Pāris nedēļas atpakaļ Īriju (kur kā zināms dzīvo daudz mūsu tautiešu) pāršalca ziņa, ka tur reģistrētās apdrošināšanas kompānijas ir cēlušas OCTA apdrošināšanas likmes pat par 90 %, liecina Independent.ie pieejamā infomācija(1). Tik straujš cenu kāpums ir skaidrojams ar to, ka apdrošinātāji apgalvo, ka pieredz lielus zaudējumus attiecībā uz jaunākajiem autovadītājiem viņu pieredzes trūkuma dēļ.
Ja pērnajā gadā jaunam autovadītājam par polisi bija jāmaksā 2000 – 2500 eiro, tad šogad nāksies šķirties no 3500 – 4000 eiro. Konkurences un patērētāju aizsardzības komisijas veiktajā aptaujā tika konstatēts, ka lielākā daļa Īrijas vietējo apdrošinātāju nevēlas apdrošināt 20 gadus vecus jauniešus, kam autovadītāju tiesības ir mazāk par gadu, jo tie paredz augstus riskus, kas saistīti tieši ar pieredzes trūkumu.
Izvērtējot Īrijas apdrošinātāju lēmumu, ir interesanti paraudzīties, cik maksā OCTA jaunam autovadītājam Latvijā? Ņemsim par piemēru 1993.gadā reģistrētu VW Passat automašīnu ar sesto - sākotnējo Bonus-Malus klasi, kāda tiek piešķirta transportlīdzeklim, kuru īpašniekam vēl nav izveidojusies apdrošināšanas vēsture (šajā gadījumā 18 gadu vecam Rīgā dzīvojošam jauneklim). Pērkot 12 mēnešu OCTA polisi, izmantojot LTAB mājas lapā www.ltab.lv izvietoto kalkulatoru, zemākā cena ir 172,67 EUR, bet augstākā – 363,50 EUR. Pat izvēloties dārgāko piedāvājumu, tas ir vairāk nekā 11 reizes mazāk nekā Īrijā…
Vai iespējams, ka kādu dienu OCTA polise nepieredzējušam vadītājam arī pie mums varētu maksāt 4000 EUR? Ja raugāmies no atlīdzību izmaksu viedokļa, tad tas būtu visai loģiski! Aizvien biežāk dzirdam par miljonus EUR lielām atlīdzībām, kuras izmaksā Latvijas apdrošinātāji par ārzemēs notikušiem ceļu satiksmes negadījumiem. Tāpat pērnajā gadā pieņemtie MK noteikumi par nemateriālo zaudējumu atlīdzību pieaugumu, visticamāk palielinās vidējo atlīdzību līmeni arī tepat pie mums. Turklāt izmaksu pieaugumā lielu daļu veido transportlīdzekļu bojājumu novēršana, kas šī gada pirmajā ceturksnī ir izmaksājusi par 13 % vairāk kā gadu iepriekš. Gadu no gada palielinās arī cenas par veselības pakalpojumiem un citām pozīcijām, kas paaugstina kopējo atlīdzību izmaksu līmeni. Citiem vārdiem – mēs aizvien vairāk tuvojamies Eiropas cenām!
Tajā pat laikā jāsecina, ka Rietumeiropas valstīs, tajā skaitā Īrijā, lielu daļu no atlīdzības veido juristu un dažādu advokātu biroju honorāri, kas reizumis sasniedz teju pusi no cietušajiem izmaksātās atlīdzības apjoma. Nenoliedzami, juristu un advokātu pakalpojumi cietušo aizstāvībai ir svarīgi, tomēr nepatīkami pārsteidz šo aizstāvju honorāru samērīgums pret summām, ko saņem paši negadījumos cietušie.
To, ka OCTA cenām Latvijā ir jākāpj, esmu atkārtojis vairākkārt. Tomēr varu nomierināt visus autoīpašniekus, ka līdz Īrijas līmenim, visticamāk tuvākajās desmitgadēs nenonāksim. Lielā konkurence OCTA segmentā un austrumeiropiešu salīdzinoši zemā maksātspēja tomēr notur šejienes OCTA cenas zemas. Un, visticamāk, tuvākajos gados tās arī paliks vienas no zemākajām Eiropā, saglabājot vidējo kāpumu 5 – 10% apmērā ik gadu.
(1) http://baltic-ireland.ie/2015/07/32445/