Tallinas šosejas jaunā asfalta seguma paraugi atbilst visām kvalitātes prasībām, liecina VAS Latvijas Valsts ceļi (LVC) Ceļu laboratorijas veiktās pārbaudes.
Asfaltbetona kārtas biezums ir lielāks, nekā paredzēts projektā. Riteņa sliežu veidošanās ātrums ir mazāks jeb labāks, nekā tas ir pieļaujams, un arī ar gaisu pildīto poru saturs paraugos atbilst prasībām, secināts laboratorijā veiktajās pārbaudēs.
Šā gada 26. jūnijā LVC Autoceļu kompetences centra Ceļu laboratorijas darbinieki veica kvalitātes kontroles pārbaudi autoceļa A1 Rīga (Baltezers)-Igaunijas robeža (Ainaži) 13,5.kilometrā, kur SIA Binders veic posma 13,2.-21.kilometrs seguma virskārtas atjaunošanas darbus autoceļa periodiskās uzturēšanas darbu ietvaros. Tika paņemti paraugi uzklātās asfaltbetona kārtas biezuma un sablīvējuma noteikšanai, kā arī riteņu sliežu testa veikšanai.
Autoceļa virskārtas (dilumkārtas) atjaunošana, kas norisinās uz Tallinas šosejas pie Ādažiem, nodrošinās, ka posms būs labā kvalitātē vēl vismaz desmit gadus un kalpos bez periodiskās uzturēšanas darbiem, norāda LVC.
Šis posms pilnībā tika rekonstruēts 2005.gadā, piesaistot Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda finansējumu. Ir pagājuši deviņi gadi un sasniegts termiņš, pēc kura saskaņā ar normatīviem jāveic ceļa virskārtas atjaunošana. Šis termiņš var būt no sešiem līdz 12 gadiem, atkarībā no satiksmes intensitātes un izmantotās tehnoloģijas. Uz šī ceļa posma ir konstatētas 0,6 līdz vienu centimetru dziļas rises, kas samazina satiksmes drošību lietus laikā un ziemā, segumā ir parādījušās arī mikroplaisas.
LVC norāda, ka šos bojājumus nevar ieraudzīt ar neprofesionāļa aci, taču tos var konstatēt, izmantojot mērījumus, kā arī profesionāliem inženieriem veicot izpēti. Savlaicīgi neveicot ceļa virskārtas nomaiņu, bojājumi pastiprināsies un pakāpeniski sāks skart arī autoceļa dziļākos slāņus, kā rezultātā būs nepieciešams daudz vērienīgāks un arī dārgāks remonts.
Šo Tallinas šosejas posmu rekonstrukcijai izmantots ES fondu finansējumus, kas ir vēl viens iemesls periodiskās uzturēšanas darbu veikšanai, jo tādas ir Eiropas Komisijas (EK) prasības. EK piešķir finansējumu dalībvalstu autoceļiem ar nosacījumu, ka uz tiem tiek savlaicīgi veikti visi nepieciešamie uzturēšanas pasākumi, kas nodrošina, ka rekonstruētie ceļi kalpos tiem paredzēto laiku, norāda LVC.
Šogad autoceļā A1 virskārta tiks atjaunota arī posmā no 13. līdz 21,2.kilometram, kas ir nokalpojis 13 gadus, un tajā ir jūtami pārsniegts periodiskās uzturēšanas noteiktais termiņš. Nākamgad šādi darbi būs ieplānoti posmam no 0. līdz 6,3.kilometram, kas ir izbūvēts 2004.gadā un kam seguma nolietojums ir nedaudz mazāks.
LVC uzsver, ka autoceļu finansējuma ilgstošas nepietiekamības dēļ nav iespējams veikt savlaicīgus periodiskās uzturēšanas darbus visā valsts autoceļu tīklā, tāpēc tie tiek nodrošināti tikai uz tiem ceļiem, kuros ir ieguldīts ES fondu finansējums.
LVC atzīmē, ka ceļu tīkla ilgtspēju ir iespējams nodrošināt, vien savlaicīgi un regulāri veicot autoceļu periodisko uzturēšanu. Šāda autoceļu pārvaldīšanas politika būtu visefektīvākā ilgtermiņā, turklāt sabiedrībai lētākā. Izlīdzināt rises un uzklāt jaunu dilumkārtu, salīdzinot ar autoceļa pārbūvi, prasa ievērojami mazāku finansējumu, īsāku izpildes laiku, arī ievērojami mazākus satiksmes ierobežojumus. Tāpat kā jebkuram izstrādājumam ir garantijas termiņš, kurš ir spēkā, ja attiecīgais izstrādājums tiek lietots un kopts atbilstoši instrukcijai, tāpat arī autoceļi kalpo tiem paredzēto mūžu tikai tad, ja tiek nodrošināta atbilstoša to uzturēšana.