«Katrai zemei un sabiedrībai ir savs veids, savs trends. Grūti ir to atklāt, noteikt un izmantot. Bet ne precīzi kopēt kādu citu. Tāpēc ekonomiskās izaugsmes izaicinājums ir atrast pieņemamu un oriģinālu veidu, kā iekļauties globālajā attīstībā,» intervijā biznesa žurnālam LD sacījusi UNESCO Nemateriālā kultūras mantojuma nodaļas vadītāja Sesila Duvelle.
«Konkrēts piemērs tam ir ekonomiskās veiksmes stāsts IKEA, un tas ir kultūras modelis, kas šo veiksmi radīja,» viņa skaidrojusi.
«Esmu francūziete, un kad IKEA ienāca Francijā, viņi sev līdzi ienesa veselu jaunu dzīvi - Ziemeļvalstu dzīvesveida komfortu. Mums tas bija pilnīgi eksotisks, bet arī ļoti, ļoti interesants, lai tajā ieietu,» stāstījusi UNESCO pārstāve.
«Mēs, franči, esam vairāk uz estētiku, bet viņi nāca ar komfortu. Domāju, ka tā bija neliela revolūcija daudzās zemēs - šis IKEA modelis. Un viņi savus produktus nemainīja Itālijas vai Francijas tirgum. Nē, viņi pārdeva savu kultūru, un tas nostrādāja. Šis ir vēl viens piemērs tam, ka tā vietā, lai mīkstinātu vai izņemtu kulturālo aspektu, produkts no tā ir tikai ieguvis,» uzskata S. Duvelle.
Jautāta, vai redz Latvijā kādu savdabīgu kultūras modeli, viņa stāstījusi: «Tas būtu ļoti grūti. Šai idejai ir jānāk no pašas kultūras iekšienes. Tai obligāti nav kaut kas jākopē vai jāreproducē - tas vienkārši ir esamības veids. Tas ir nebeidzams darbs, ieskaitot jūsu iekšējās diskusijas, kas vienmēr ir solis uz priekšu. Jo nav jau ne japāņiem, ne kādam citam tāda perfekta risinājuma, jo katrs risinājums līdzi nes arī problēmu. Bet pie paša procesa mums ir jāturas, un tas acīm redzami vairāk nozīmē ilgtermiņu nekā īstermiņu. Mūsdienu sabiedrību problēma ir tajā, ka tās ir pārāk atkarīgas no tūlītējiem panākumiem, daudz nerūpējoties par nākotni.»
Visu interviju lasiet jaunākajā biznesa žurnālā LD.