Diskusija par ostu maksām Latvijā no malas izskatās smieklīga un konkurenti kaimiņvalstīs nekautrējas klientiem norādīt uz lielo «bubuli», kas tagad draud Latvijas ostām, izceļot savas priekšrocības, norāda Zviedrijas prāmju kompānijas StenaLine reģionālais vadītājs Baltijas valstīs, Krievijā un NVS Aivars Tauriņš.
«Vislielāko kaitējumu šī diskusija nodara Latvijas ostām no mārketinga viedokļa, jo konkurenti nekautrējas jebkurā Baltijas ostu salīdzinājumā pieminēt iespējamās sekas Latvijas ostās. Paši esam konkurentiem - lietuviešiem un igauņiem - iedevuši argumentu - Latvijas ostās būs ostu nodevas. Neviens nezina, no kā un cik iekasēs, bet konkurenti biedē, ka tur būs kaut kāds «bubulis». Lietuvas ostā un Igaunijas ostā viss ir skaidrs, bet tajās Latvijas ostās, tur gan kaut kas nesaprotams draud!» uzsver Tauriņš.
Viņš uzskata, ka vai nu vajadzētu diskusiju ātri pabeigt un kaut ko darīt, vai arī nerunāt tālāk nemaz. «Jo ilgāk diskusija tiek uzturēta, jo smieklīgāk izskatās no malas,» uzsver uzņēmējs.
Patlaban nevarot pateikt, kā maksu ieviešana ietekmēs situāciju, jo neviens nezina, kā tās tieši ietekmēs ostas maksas. «Turklāt nav jau jāskatās tikai tiešais izmaksu pieaugums. Tiek runāts, ka šo maksu pārvaldes kompensēs uz savu «tauku» rēķina. Ja ostu pārvalžu rīcībā ir līdzekļi, ko investēt attīstībā, un vienā brīdī tie tiek noņemti nost, ko tad varam sagaidīt no šīs ostas attīstības politikas nākotnē? Ja šodien tas neietekmēs ostu maksas, tad kā tās ietekmēs infrastruktūras, drošības vai ekoloģisko pilnveidi? Patlaban šis jautājums tiek vairāk risināts proletāriskā manierē - tiem ir daudz, mums par maz, ņemam nost,» skaidro A. Tauriņš.
Kā ziņots, Saeima galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus likumā par ostām, kas paredz Rīgas brīvostas pārvaldei, Ventspils brīvostas pārvaldei un Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas pārvaldei valsts pamatbudžetā ieskaitīt maksājumus par valsts stratēģiskās infrastruktūras izmantošanu.
Likuma grozījumi nosaka, ka ostu pārvaldes valsts pamatbudžetā ieskaitīs tādu pašu maksājumu, kāds jau patlaban tiek iemaksāts pašvaldību speciālajā budžetā, proti, 10% no tonnāžas, kanāla, mazo kuģu, enkura un kravas maksām.
Piecas transporta, tranzīta un loģistikas nozares asociācijas parakstījušas un nosūtījušas vēstuli prezidentam Andrim Bērziņam ar aicinājumu atdot Saeimā «Grozījumus likumā par ostām». Vēstule12. novembrī tika iesniegta Prezidenta kancelejā. Vēstulē skaidrots, ka grozījumi likumā par ostām tika nepamatoti iekļauti 2014.gada valsts budžeta likumprojektu paketē, kā arī tika izskatīti un pieņemti Saeimā politisku ultimātu rezultātā.
Jau iepriekš ziņots, ka šī gada janvārī toreizējais DB Schenker Latvija vadītājs A. Tauriņš sāka darbu Zviedrijas prāmju kompānijā StenaLine kā reģionālais vadītājs Baltijas valstīs, Krievijā un NVS.
StenaLineGroup ir starptautisks transporta un tūrisma pakalpojuma uzņēmums ar plašu maršrutu tīklu Eiropā. Kompānijai ir 19 prāmju maršruti Skandināvijas un Lielbritānijas reģionā. Maršruti savieno astoņas valstis. Kompānijai ir 35 prāmji un tajā strādā 5700 darbinieki. Kompānijas ienākumi ir 723 miljoni latu (9080 miljoni SEK).