Tērvetes alus darītava ir vēl viena no retajām lielajām alus darītavām, kas pieder vietējam kapitālam. Pēc AS Tērvetes AL valdes priekšsēdētāja Valtera Paškauska domām, vietējo alus darītavu pārpirkšana turpināsies, tomēr uzņēmumam ir svarīgs vietējais patērētājs, tāpēc tiek un tiks radīti aizvien jauni produkti tieši Latvijas iedzīvotājiem, piemēram, viskijs.
Fragments no intervijas
Cik jums ir svarīgi, ka esat spējuši saglabāt vietējo kapitālu?
Ir tās mūsu vērtības, kuras slēpjas izcelsmē. Piemēram, graudu izcelsmē – no pašu zemes nācis. Tie visi ir šeit lokāli audzēti mieži. Tā ir viena vērtība, ko, iespējams, mums neizdotos saglabāt, ja investori būtu no ārvalstīm un ar citu mērķi – maksimāli radīt peļņu vai nopirkt izejvielu lētāk u.tml. Tērvetes vārds ir tas, ko mēs attīstām, mēs neejam ar pieciem citiem zīmoliem, kas arī varbūt spētu nest peļņu. Mēs tā nedarām, bet attīstām to zīmolu, kuru šeit, Latvijā, pazīst. Šīs lietas ir tās, ko mēs varam darīt, pateicoties tam, ka ir šis vietējais kapitāls, ka ir Latvijas investori. Alus darītavas vērtības ir nemainīgas jau kopš tās sākuma. Man ir kolēģi, kas šeit strādā jau no paša sākuma, un mēs šīs vērtības arī pārrunājam un saprotam, vai esam tur, kur bijām.
Tomēr tendence ir tāda, ka tiek pārdotas vietējās alus darītavas. Bauskas alus, šogad Piebalgas alus. Kā jūs to vērtējat?
Es vērtēju negatīvi, jo mums tomēr ir vajadzīga dažādība, Latvijas ražotāji, un abas šīs darītavas ir ar senu vēsturi, ar savām vērtībām, savu klientu loku, un šajā gadījumā lielie pārpērkot tās vērtības nedaudz maina, jo tie ir ārzemju investori. Vienkārši, redzot to, kas notika ar Bauskas alu, – ražošanas apjomi, cik man zināms, ir uz pusi mazāki šeit, Latvijā, un daudz ko ražo ārzemēs. Par pamatu ņemu Akcīzes preču pārvaldes izdotos pārskatus par alkohola apriti – tie ir pieejami publiski, un tajos pēc patēriņam nodotā alus apjoma Latvijā 2019. gadā 7. vietā ierindojās Bauskas alus un 8.vietā – Piebalgas alus. Pēc Nielsen datiem Bauskas alus šajā gadā par realizēto alu mazumtirdzniecībā ieņēmis 6,6 miljonus eiro, bet Piebalgas alus – tikai 3,5 miljonus eiro. 2020. gadā Piebalgas alus pēc Latvijā patēriņam nodotā alus apjoma apsteidz Bauskas alu un ierindojas topa 6. vietā. Secinu, ka Bauskas alus patēriņam Latvijā nodevis apmēram divas reizes mazāk alus nekā 2019. gadā, citādi vietu topā nebūtu zaudējis. Par Piebalgas alu – to lai Cēsu alus arī komentē, visticamāk, ka mēs kaut kādu daļu no Piebalgas vērtībām zaudēsim.
Visu interviju lasiet 22.jūnija žurnālā Dienas Bizness!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!