fonds darbību uzsāks šā gada 1. jūlijā, un tā mērķis ir sekmēt Latvijā lauksaimniecībā izmantojamās zemes saglabāšanu un šo platību ilgtspējīgu izmantošanu lauksaimnieciskās ražošanas vajadzībām, informē Altum pārstāve Kristīne Grauziņa.

Zemes fonda izveide ir viens no valsts instrumentiem, lai sekmētu, ka Latvijā lauksaimniecībā izmantojamā zeme tiktu saglabāta un izmantota lauksaimniecības vajadzībām ne mazāk kā 2 miljonu hektāru apjomā, aktīvā lauksaimnieciskā ražošanā iesaistot aptuveni 0,4 miljonu hektāru līdz šim aktīvi neizmantotās lauksaimniecības zemes.

Zemkopības ministrijas Zemes pārvaldības un meliorācijas nodaļas vadītāja Kristīne Cinkus skaidro, ka Latvijas zemes fonda izveide ir valsts piedāvājums līdzsvarotākas reģionālās attīstības un efektīvu dabas resursu izmantošanas veicināšanai. Tā ir daļa no kopējās koncepcijas, kuras ietvaros pieejams plašs instrumentu klāsts, tādi kā specifisku lauksaimniecības zemes iegādes nosacījumu noteikšana, lauksaimnieciskās zemes kreditēšanas programma, iedzīvotāju atbrīvošana no iedzīvotāju ienākuma nodokļa nomaksas gadījumā, ja tie pārdod savu zemi ražojošam lauksaimniekam, paaugstināta nekustamā īpašuma nodokļa piemērošana par nekoptu lauksaimniecības zemi un virkne citu zemkopības nozari atbalstošu pasākumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nekustamais īpašums

Apburtā loka ceļš 13 gadu garumā valsti novedis kārtējā strupceļā

Māris Ķirsons,31.01.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zemes piespiedu nomas jautājumos Latvija jau vairāk nekā 13 gadus iet pa apburto loku, un to nespēj pārraut arī ar dalītā īpašuma izbeigšanu, kura īstenošanai izveidotais mehānisms ir birokrātiski smagnējs, un tam nav arī adekvāta valsts finansiāla atbalsta.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta zvērinātu advokātu biroja iLaw partneris Normunds Šlitke. Viņaprāt, zemes piespiedu nomas ikgadējo griestu apmēra noteikšanā 4% no zemes kadastrālās vērtības ir daudz ekonomisko absurdu. Situāciju pašlaik var mainīt tikai Satversmes tiesa.

Kāda ir situācija ar dalītā īpašuma problēmu?

Tā ir tieši tāda pati kā pašlaik ar daudzdzīvokļu māju siltināšanu. Kāpēc tāds salīdzinājums? Tāpēc, ka ir vairākas būtiskas līdzības gan ar daudzdzīvokļu māju siltināšanu, gan ar dalītā īpašuma izbeigšanu. Diemžēl, bet vecais teiciens — ir meli, ir lieli meli un ir statistika — būtu jākoriģē un statistika jāaizstāj ar politika. Proti, politiķi pirms 11 gadiem solīja dzīvokļu īpašniekiem, ka zemes gabala izpirkšana zem daudzdzīvokļu mājas būs tikpat vienkārša un nesāpīga kā šīs mājas siltināšana. Diemžēl realitāte ir cita. Vārdos un solījumos viss ir skaisti, bet, tiklīdz raugāmies uz padarītajiem darbiem — piedāvātajiem mehānismiem —, tā aina jau ir pavisam citāda. No šodienas skatupunkta laikam nevienam nav jautājumu par energoresursiem, to cenas būtisku pieaugumu, dabasgāzes kontekstā arī pieejamību un dārdzību, kas pat ir kļuvusi par savdabīgu ieroci Ukrainas kara kontekstā. Ļoti daudzi cilvēki 32 gadus pēc Latvijas neatkarības atgūšanas dzīvo padomju laikos būvēto daudzdzīvokļu māju dzīvokļos, kuru apkurei bija paredzēts izmantot lētos energoresursus — dabasgāzi — no Krievijas, bet šodien tie vairs nav lēti, un siltināšanas problēma, šķiet, ir viena no galvenajām aktualitātēm valstī.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeimas pērn pieņemtais likums, kas vērsts uz “piespiedu dalītā īpašuma sakārtošanu vērstu pasākumu īstenošanu”, bezkompromisa tiesiskuma apoloģēts zemes īpašniekus, faktiski, kvalificē vientiešos, baronos un sponsoros. Tagad lieta nonākusi Satversmes tiesā.

Tieslietu ministrija pēc būtības, maldinot premjeru un koalīcijas biedrus, radījusi likumdošanas brāķi, kas Saeimā pieņemts ar 75 balsīm “par”. Likums, acīmredzami, tapis priekšvēlēšanu gaisotnē.

Labam likumam jābūt kompromisam, kas saprātīgi un samērīgi salāgo pretējo pušu tiesības. Pretējā gadījumā tas ir brāķis vai populistu ierocis sev vien zināmu mērķu sasniegšanai. Iespējams, Saeimas 2021. gada 30. septembrī pieņemtais likums “Grozījumi likumā “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937. gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību”” tiešām bija labi domāts, un valdība naivi ticēja, ka šis Tieslietu ministrijas gara darbs “piespiedu laulības” starp zemes, dzīvokļu un savrupmāju īpašniekiem padarīs abām pusēm saprotamākas un pieņemamākas. Tomēr realitātē likums neatbilst ne tā izstrādāšanas mērķiem un uzdevumiem, ne arī Latvijas valsts stūrakmenim – Satversmei, norāda jomas pārzinātāji un eksperti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

Piespiedu dalītā īpašuma attiecībās atrodas 10% no visām daudzdzīvokļu ēkām Latvijā

LETA,21.09.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Piespiedu dalītā īpašuma attiecībās atrodas 10% no visām daudzdzīvokļu ēkām Latvijā, žurnālistiem šodien skaidroja Tieslietu ministrijas (TM) valsts sekretāra vietniece Laila Medina.

TM valsts sekretāra vietniece šodien preses konferencē atgādināja, ka Latvijā piespiedu dalītā īpašuma tiesiskajās attiecībās ir 3677 daudzdzīvokļu mājas, kur kopā ir 110 970 dzīvokļi, kas atrodas uz 7354 citām personām piederošām zemes vienībām, kas ir apmēram 10% no visām daudzdzīvokļu ēkām. Viņa norādīja, ka šo 7354 zemes vienību kadastrālā vērtība varētu būt līdz pat 180 000 000 eiro, savukārt tirgus vērtība - līdz pat 240 000 000 eiro.

Tāpēc TM izvēlējās iet to ceļu, kas paredz sadalīt finansiālo slogu starp šajā procesā iesaistītajām personām, proti, nevis valstij izpērkot visu šo zemi, bet piedāvājot to darīt dzīvokļu īpašniekam.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

Konstatējot neracionālu zemes izmantošanu, uzdod izstrādāt zemes politikas plānu līdz 2020.gadam

LETA,01.09.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdība šodien uzklausīja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) ziņojumu par Zemes politikas pamatnostādņu 2008.-2014.gadam gala ietekmes ziņojumu un uzdeva izstrādāt zemes politikas plānu līdz 2020.gadam.

Plāns būs jāizstrādā VARAM sadarbībā ar Satiksmes ministriju, Ekonomikas ministriju, Zemkopības ministriju, Finanšu ministriju, Tieslietu ministriju un Latvijas Pašvaldību savienību. Dokumenta izstrādes termiņš ir 2016.gada 1.jūnijs.

VARAM ziņojumā norāda, ka Latvijā zemes politikā ir konstatētas vairākas problēmas, piemēram, neracionāla un neefektīva zemes izmantošana, zemes reformas process ir ieildzis, līdz ar to ir nesakārtotas īpašuma tiesības un ir nepietiekama informācija par ar zemi un ar to saistītiem notiekošajiem procesiem. Neracionāla vai neefektīva zemes izmantošana izraisa un veicina zemes degradāciju, tādējādi nenodrošinot ilgtspējīgu zemes izmantošanu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Meža un lauksaimniecībā izmantojamo zemju (LIZ) tirgus stagnē – neliels darījumu skaita kritums šogad novērots visos reģionos. Trūkst augstvērtīgas aramzemes piedāvājuma. Īpašnieki turpina turēt savā īpašumā kvalitatīvu LIZ kā kapitālu, savukārt par pļavām un ganību platībām šobrīd interese ir maza, liecina jaunākais nekustamo īpašumu kompānijas “Latio” veidotais Lauku īpašumu indekss.

Dinamiski mainās arī pircēja ‘portrets’ - šogad aktīvākais lauksaimniecības zemju iegādē ir ALTUM pārvaldītais Zemes fonds, kas pirmajos trīs ceturkšņos iegādājies vairāk nekā 4000 hektārus par kopsummā 18,6 miljoniem EUR. Salīdzinot ar to pašu laika posmu pērn, ALTUM iegādāto platību apjoms ir pieckāršojies.

Lauku īpašumu tirgus indekss”* – pirmie trīs ceturkšņi / 2024

• 5450 - kopējais darījumu skaits LIZ un meža īpašumiem (-1%, salīdzinot ar to pašu laika posmu pērn).

Lauksaimniecība izmantojamās zemes (LIZ):

  • 188 EUR/ ha gadā – vidējā lauksaimniecības zemes nomas maksa Latvijā (+1.6 %);
  • 13 000 EUR/ ha – augstākā reģistrētā lauksaimniecības zemes cena šī gada 3. ceturksnī (darījums jūlijā – Zaļenieku pagasts, Jelgavas novads);
  • 3% - par tik pieaugusi lauksaimniecības zemes vidējā cena par hektāru (salīdzinot ar 2023. gada pirmajiem trim ceturkšņiem).

Komentāri

Pievienot komentāru
Likumi

Normas, kas no 2018.gada 1.janvāra samazina piespiedu nomas maksas apmēru, neatbilst Satversmei

LETA,12.04.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satversmes tiesa atzinusi grozījumus likumos «Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju» un «Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās» par neatbilstošiem Satversmes normām un tie zaudēs spēku 2019.gada 1.maijā.

Spriedums ir galīgs un nav pārsūdzams un stājas spēkā ar tā pasludināšanas brīdi.

Apstrīdēto likuma normu spēka zaudēšanas termiņš 2019.gada 1.maijā noteikts tādēļ, lai likumdevējam dotu laiku atrast citu risinājumu piespiedu zemes nomas maksai, kas būtu taisnīgs gan pret zemes īpašniekiem, gan daudzdzīvokļu namu īpašniekiem.

Satversmes tiesā pēc septiņu fizisko personu pieteikumiem tika ierosinātas sešas lietas par apstrīdēto likuma normu atbilstību Satversmei. Pieteikumos bija ietverti identiski prasījumi un to juridiskais pamatojums bija balstīts uz līdzīgiem argumentiem. Lai veicinātu lietu vispusīgu un ātru iztiesāšanu, Satversmes tiesa nolēma tās apvienot vienā lietā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satversmes tiesai būs jāvērtē gan politiķu radītais dalītā īpašuma risinājums, kurš aizstāts ar likumiskām lietošanas tiesībām — reālservitūtu, kas likumā nav precizēts jeb izskaidrots, gan arī tas, vai atlīdzība zemes īpašniekam 4% apmērā no zemes kadastrālās vērtības gadā ir taisnīga.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta zvērinātu advokātu biroja iLaw partneris un biedrības Zemes reformas komiteja pārstāvis Normunds Šlitke. Viņš cer, ka Latvijas konstitucionālā tiesa apvienos visas šāda veida sūdzības vienā lietā un tās skatīs mutvārdu procesā, nevis rakstveidā, turklāt normu izvērtēšanai pieaicinās cenu noteikšanas un nekustamā īpašuma profesionāļus, nevis tikai un vienīgi valsts iestādes, juristus un ierēdņus, kā tas bijis novērots citu lietu izskatīšanā.

Fragments no intervijas

Kāda ir pašreizējā situācija?

Diemžēl, bet vissliktākās prognozes ir piepildījušās, jo Saeimā sēdošie politiķi, vēloties izbeigt (atrisināt) dalītā īpašuma (zeme - vienam īpašniekam, māja vai tajā esošie dzīvokļi - citiem īpašniekiem) problēmu, radīja jaunas problēmas, un zemes īpašniekiem (gan pašmāju, gan ārvalstu) citas iespējas, kā aizstāvēt savas pamattiesības un vērsties Satversmes tiesā, nav. Tāpēc iesniegtas daudzas sūdzības par likuma Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937. gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību vairāku normu neatbilstību Satversmei.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

Zemes fonda zemes iegādes darījumu apjoms sasniedzis miljonu eiro

Dienas Bizness,18.12.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Attīstības finanšu institūcijas ALTUM pārvaldītais Latvijas Zemes fonds kopš darbības uzsākšanas šā gada 1.jūlijā no zemes īpašniekiem atpircis 572 hektārus zemes, un šo zemes iegādes darījumu kopējā summa ir 1 miljons eiro, teikts paziņojumā medijiem.

«Savas darbības pirmajos 6 mēnešos ALTUM pārvaldītais Zemes fonds no 40 īpašniekiem ir atpircis vairāk nekā 570 hektārus zemes. Šogad noslēgti arī pirmie zemes nomas līgumi, kas ļauj ar pārliecību teikt, ka pirmās zemes platības jau ir atgrieztas lauksaimnieciskās ražošanas vajadzībām. Plānojam, ka 2016.gadā Zemes fonds iegādāsies vēl aptuveni 1000 hektārus zemes, un šo darījumu apjoms būs 2 – 2,5 miljonu eiro apmērā,» stāsta ALTUM valdes priekšsēdētājs Reinis Bērziņš.

Lielākās platības Zemes fonds šobrīd ir nopircis Zemgalē – iegādāti 186 hektāri zemes, kurai seko Vidzeme (130 hektāri), Kurzeme (93 hektāri), Latgale (92 hektāri). Mazākais platību apjoms ir Rīgas reģionā, kurā Zemes fonds noslēdzis septiņus darījumus par kopumā 58 hektāru iegādi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašlaik ne vienā vien Eiropas valstī ir noteikti ierobežojumi lauku zemes pircējiem. Arī Latvijas zemnieki aicina pieņemt ierobežojumus, neraugoties uz pretrunu ar brīvā tirgus principiem

Zemkopības ministrijas pētījums par ārvalstu pieredzi zemes tirgus regulēšanā liecina, ka dažādu veidu ierobežojumi pastāv ne tikai jaunajās ES dalībvalstīs – Ungārijā, Lietuvā un Igaunijā, bet arī vecajās ES dalībvalstīs – Francijā, Austrijā, Vācijā. Pašlaik Saeimā tiek izstrādāti normatīvi, kas ierobežotu lauksaimniecībā izmantojamās zemes (LIZ) tirdzniecību, kā arī zemes platību nonākšanu viena īpašnieka rokās. Līdz šā gada 1. maijam (10 gadus) Latvijā darbojās ierobežojums – ES dalībvalstu pilsoņiem bija liegts iegādāties lauksaimniecības un meža zemi, tomēr šis ierobežojums faktiski bija dekoratīvs, jo ārvalstu fiziskās personas varēja reģistrēt savu (vai kopā ar Latvijas pilsoni) SIA Latvijā, kurai nekādu liegumu vai ierobežojumu pirkt un pārdot zemi nebija. Lauksaimnieku vidū vienprātības par iecerēto LIZ tirgus regulēšanu nav, jo ir divi pretēji skatupunkti. Visi uzskata, ka turpmāka zemes resursu koncentrēšanās Lavijas situācijā ir nevēlama, jo galu galā «mūziku pasūtīs daži», savukārt otra daļa uzskata, ka ierobežojumi ir pretrunā ar brīvā tirgus un efektīvas strādāšanas principiem. Tā uzskata arī viena no lielākajiem privātajiem zemes īpašniekiem Latvijā SIA Bergvik Skog valdes loceklis Larss Georgs Hedlunds.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā ir zemes dzīļu bagātības, kas nav pamatīgi izpētītas, bet pieļaujams, ka šīs bagātības ir metāli, metālu rūdas un dimanti. Cik lielā apjomā un kādā dziļumā – tie ir vēl neatbildēti jautājumi,» saka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) Vides aizsardzības departamenta direktore Rudīte Vesere intervijā laikrakstam Diena.

Fragments no intervijas

Jau ilgāku laiku tiek diskutēts par zemes dzīļu koncepciju, kuras mērķis, kā uzsver VARAM, ir veidot labvēlīgu investīciju vidi derīgo izrakteņu nozarē. Kā veicas?

Sadarbībā ar Ekonomikas ministriju koncepcija ir sagatavota. Koncepcija vērtē zemes dzīļu piederības aspektu un to, kādi varētu būt tie ceļi, lai panāktu attīstību, vai arī pieņemtu lēmumu, ka paliekam tādā situācijā, kādā esam. Tomēr koncepcija nekad nedefinēs visus normatīvo dokumentu grozījumus. Gribu uzsvērt, ka ir svarīgi tas, lai koncepcija gala variantā palīdzētu saprast, kādi neapgūti zemes dzīļu resursi Latvijā vispār ir, kā arī ļautu veidot zināšanu pārnesi, kas sekmētu jauno un topošo ģeologu profesionālas kompetences attīstību un jaunas pieredzes atgūšanu. Tāpat koncepcijas mērķis ir, lai labums būtu visai sabiedrībai, nevis tikai kādai interešu grupai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aptuveni trešdaļu Latvijas teritorijas klāj lauksaimniecībā izmantojamās zemes (LIZ). Vidēji hektārs aramzemes Latvijā šobrīd maksā 4600 EUR/ha, savukārt Igaunijā cena ir par 4% dārgāka.

Pēc pēdējiem Centrālās statistikas pārvaldes datiem, 2020. gadā reģistrēti 69 000 ekonomiski aktīvo lauku saimniecību, kas kopumā apsaimnieko nepilnus divus miljonus hektāru lauksaimniecībā izmantojamās zemes (LIZ) - jeb ~ 31 % no visas Latvijas teritorijas. Laikā no 2001. līdz 2010. gadam lauku saimniecību skaits būtiski mainījās, samazinoties par teju 41% un par 8 % palielinoties apsaimniekotajām LIZ platībām. Savukārt pēdējo četru gadu laikā LIZ platība palielinājusies vien par 38 000 hektāru jeb 2 %, kopējam saimniecību skaitam samazinoties par 950 jeb 1,4 %.

Jaunākie “Lauku īpašumu tirgus indeksa” dati (aprīlis):

Lauksaimniecībā izmantojamās zemes (LIZ):

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Atzīst Kargina un Krasovicka interešu lobiju Saeimā

Valdis Vikmanis,14.06.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bijusī Parex bankas viceprezidente Līga Puriņa konsultē Saeimā pārstāvētās partijas PCTVL frakcijas deputātus saistībā ar pretrunīgi vērtētajiem grozījumiem Kredītiestāžu likumā un atzīst, ka saistībā ar likuma labojumiem Saeimā lobē arī abu bijušo Parex banka īpašnieku Valērija Kargina un Viktora Krasovicka intereses.

De Facto atgādina, ka grozījumi, kurus saista ar bijušo Parex bankas īpašnieku interešu lobēšanu, vēl nav pilnībā izskatīti par likumu atbildīgajā budžeta komisijā.

Līdz šim gan visi banku sektoru uzraugošo institūciju centieni pārliecināt deputātu vairākumu, ka likums nav valsts interesēs, piedzīvojuši fiasko. Kas liek domāt, ka Karginam un Krasovickim izdevīgo likumu lobēšanai veltītas lielas pūles. Turklāt zīmīgi, šonedēļ deputātus par grozījumu nepieciešamību Saeimā centās pārliecināt kāda augsta bijusī Parex bankas amatpersona, kura atzīst, ka lobē arī bankas bijušo īpašnieku intereses.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jūrmalas iedzīvotājs Aigars Bundzenieks, sešus gadus Salaspils novadā nesekmīgi mēģinot atgūt viņa aizsaulē aizgājušajai radiniecei piederējušo zemi, atklājis, ka likumīgajiem atguvējiem paredzēto zemi Salaspils novada dome izpārdevusi citiem, vēsta laikraksts Latvijas Avīze.

Sākumā pašvaldība esot noraidījusi viņa lūgumu, jo neesot pierādīta radniecība ar bijušo zemes īpašnieci. Kad pēc gadu ilgas pierādījumu meklēšanas un iesniegumu rakstīšanas Centrālā zemes komisija atzinusi mantošanas tiesības, pašvaldība aizbildinājusies, ka tās rīcībā vairs neesot zemes, kuru varētu atdot viņam mantojamās zemes vietā.

2007. gada 14. februārī pašvaldība paziņojusi prasītājam, ka novadā esot atlicis tikai viens zemes gabals, kas bijis ieskaitīts valstij piekrītošajās brīvajās zemēs. Bet, kamēr A. Bundzenieks racies arhīvos, lai pierādītu radniecību un īpašuma tiesības, tikmēr arī šo pēdējo jau paņēmis cits pretendents. A. Bundzenieks prasījis pašvaldībā atdot viņam līdzvērtīgu zemi citur novada teritorijā, tāpēc ka radinieces zemes platībā uzbūvētas privātmājas.

Komentāri

Pievienot komentāru