Sociālajos tīklos un arī medijos plašu rezonansi izsaukusi krīzes situācija ar valsts vienoto autorizācijas sistēmu, kas radusies, ļoti lielam cilvēku skaitam vienlaikus dodoties uz VID EDS, lai iesniegtu gadskārtējās nodokļu deklarācijas.
Ticu, ka atbildīgie dara visu iespējamo, lai kļūdas pēc iespējas ātrāk novērstu, tomēr kādas būtu trīs mācības, lai tamlīdzīgas lietas neatkārtotos nākotnē?
Svarīga ir vienotās pieteikšanās risinājuma arhitektūra, tas būtu jāveido tā, lai risinājums būtu vienots, horizontāli mērogojams nodalītās instancēs - tā, lai pārslodze VID EDS sistēmā, neatstātu sekas uz citiem valsts e-pakalpojumiem un ikdienišķā režīmā iedzīvotājiem būtu pieejami CSDD vai VZD pakalpojumi.
Tāpat svarīga ir risinājuma modernizācija. Lai gan tehnoloģijas attīstās un iedzīvotāju pieprasījums pēc e-pakalpojumiem katru gadu pieaug, Latvijas valsts ne vienmēr tiek līdzi ar IT infrastruktūras modernizāciju. IT projekti tiek izstiepti laikā un, kad tie nonāk pie iedzīvotājiem, ļoti bieži jau ir novecojuši. Mūsdienās mākoņpakalpojumi un horizontālā mērogošana ir daudz pieejamāka nekā vēl pirms dažiem gadiem. Pašlaik šis sistēma būtu tehnoloģiski jāatjauno, lai tiktu līdzi mūsdienu prasībām.
Visbeidzot – skaidra un profesionāla komunikācija. Pašlaik ap 1. martu ir radīta ļoti liela ažiotāža, un daudzi šo dienu uztver kā starta šāvienu, kad visiem vienlaikus ir jāiesniedz nepieciešamie dokumenti vienas dienas laikā. Vajadzētu skaidri norādīt, ka visiem būs vienlīdzīgas iespējas saņemt VID nodokļu atmaksu un tiem, kas būs iesnieguši nepieciešamos dokumentus dažas stundas ātrāk, nebūs nekādu priekšrocību, salīdzinot ar tiem, kas to būs izdarījuši jau pirmajās stundās. Valstij, tāpat kā jebkurai organizācijai, ir ierobežots apjoms resursu un visu gadu uzturēt sistēmu, lai apkalpotu atsevišķu stundu pīķus, nav ekonomiski izdevīgi. Ar pārdomātu komunikāciju un rindas principu ieviešanu sistēma nedēļas laikā spētu uzņemt pilnīgi visu nepieciešamo slodzi.