Eksperti

The winner takes it all?

Pāvels Šnejersons, uzņēmumu attīstības kompānijas Core Management vadošais partneris,30.04.2012

Jaunākais izdevums

Aprīļa sākumā publiskajā telpā atdzīvojās diskusija par valsts uzņēmumu centralizēta pārvaldes modeļa izveidošanu – Ekonomikas ministrija Reformu vadības grupai prezentēja nākotnes redzējumu.

«Valstij pieder daļas virknē vērtīgu uzņēmumu, taču to pārvaldība patlaban ir sadrumstalota starp nozaru ministrijām, bez skaidras un saprotamas vīzijas, bieži vien neievērojot pat elementāras labas korporatīvās pārvaldības prasības» Ministru kabineta interneta mājas lapā tiek citēts Ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts. Patiesi viedi vārdi un, šķiet, ka esošais ministrs pretendē būt pirmais, kuram atvērušās acis uz jau sen zināmu problēmu.

Plānots, ka centralizētais pārvaldes modelis tiks ieviests jau 2013. gadā, ja Ekonomikas ministrija, protams, spēs sagatavot un izbīdīt cauri likumdošanas līkločiem nepieciešamo normatīvu paketi. Šobrīd Valstij pieder daļas vairāk nekā 140 kapitālsabiedrībās, no kurām 67 valsts ir 100% daļu īpašniece. Saskaņā ar Valsts kases datiem, pēdējos divos gados valsts no šo uzņēmumu peļņas dividendēs ir saņēmusi virs 200 miljoniem latu. Nopietna summa, ņemot vērā, ka šādu ciparu, kā kārtējā budžetā konsolidējumu, vai ik gadus nosauc Ministru prezidents Valdis Dombrovskis.

Tāpēc ir būtisks jautājums, kas varētu būt tā institūcija, kam tiktu uzticēts šis atbildīgais darbs. Vai, precīzāk, kuras varētu būt tās personālijas, kam tiktu uzticēta valsts «lielākā (vienīgā) uzņēmuma» vadība. Ņemot vērā mūsu valstī pastāvošās «tradīcijas», risks, ka rezultāts būtu vēl sliktāks par esošo, ir liels.

Biržas NASDAQ OMX Riga valdes priekšsēdētāja Daiga Auziņa-Melalksne uzskata, ka centralizācija patiesībā pasargā uzņēmumus no politiskajām ietekmēm. «Kad nāk vēlēšanas, neviens valsts uzņēmuma vadītājs nav drošs, vai paliks savā vietā. Ir piemēri, kad tiek nomainīti pilnīgi visi. Tas pasargā - ir iestāde, kura ir konstruēta kā politiski neitrāla. Ja nāk jauns ministrs, tas nenozīmē, ka viņš nomaina pilnīgi visus,» savu pozīciju ziņu aģentūrai LETA skaidroja biržas vadītāja. Arī ekonomists Tālis Linkaits atzīst, ka teorētiski pastāv iespēja izveidot neitrālu struktūru. «Redzam, ka Skandināvijas valstīs tādas pastāv kāpēc nevarētu uz to tiekties» saka T.Linkaits.

Tomēr Latvijas nav Zviedrija. Līdz šim liela daļa politiskās dzīves noritēja ap kontroles iegūšanu valsts uzņēmumos. Un šis risks nekur nav pazudis. Gan vecie «oligarhi» nekur tālu no politikas nav aizgājuši, gan šodienas «gaišie spēki» nebūt nav imūni pret aizdomām par valsts līdzekļu izsaimniekošanu (piemēram, Latvijas Valsts Mežu dāsnie ziedojumi partijas biedru vadītajiem basketbola klubiem).

Koncentrējot visu valsts kapitālsabiedrību pārvaldi vienā institūcijā, mēs riskējam, ka politiskā konkurence pieņems «uzvarētājs-iegūst-visu» raksturu, radot daudz nežēlīgāku cīņu, kā līdz šim. Un ja vispārzināms, ka pēc vēlēšanām mēdz notikt vadības maiņa ministriju pārraudzībā esošajās kapitālsabiedrībās, kā var garantēt, ka jauna valsts uzņēmumu pārvaldes «super-institūcija» būs politiski neitrāla un no tādām vadības izmaiņām pasargāta? Tāpēc mēs nebūt nevaram garantēt, ka cīņas rezultātā pie pārvaldes tiks tieši tie profesionālākie un godīgākie.

Labākais veids, kā uzlabot valsts uzņēmumu pārvaldi un samazināt politiskās ietekmes un līdzekļu izsaimniekošanas risku, ir ... nodot tos privātajās rokās (apzinos, ka izsaukšu uz sevis lasītāju dusmas, jo privatizācija un imigrācija ir divas lietas, kuras sabiedriska doma nepieņem, bet bez kurām Latvija galu galā neiztiks).

Tāpēc valdībai būtu rūpīgi jāizvērtē, kuri uzņēmumi tiešām un kāpēc jāpatur valsts īpašumā. Vēl jo vairāk, valdībai būtu jādomā, kā pēc iespējas vairāk valsts uzņēmumus privatizēt, kotējot to akcijas biržā vai pārdodot stratēģiskajiem investoriem. Papildus ieguvumi būtu ieņēmumi valsts budžetā un zināmā patiesība, ka privātie uzņēmumi strādā efektīvāk. Turklāt nevajadzētu aizmirst un padomāt arī par pašvaldību uzņēmumiem, par kuriem tieši tāpat mēs ik pa brīdim dzirdam ko nelāgu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Papildināta - Providence MTG Baltijas biznesu pārsauc par All Media Baltics

LETA,18.10.2017

Viasat vadītājs Baltijā Antons Dzjubenko (no kreisās), All Media Baltics vadītāja Latvijā Baiba Zuzēna un All Media Baltics valdes priekšsēdētājs Pjērs Danons.

Foto: Edijs Pālens/ LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien noslēgusies Zviedrijas mediju koncerna «Modern Times Group» (MTG) Baltijas biznesa pārdošana starptautiskajai aktīvu pārvaldīšanas kompānijai «Providence Equity Partners» («Providence»). Turpmāk nu jau bijušie MTG uzņēmumi Baltijā darbosies kā viena organizācija, kuras nosaukums būs «All Media Baltics», trešdien informēja uzņēmuma vadītājs Pjērs Danons.

Pievienota 7.-9.rindkopa un 15.-19.rindkopa

Darījuma noslēgšanai saņemtas visu Baltijas valstu regulatoru, tostarp Latvijas Konkurences padomes atļaujas.

Darījums paredz, ka «Providence» iegādājas visu Zviedrijas mediju grupas MTG Baltijas biznesu – visus televīzijas (TV) kanālus, bezmaksas un maksas TV pakalpojumus, kā arī radio un digitālos aktīvus.

Darījums pilnībā noslēgts šodien, 18.oktobrī, un jaunais uzņēmums ar nosaukumu «All Media Baltics» turpmāk apvienos visus Baltijā līdz šim reģistrētos MTG uzņēmumus, tostarp TV3, LNT, «Viasat», «Star FM» un «Smart AD».

Turpmākā «All Media Baltics» izaugsme tiks veidota, apvienojot vietējo un starptautisko nozares pieredzi un ekspertīzi. «Tā kā plānojam investēt jaunajās tehnoloģijās – HD (augstas izšķirtspējas) un VOD (video pēc pieprasījuma) platformu attīstībā, es ticu, ka mana lielā pieredze telekomunikāciju industrijā būs vērtīgs pienesums,» uzsvēra Danons.

Komentāri

Pievienot komentāru
Karjera

Ilggadējā TV3 vadītāja Zūzena atstās darbu All Media Latvia vadībā

LETA,04.07.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ilggadējā televīzijas programmas «TV3» vadītāja Baiba Zūzena atstās darbu mediju grupas SIA «All Media Latvia» vadībā, un viņu nomainīs pašreizējais grupas «All Media Baltics» valdes priekšsēdētājs Kristians Antings.

Kā aģentūru LETA informēja uzņēmumā, šodien mediju grupa «All Media Baltics» paziņoja par izmaiņām vadības komandā. Zūzena, kura uzņēmumu Latvijā vada jau 10 gadus, SIA «All Media Latvia» strādās līdz šī gada 31.augustam. SIA «All Media Latvia» padomes sastāvs tiks precizēts tuvākajā laikā.

Darba attiecības tika beigtas, pamatojoties uz abpusēju vienošanos, savukārt vienošanās detaļas netiek izpaustas.

Antings pateicās Zūzenai par ieguldījumu, vadot dažādus «All Media Baltics» uzņēmumus. Antings sola nodrošināt stratēģisko mērķu sasniegšanu visās «All Media Baltics» biznesa jomās Latvijā, turpinot koncentrēties uz galvenajām prioritātēm - TV biznesa vides stiprināšanu, vadošo vietējo video straumēšanas pakalpojumu veidošanu un vietējās satura ražošanas iespēju paplašināšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Sakaru tehnoloģijas

Bite savu mobilās televīzijas pakalpojumu plāno sākt piedāvāt nākamgad

LETA,18.10.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mobilo sakaru operators «Bite» aktīvi strādā pie mobilās televīzijas (TV) pakalpojuma izveides un plāno to sākt piedāvāt nākamgad, aģentūrai LETA sacīja uzņēmuma vadītājs Kaspars Buls.

«Pašlaik mums sava TV risinājuma nav, taču redzam, ka šādi risinājumi lietošanai mobilajās ierīcēs kļūst aizvien populārāki, tāpēc aktīvi strādājam pie »Bites« mobilās TV izveides. Startēsim ar savu produktu, kad būsim pārliecināti, ka tā satura kvalitāte un tehnoloģiskie risinājumi atbildīs mūsu klientu vēlmēm un vajadzībām. Plānojam, ka tas notiks 2018.gadā,» atklāja Buls.

Kā ziņots, šodien noslēgusies Zviedrijas mediju koncerna «Modern Times Group» (MTG) Baltijas biznesa pārdošana «Bites» īpašniekam - starptautiskajai aktīvu pārvaldīšanas kompānijai «Providence Equity Partners» («Providence»). Turpmāk nu jau bijušie MTG uzņēmumi Baltijā darbosies kā viena organizācija, kuras nosaukums būs «All Media Baltics».

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Pasākumu rīkošanas aģentūra no Latvijas tiek atzīta par vienu no labākajām pasaulē

Lelde Petrāne,21.05.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkursa Eventex Award topā All-Stars Index 2019, kurā tiek iekļauti pasākumu organizatori un aģentūras no visas pasaules, iekļuvusi arī producentes Ineses Lukaševskas vadītā aģentūra Luka.

«Šis ir pirmais gadījums visa konkursa pastāvēšanas vēsturē, kad All-Stars Index topā tiek iekļauta aģentūra no Baltijas valstīm,» komentē I. Lukaševska.

Topā tiek iekļautas labākās 30 aģentūras un pasākumu rīkotāji no visas pasaules. Visas aģentūras tiek vērtētas, par pamatu ņemot iegūtās pirmās trīs vietas pasākumu industrijas nozīmīgākajā konkursā pēdējo trīs gadu laikā. Šis ir pirmais gadījums konkursa pastāvēšanas vēsturē, kad kāda aģentūra no Baltijas valstīm tiek ierindota All-Stars Index topā, ieņemot 19.vietu līdzās pasākumu organizatoriem no Nīderlandes, Itālijas, Šveices, Krievijas, Malaizijas, ASV, Kanādas, Vācijas un citām valstīm, skaidro I. Lukaševska.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No decembra «All Media Baltics» visās trīs Baltijas valstīs veiks zīmola maiņu saviem produktiem, apvienojot tos zem TV3 zīmola, liecina šorīt izplatīts paziņojums. Jaunie kanāli mediju grupas televīzijas produktu portfelī aizvietos kanālus LNT un Kanāls2.

Arī pati mediju grupa turpmāk strādās ar zīmolu «TV3 Grupa».

Līdz ar zīmola maiņu «All Media Baltics» sāks darbu arī pie reģionā pirmās digitālās ziņu platformas izveides, kas būs pieejama lietotnē un strādās pēc principa «video pēc pieprasījuma». Mediju grupa izmaiņas veiks arī televīzijas kanālu portfelī, satura produktus veidojot atbilstoši konkrētu auditoriju interesēm.

«TV3 zīmols ir pazīstams gandrīz 100 procentiem mājsaimniecību visā Latvijā. Tieši tāpēc esam nolēmuši arī citus mūsu mediju grupas satura produktus piedāvāt ar TV3 zīmolu, radot vienotu produktu saimi,» skaidro «All Media Baltics» vadītājs Kristians Antings.

Ar jauno gadu televīzijas produktu portfelī bērniem būs pieejams jauns kanāls TV3 Mini, savukārt sieviešu auditorijai kanāls TV3 Life. Līdz ar to jaunie kanāli mediju grupas televīzijas produktu portfelī aizvietos kanālus LNT un Kanāls2.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Taivānas ražotājs ASUS nācis klajā ar jaunu biznesa datora modeli ASUS M3700 jeb viss vienā (all-in-one), ko jau atzinīgi novērtējuši vairāki vietējie uzņēmēji.

Datortehnika mūsdienās ir jebkura biznesa neatņemam sastāvdaļa, tāpēc svarīgi, lai tā ne tikai apmierinātu visas uzņēmuma vajadzības, bet būtu arī nopērkama par finansiāli izdevīgu cenu, norāda Aigars Paegle, Sherlog Latvija vadītājs. ASUS šajā gadījumā trāpījis desmitniekā - jaunais viss vienā modelis ir gan ērts, jaudīgs, funkcionāls un vizuāli pievilcīgs, gan atbilstošs klientu finanšu prasībām, teic A.Paegle, kurš novērtē arī citas ražotāja piedāvātās iespējas tajā skaitā premium garantijas programmas un augstās kvalitātes servisu.

Apmierina vajadzības

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Converse ir pabijis gan slavas zenītā, gan bankrota ellē, bet kur to vedīs jaunais ceļš?

Šis ir stāsts par daudzām cūcenēm, kas izkrīt viena pēc otras, kā tās mācēt izmantot un ko darīt, kad cūcenes vairs rokā nedodas. Converse, šī utilitārā dizaina meistardarba, kas visu citu slaveno apavu vidū izceļas ar demokrātismu gan cenas, gan pielietojuma ziņā, vēsture ir krietni raiba: kas gan vēl atceras, ka pirms gandrīz 15 gadiem šī kompānija bankrotēja?

Vai bez Converse nebūtu basketbola, nav zināms, bet ir skaidrs, ka bez basketbola nebūtu Converse. Otrais radās cieši pa pēdām pirmajam un lielāko savas dzīves daļu bija nesaraujami ar to saistīts (to skaitām kā pirmo cūceni). Masačūsetsā ASV dibinātā Converse Rubber Shoe Company gan sākumā iemēģināja roku arī citu sporta apavu ražošanā, bet tieši basketbols atnesa kompānijai sākumā Amerikas un vēlāk jau pasaules mēroga slavu. Komentārus neprasošajai Converse All Star šogad aprit tieši 100 gadi. Kaut nu tā bauda stila ikonas slavu, tas tika radīts kā funkcionāls apavs basketbolam. Gumijas purngals aizsargāja kāju pirkstus, slavenais «ielāps» pasargāja potītes no sasitumiem, metāla actiņas neļāva kurpju šņorēm sabeigt audumu un gumijas zole nodrošināja pareizu saskari ar zemi, turklāt tā bija biezāka vietās, kas ātrāk nodila. «Pērnā gadsimta 20. gadu sākumā tie bija visnovatoriskākie un labākie materiāli, ko izmantot,» žurnālam Fast Company stāsta Converse vēsturnieks Sāmuels Smalidžs. Taču lai šī inovatīvā kurpe tiktu līdz slavas Olimpam, nepietika tikai ar labākajiem materiāliem, bija vajadzīgs vēl viens elements, un te izkrita otrā cūcene Čaka Teilora izskatā. Harizmātiskais Teilors, kas bija arī aktīvs basketbola treneris, kļuva vienlaikus par Converse pārdošanas aģentu un zīmola vēstnieku. «Viņš patika visiem,» laikrakstam Philadelphia Inquirer stāsta bijušais Converse pārdošanas vadītājs Džo Dīns. «Viņam bija iespaidīgas basketbola industrijas zināšanas, viņš zināja vajadzīgos cilvēkus, un ja tu biji basketbola treneris un tev vajadzēja darbu, zvanīji Čakam Teiloram.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AMADA has released its latest high-power fibre laser cutting machine, the ENSIS-AJ 12 kW, which adds to the currently available 3, 6 and 9 kW versions. The ENSIS fibre lasers are aimed at any manufacturer needing fast piercing and cutting across a wide range of materials. The new 12 kW ENSIS incorporates all the features of the 6 and 9 kW versions, such as AMADA’s original Variable Beam Control and Auto Collimation technologies, as well as the in-house designed and developed fibre laser engine. For the 12 kW version, 3 x 4 kW diode modules (the highest power, single module yet produced by AMADA) are utilised to ensure a very high beam quality is maintained for faster cutting speeds. It also opens new avenues for thicker mild steel processing with nitrogen, up to 15mm. The new ECO WACS system for thick mild steel processing with oxygen further enhances the overall package.

In recent years, higher power fibre lasers have become more popular for sheet metal processing, providing faster cutting speeds and quicker piercing times, and in turn, lower cost-per-part. The new 12 kW AMADA ENSIS-AJ fibre laser has been specifically developed to enhance the already high performances of the existing 3 – 9 kW versions that are currently available. The 3 kW version was already able to process 25mm mild steel. The 12 kW simply takes this to a new level with the addition of the new ECO WACS function. WACS (Water Assisted Cutting System) has been standard on the fully featured ENSIS-AJ fibre lasers since the original launch in 2014 and allows very high quality oxygen processing of thick mild steel. ECO Cut was used for lower thickness oxygen processing (10-15mm), for speed increases and running cost reductions. Now, ECO WACS combines both these features to allow very thick mild steel processing with an extremely high edge quality and improved bevel angle, whilst maintaining fast cutting and piercing capabilities.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neskatoties uz to, ka pērn reģistrēts par 15,95% komercķīlu mazāk nekā 2017.gadā, to kopējā prasījumu summa augusi par 6,51%, liecina Lursoft apkopotie dati.

Dati rāda, ka 2018.gadā reģistrētas 3 963 komercķīlas un to kopējā maksimālā prasījumu summa sasniegusi 21,76 miljardus eiro. Tā ir visu laiku lielākā komercķīlu kopsumma.

Visvairāk komercķīlu pērn reģistrēts Rīgas (968 ķīlas) uzņēmumiem un to vērtība sasniegusi pusi no aizvadītajā gadā Latvijā reģistrēto komercķīlu kopsummas, t.i., 10,73 miljardus eiro. Tikmēr Liepāju, kura ar 105 komercķīlām ierindojas saraksta otrajā vietā, pēc ķīlu kopsummas apsteiguši Ķekavas novadā reģistrētie uzņēmumi. Lursoft dati rāda, ka Ķekavas novadā reģistrētie uzņēmumi 2018.gadā reģistrējuši komercķīlas par 594,10 milj.EUR, kamēr Liepājas uzņēmumi – par 440,20 milj.EUR. Tikmēr Talsu novada uzņēmumi pērn reģistrējuši 74 komercķīlas, kas novadu pēc ķīlu skaita ierindo augstajā trešajā vietā, bet pēc to kopsummas Talsu novada uzņēmumi ieņem 18.pozīciju (41,77 milj.EUR).

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Komunistu sirpis un āmurs gozējas Europe 4 all projekta plakātā

Gunta Kursiša,19.10.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Integrācijas projekta Europe 4 all, ko finansē Eiropas Savienība, ietvaros izveidots plakāts, kurā iekļauti dažādu reliģiju simboli, tostarp tur atrodams arī komunistu sirpis un āmurs.

Plakātā ar saukli «Mēs visi varam dalīt vienu zvaigzni. Eiropa visiem» (We can all share the same star. Europe 4 all) uz Eiropas Savienības simboliem raksturīgā tumšzilā fona attēlota dzeltena zvaigzne, kas sevī ietver vairāku reliģiju simbolus, tostarp krustu no kristietības, iņ un jaņ attēlu, jūdaisma sešu staru svaigzni, islāma pusmēnesi un zvaigzni, kā arī – komunisma simbolu – sirpi un āmuru.

Jauno projekta Europe 4 All plakātu ievērojuši vairāki pasaules mediji, tostarp The Telegraph. «Trīs paaudzes Padomju revolūcijas simbols nozīmēja nabadzību, verdzību, mokas un nāvi. Ar šo simbolu sākās un noslēdzās propagandas filmas, kas maskēja badu. Tas tika izkārts teatrālās tiesas prāvās, kurās tika sodīti «tīrīšanu» upuri. Simtiem miljonu eiropiešu šis simbols nozīmēja okupāciju. Ungārijā, Lietuvā, Moldovā un citās valstīs šis simbols ir aizliegts un tiek uzlūkots tāpat kā nacistu svastika,» savā blogā raksta medija žurnālists Deniels Henans (Daniel Hannan). Viņš izsaka cerību, ka simbola iekļaušana plakātā liecina par autora kompetences trūkumu, nevis nostaļģiju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vērtspapīru tirgus kritumi ir neatņemama ieguldījumu procesa sastāvdaļa. Kopš 1923. gada kritumi akciju tirgū 10–20% apmērā ir novēroti vidēji ik pēc diviem gadiem. Arī mūsdienās līdzīgas tendences ir saglabājušās, tāpēc vērtspapīru tirgus būtība ir nemainīga – izaugsme nevar turpināties nepārtraukti, jo tā ir cikliska.

Lēmums sākt darbību finanšu tirgos, veicot pirmo ieguldījumu, bieži nav viegls. Ir nepieciešams izvēlēties piemērotus finanšu instrumentus un īsto laiku, kad veikt ieguldījumus.

Tāpēc, lai veicinātu izpratni par dažādiem ieguldījumu produktiem un stiprinātu klientu pārliecību par ieguldīšanas priekšrocībām, Nordea banka īsteno vebināru jeb tīmekļsemināru ciklu, kurā labākie Baltijas valstu ieguldījumu eksperti sniedz padomus un dalās par šobrīd aktuālajām ieguldījumu iespējām.

Pieteikties Nordea vebināriem un uzzināt vairāk par ieguldījumiem iespējams Nordea mājaslapā www.nordea.lv/vebinari.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada 2. maijā veiktas izmaiņas mediju grupas «All Media Baltics» («AM Baltics») uzņēmumu SIA «All Media Latvia» un AS «Latvijas Neatkarīgā Televīzija» padomēs.

Darbu minēto uzņēmumu padomēs turpinās «AM Baltics» valdes priekšsēdētājs Pjērs Danons (Pierre Danon) un kopā ar viņu padomēs strādās jaunieceltie padomes locekļi – «AM Baltics» finanšu direktore Indre Rakauskiene (Indrė Rakauskienė) un «AM Baltics» izpilddirektors Arvils Kupris.

Līdz ar to darbu padomēs pārtrauc «Bite Group» valdes loceklis un direktors Ņikita Sergienko un «Bite Group» finanšu direktors Arūns Dūda.

Lēmums par izmaiņām esot pieņemts, lai «Bite Group» augstākās vadības pārstāvji varētu turpināt aktīvi strādāt un pilnībā koncentrēties uz «Bite Group» turpmāko izaugsmi.

Mediju grupas «AM Baltics» uzņēmumu padomes galvenie uzdevumi ir nodrošināt uzņēmumu darbības atbilstību saskaņā ar izvēlēto biznesa stratēģiju, veikt budžeta izpildes kontroli, risku vadības uzraudzību un uzņēmumu darbību likumdošanas, kā arī specifisko regulējumu ietvarā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Problēmu nomocītās Boeing jaunākās paaudzes lidmašīnas 787 Dreamliner, pēc vairāk nekā trīs mēnešu ilga pārtraukuma no jauna atgriezušās debesīs. Pirmos izmēģinājuma lidojumus ar Dreamliner veikusi Etiopijas aviokompānija Ethiopian Airlines un Japānas All Nippon Airways.

Ethiopian Airlines lidojums ar 787 Dreamliner tika veikts sestdien maršrutā no Etiopijas galvaspilsētas Adisabebas uz Nairobi Kenijā. Tādējādi Etiopijas Ethiopian Airlines kļuvusi par pirmo no astoņām Dreamliner īpašniecēm, kas gatavojas atsākt lidojumus ar lidaparātu.

Dreamliner problēmas sākās janvārī, kad tās lidmašīnām aviācijas regulatori visā pasaulē aizliedza veikt lidojumus, pēc tam, kad diviem lidaparātiem lidojuma laikā aizdegās akumulatori. Lidmašīnas veica ārkārtas nosēšanās, bet negadījumos cilvēki necieta.

Martā ASV Federālās civilās aviācijas pārvalde (FAA) apstiprināja Boeing plānu par 787 Dreamliner lidmašīnu akumulatora salabošanu un pārveidošanu, tādējādi ļaujot kompānijai pietuvoties lidojumu atsākšanai ar šīm lidmašīnām. Boeing plānoja pārveidot akumulatorus, lai samazinātu īssavienojuma rašanās iespēju, kas var novest pie to pārkaršanas un uzliesmošanas. Tāpat akumulatoriem uzlabota izolācija un dzesēšanas sistēma. Boeing pavēstījusi, ka lidaparātu akumulatori tiks laboti tādā pašā kārtībā, kādā tika piegādātas lidmašīnas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS «Latvijas neatkarīgā televīzija» (LNT) ieķīlājusi vairākas sev piederošās preču zīmes, nodrošinot prasījumu 500 miljonu eiro apmērā, liecina informācija «Firmas.lv».

Kopumā LNT ieķīlājusi 20 preču zīmes - «5», «TV5», «Kriminal+», «Kriminal+», «Večer@22', »Večer Novostjei«, »Večer Novostjei. Novostj«, »Patriotu nedēļa«, »Bez Cenzuri«, »Labvakar, Latvija!«, »2 Izklaides kanāls«, »Mājokļa jautājums«, »Dziedošās ģimenes«, »Latvijas Princese«, »Latvijas Zelta talanti«, »Eņģeļi pār Latviju«, »Labestības diena«, »Zvaigžņu lietus«, »LNT Ziņas« un »LNT Telekompānija«.

Šā gada 14.gada novembrī reģistrētais komercķīlas akts liecina, ka LNT ieķīlājis arī preču zīmi »Degpunktā«, kurai uz Komercķīlas līguma noslēgšanas datumu - šā gada 20.oktobri - beidzies reģistrācijas termiņš Latvijas Patentu valdē. Tāpat ieķīlāta arī preču zīme »Naš kanal«, kurai uz Komercķīlas līguma noslēgšanas datumu atteikta reģistrācija Patentu valdē, bet par to ir iesniegta apelācija.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Daugavpils televīzijas un interneta pakalpojumu sniedzējs "Dautkom TV" pāriet "Bite grupā" ietilpstošā telekomunikāciju uzņēmuma "Baltcom" īpašumā.

Darījums stāsies spēkā pēc Konkurences padomes atļaujas saņemšanas. Līgums starp uzņēmumiem parakstīts 12. augustā, bet komunikācija ar Konkurences padomi uzsākta 7. septembrī. Izskatīšanas process var aizņemt līdz četriem mēnešiem. Darījuma cena un citi nosacījumi ir konfidenciāli.

"Telekomunikāciju tirgū šobrīd ir izteikta tendence izvēlēties integrētus pakalpojumus. Tādēļ prognozēju, ka klienti tuvākajā nākotnē aizvien vairāk izmantos iespēju saņemt daudzveidīgu pakalpojumu klāstu pie viena pakalpojumu sniedzēja," komentē Kaspars Buls, "Bite" vadītājs Latvijā.

Uzņēmumā norāda, ka šis darījums ir solis tuvāk kompānijas ilgtermiņa attīstības mērķim – stiprināt "Bites grupas" uzņēmumu pozīcijas IKT tirgū, klientiem piedāvājot arvien plašāku pakalpojumu portfeli, kā arī nozīmīgs solis "Bites grupas" konkurētspējas stiprināšanā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sākusies ilgi gaidītā vasara un, līdz ar to, daudziem sācies atvaļinājumu laiks. Kādam tuvāka būs atpūta laukos, pie dabas vai darbojoties piemājas dārziņā, kādam – apceļojot mūsu Latvijas skaistākās vietas, taču liela daļa izvēlās doties kādā sen kārotā, tuvākā vai tālākā ceļojumā ārpus Latvijas.

Plānot ceļojumu var būt ļoti aizraujošs un patīkams process, tomēr vienlaikus tas prasa gan laiku, gan enerģiju, turklāt, lai ceļojums atbilstu noteiktajam budžetam, tas jāplāno jau savlaicīgi, citādi paša plānots pēdējā brīža ceļojums var izrādīties ļoti dārgs prieks.

Ja ceļojumu plānošana tev sagādā vairāk raižu kā prieka, turklāt vēlies, lai atpūtas laikā tev vairs ne par ko nebūtu jāuztraucas, vērts apskatīt ceļojumu aģentūru piedāvājumus. Uzticama un droša ceļojumu aģentūra nāks talkā gan tad, ja vēlēsies doties spontānā piedzīvojumā, gan tad, ja vēlies jau laikus ieplānot ceļojumu ar ģimeni, draugu kompānijā vai pat vienatnē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vienmēr ir vērtīgi papētīt to, cik lielā mērā iepriekš izteiktās prognozes ir piepildījušās un kas ir bijis par iemeslu atšķirībām. Papildus iespējai uzlabot prasmes identificēt un analizēt dažādu faktoru iespējamo ietekmi uz investīciju rezultātu, šāds vingrinājums arī ļauj izprast un redzēt to, cik kritiski ir jāattiecas pret jebkādām prognozēm un cik raksturīga ir finanšu tirgiem nenoteiktība.

Prognozes un atšķirības

Ne velti nopietni starptautiski finanšu analītiķi, veicot tirgus pētījumus un publicējot izstrādātās prognozes, mēdz pirmajās lapās trekniem burtiem atgādināt klientiem, ka publikācija ir jāuztver tikai kā viens no viedokļiem, uz kuru paļauties, veicot ieguldījumu.

Piemēram, SEB investīciju stratēģi savā 2013. gada 3. decembra investīciju apskatā prognozēja, ka sagaidāmais ienesīgums valdību obligācijām eiro valūtā vidēji būs 0.4% nākamā gada laikā. Šobrīd, kad ir pagājuši vairāk par 9 mēnešiem, plaša eiro zonas valdību obligāciju tirgus indeksa (iBoxx Euro Sovereign All Maturities) kopējais ienesīgums kopš 2014. gada sākuma ir sasniedzis 9.2% saskaņā ar ThomsonReuters Datastream informāciju 2014. gada 12. septembrī. Kas ir bijis par iemeslu šādai nozīmīgai atšķirībai?

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Viedoklis: Viens gads ir daudz vai maz?

Latvijas Bankas ekonomiste Ludmila Nola,30.12.2016

Vidēja termiņa inflācijas gaidas

Avots: Bloomberg; eiro zonas vidēja termiņa inflācijas gaidas pēc 5 gadiem (5y5y), aprēķinātas no in

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Decembra Eiropas Centrālās bankas (ECB) Padomes sēdē tika pieņemti vairāki būtiski lēmumi, kurus finanšu tirgi (vismaz sākotnēji) interpretēja ļoti dažādi. Nemainot kopējo monetārās politikas nostāju, ECB pārstāvji atgādināja, ka neierobežoti ilgi šāda mēroga monetārā ekspansija nevar turpināties.

ECB Padome bāzes likmes nemainīja, bet pie nestandarta monetārās politikas lēmumiem ir vērts pakavēties atsevišķi.

Pirmais, ar ko tika pārsteigts finanšu tirgus, bija Valsts sektora vērtspapīru pirkšanas programmas (PSPP) mēneša apjoma samazinājums no 80 līdz 60 miljardiem eiro, sākot ar 2017. gada aprīli.

Lai gan finanšu tirgos pirms sēdes dominēja viedoklis, ka ar lielu varbūtību ECB Padome varētu lemt turpināt PSPP esošajā apjomā (80 miljardi eiro mēnesī) vēl 6 mēnešus, respektīvi, līdz 2017. gada septembrim, tika pieņemts lēmums par programmas pagarinājumu vismaz par 9 mēnešiem – līdz 2017. gada decembrim, bet ar mazāku mēneša iegāžu apjomu. Tas gan nenozīmē, ka kopējais monetārās politikas stimulēšanas rezultāts būs mazāks – 9 mēnešos tiks nopirkti vērtspapīri par 540 miljardiem eiro, kamēr 6 mēnešu pagarinājuma gadījumā šis apjoms būtu 480 miljardi eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šīs nedēļas otrajā pusē finanšu pasaules uzmanības centrā nonāca Eiropas Centrālās bankas (ECB) sanāksme. Iestāde eiro likmes šoreiz neskāra, un uzmanība tika vērsta uz riskiem ekonomikai. Tiesa gan, tas šoreiz nebija svarīgākais.

Šis Eiropas galveno baņķieru mītiņš, šķiet, zīmīgāks bija pat tāpēc, ka to pēdējo reizi stūrēja Mario Dragi. Jau nākamā mēneša sapulcē Eiropas varenākās ekonomiskās institūcijas prezidenta krēslā atradīsies Kristīne Lagarda, kas vēl nesen vadīja Starptautisko Valūtas fondu un pirms tam bija Francijas finanšu ministre.

Zīmīgi, ka visa M. Dragi astoņu gadu termiņa laikā tā arī ne reizi nav bijis lēmuma par eiro procentu likmju palielināšanu. Šāda situācija tikai uzsver to, cik smagnēji un ilgi eirozonas ekonomikai pēc iepriekšējā globālā finanšu kraha un reģiona parādu krīzes nācies kāpt pret kalnu. Turklāt pagaidām maz kas liecina, ka šāds kurss varētu mainīties. Reģiona ekonomikai atkal pietuvojusies recesija, bet šoreiz lieta tāda, ka nav, kur likmes īsti vairs vēl zemāk vest. Dragi ēra nozīmējusi eksperimentēšanu ar arvien dziļākām negatīvām likmēm un gigantisku kvantitatīvo mīkstināšanu (kas nupat atsākta). Tās kopējie apmēri sasnieguši 2,6 triljonus eiro – rezultātā mantojumā Dragi atstās ECB ar tās bilanci gandrīz piecu triljonu eiro apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Pasts uzsācis jaunu pastmarku sēriju Latvijas autobūves vēsture – Motormuzeja unikālie eksponāti, pirmo pastmarku veltot latviešu autokonstruktora Augusta Krastiņa 1903.gadā būvētajai automašīnai Krastin, kuras vienīgais līdz mūsdienām saglabājies eksemplārs atrodas CSDD Rīgas Motormuzejā.

Auto īpašniece ir Austra Priede-Kļaviņa.

Pastmarkas nominālvērtība ir € 1,39 un tā izdota 100 000 eksemplāru tirāžā. Līdz ar pastmarku izdota arī speciāla aploksne 1500 eksemplāru tirāžā. Pastmarkas un aploksnes dizaina autors ir mākslinieks Ģirts Grīva.

Automašīna Krastin 1903.gadā uzbūvēta Krastin Automobile Company Klīvlendā, ASV, un tās autors ir latviešu izcelsmes autokonstruktors Augusts Krastiņš. A.Krastiņš dzimis 1859.gadā Liepājā, bet 19.gs. beigās aizceļojis uz Ameriku, lai papildinātu zināšanas un gūtu pieredzi atslēdznieka un mašīnbūves profesijā.

Līdz kādam bīdim tika uzskatīts, ka KRASTIN auto ir pazudis Amerikas plašumos. Tomēr, pateicoties Latvijas Antīko automobiļu kluba biedru un viņu ASV kolēģa Raimonda Dreika (Raymond Drake) neatlaidībai, noklīdušais auto tika atrasts Nebraskas štatā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Betona grīdu ražotāja SIA Primekss izstrādātais sīkstais un neplaisājošais Prime Composite betons ir uzvarējis pasaules lielākās betona tehnoloģiju izstādes World of Concrete Lasvegasā, ASV, inovatīvāko produktu grupā, biznesa portālu Nozare.lv informēja Primeksa valdes priekšsēdētājs Jānis Ošlejs.

Prime Composite betons inovatīvāko produktu kategorijā ir ieguvis Winner of Editors Choice balvu. Ošlejs skaidroja, ka šo balvu piešķir starptautisko būvniecības žurnālu redaktori. Vēl inovatīvāko produktu kategorijā balvas piešķir izstādes apmeklētāji un betona eksperti.

«Mums tas ir ļoti nozīmīgs panākums, jo World of Concrete ir vienīgā nozīmīgā betona izstāde pasaulē, līdz ar to par piedāvāto produktu ir ļoti liela interese no visām pasaules malām. Iegūtā balva dos mūsu produktam Prime Composite pārliecinoši lielāku atpazīstamību pasaulē, un tas ļaus uzņēmumam augt vēl straujāk,» uzsvēra Ošlejs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien Vidzemes koncertzālē Cēsis, notiek nākotnes izaicinājumu konference Cilvēkfaktors, kas tapusi sadarbībā ar TELE2. Konferences tiešraides sākums plkst. 10:30. Visi interesenti aicināti vērot konferenci tiešraidē visas dienas garumā.

Konferences programma:

10:30 – 12:30 Sesija EKOSISTĒMA

Tatjana Volkova – Nākotnes nodarbināmība: qua vadis?

Katrīna Ošleja – Mans darbinieks – potenciālais bezdarbnieks

Inga Ozola – Darīt mazāk – sasniegt vairāk, LEAN personālvadībā

Eva Sietiņsone – Mūsdienīga darba vide ražošanas uzņēmumā

Zuarguss – Vairāk cilvēciskuma, labāka komanda

12:30 – 13:30 Pārtraukums

13:30 Sesija KOMANDA

Roberts Ķīlis – Jaunākie nemonetārie motivatori Latvijas organizācijās

Gitāna Dāvidsone – Jaunākā paaudze izaicina

Kārlis Danēvičs - D2D – darbinieku jēgpilna iesaiste

Rami Avidan – Customer intimacu will make you a winner

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Noslēdzies dizaina konkurss – Red Dot Award, kas ik gadu vērtē produktus ar izcilu dizaina kvalitāti. Šogad konkurence bijusi īpaši sīva – žūrijas vērtējumam 49 dizaina kategorijās nodoti produkti no vairāk nekā 60 valstīm. Balva piešķirta Stenders plastilīna ziepēm, informē uzņēmums.

"Plastilīna ziepes radījām Covid-19 pandēmijas pirmā uzliesmojuma laikā, kad roku mazgāšanas rutīna kļuva vēl nozīmīgāka nekā jebkad agrāk. Kā zina daudzi vecāki, mazgāšanās ne vienmēr ir vieglākais dienas posms – bērniem patīk spēlēties ūdenī, bet tīrība un kārtība ne vienmēr ir viņu prioritāte. Tāpēc bija svarīgi motivēt bērnus mazgāt rokas regulāri un ar prieku," stāsta Stenders izpilddirektore Kristīne Grapmane.

Portrets: Stenders izpilddirektore Kristīne Grapmane 

"Mana pieredze ir veidojusies mērķtiecīgi, caur ļoti apzinātiem lēmumiem. Jau studiju laikos...

Starp Red Dot Award: Product Design 2021 uzvarētājiem šogad ir tādi pasaulē slaveni zīmoli kā Bose, Fujifilm, Google, Lenovo, Maserati, Philips, Sony u. c.

"Esam patiešām lepni, ka Red Dot Winner sarkanā punkta uzlīme turpmāk rotās arī Stenders zīmola produktu. Šis apbalvojums apliecina komandas spēku un Stenders komandai ir svarīgi piedāvāt pircējiem arvien jaunus produktus. Jūtamies gandarīti, ka mūsu darbu novērtē ne tikai mūsu klienti visā pasaulē, bet arī dizaina eksperti, un tagad pasaules līmeņa novērtēts dizains varēs rotāt ikvienu pasaules vannasistabu," uzsver Kristīne Grapmane.

Godalgotie produkti, to skaitā Stenders plastilīna ziepes, tiks prezentēti tiešsaistes izstādē no 21. jūnija, kā arī iekļauti Red Dot dizaina gadagrāmatā. Red Dot dizaina nedēļas ietvaros no 21. līdz 25. jūnijam konkursa interneta vietnē un sociālo mediju kanālos piecas dienas būs veltītas tieši godalgotajiem produktiem. Savukārt no 21. jūnija līdz nākamā gada 31. maijam laureātu izstādes "Dizains uz skatuves" un "Pagrieziena punkti mūsdienu dizainā" būs redzami Red Dot dizaina muzejā Esenē, kur tiks izstādītas arī Stenders plastilīna ziepes.

Red Dot dizaina balva dibināta 1955. gadā. Katru gadu tā tiek piešķirta produktiem, kas izceļas ar īpaši augstu dizaina kvalitāti. Pieteikumi tiek vērtēti 49 kategorijās, katru pieteikumu individuāli izvērtē 50 pasaulē atzīti eksperti. Produktu dizaina kategorijā līdz šim šo balvu saņēmuši šādi Latvijas zīmoli: An&Angel stikla trauki, Rīgas Krēslu fabrikas ķeblītis Bloom, Flow Design magnētiskie apģērbu pakaramie un Atlas Dynamics droni Atlas Pro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Magnēts dizaina cienītājiem

Anda Asere
,04.02.2015

Red Dot Design Award 2014 kategorijā iepakojuma dizains ieguva Maijas Rozenfeldes pistāciju iepakojuma dizains.

Attēls: Publicitātes

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz šim prestižo balvu Red Dot Award ir ieguvuši četri Latvijas dizaina produkti; līdz 11. februārim savus veikumus starptautiskajā konkursā var pieteikt arī citi, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Latvijas «groziņā» ir četras Red Dot Award balvas – ķeblītim Bloom, trauku kolekcijai Deco, pakaramajam Cliq Premium un pistāciju iepakojumam Mighty Nuts. «Nedomāju, ka tikai šie četri ir pelnījuši to,» saka Maija Rozenfelde, iepakojuma dizaina kompānijas Foreign Embassy līdzdibinātāja un iepakojuma Mighty Nuts autore. Stikla dizaina priekšmetu zīmola an&angel vadītāja Agnese Garā-Nīmane uzskata, ka četri ir vienlaikus gan daudz, gan maz, ņemot vērā vērtēšanas kritērijus un to, cik maza ir Latvija. Red Dot Award ir sena un labi zināma balva, tāpēc ar tās saņemšanu ir jālepojas, viņa teic.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ņujorkā, ASV norisinājies ikgadējais reklāmas festivāls Clio Awards, kurā šogad laurus plūca arī reklāmas aģentūra no Latvijas – Pagan Ogilvy. Par basketbola klubam VEF Rīga radīto reklāmu Kolorīti melnbalts Latvijas reklāmas aģentūra saņēmusi bronzas statuju kategorijā Filmētā reklāma.

Šis ir līdz šim augstākais apbalvojums un pirmā Clio Awards balva reklāmas aģentūrai no Latvijas.

Clio Awards ir ASV lielākais reklāmas festivāls, kurā šogad piedalījās 325 aģentūras no 29 pasaules valstīm. Bez Latvijas Pagan Ogilvy, vēl no Eiropas Clio statujas saņēma tikai pārstāvji no Lielbritānijas, Zviedrijas un Krievijas.

Festivāla pirmsākumi meklējami 1959.gadā, tas šogad norisinājās 58. reizi. Clio savu nosaukumu aizguvis no dievietes ar tādu pašu vārdu, kas grieķu mitoloģijā zināma kā lielu sasniegumu un ievērojamu darbu aizbildne.

Komentāri

Pievienot komentāru