Pret nekustamo īpašumu spekulantiem vērstās likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" normas netiks ieviestas nākamgad. Taču Finanšu ministrijai uzdots sagatavot priekšlikumus, lai nodrošinātu nodokļu iekasēšanu arī no šī biznesa.
Esot pārāk neskaidras
Db (02.12.) jau vēstīja, ka Finanšu ministrija likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" grozījumos, kam jāstājas spēkā no 2007. gada 1. janvāra, bija iekļāvusi vairākas normas, kuru ieviešanas mērķis bija aplikt ar iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) dažādus darījumus ar nekustamo īpašumu, kā arī IIN maksātāju ienākumus no uzņēmumu atsavināšanas.
Tomēr Ministru prezidents Aigars Kalvītis uzskatīja, ka likumprojektā iekļautās normas ir pārāk neskaidras.
"Ņemiet tās ārā no budžeta paketes šīs normas, tās ar loģiku nevar izskaidot," pauda premjers, iebilstot pret normu, kas paredzēja ar IIN aplikt nerezidentu ienākumus no Latvijā esošiem nekustamajiem īpašumiem, kas tiek atsavināti, tos ieguldot kapitālsabiedrību pamatkapitālā.
"Tad jau mums jāsāk aplikt arī naudas ieguldījumi pamatkapitālā," sacīja A. Kalvītis, piebilstot, ka Finanšu ministrijas iecerēto grozījumu ieviešana varētu būtiski bremzēt Latvijas ekonomisko attīstību.
Viņš tomēr uzsvēra, ka jautājums par to, kā spekulatīvos darījumus ar nekustamo īpašumu aplikt ar nodokļiem, tiks skatīts valdībā, taču Finanšu ministrijai attiecīgais jautājums ir rūpīgi jāsagatavo.
"Varbūt mums ir jānovērš kādas spraugas likumdošanā, bet ne ar budžeta paketi," pārliecinoši sacīja premjers.
Ātrākais - 2008.
Finanšu ministrijas Nodokļu politikas departamenta direktore Daina Robežniece Db teica, ka, ņemot vērā jautājuma specifiku, Finanšu ministrija izsmeļošāku analīzi par nekustamo īpašumu darījumu aplikšanu ar IIN izskatīšanai Ministru kabinetā varētu sagatavot aptuveni mēneša laikā.
Tas nozīmē, ka šo jautājumu regulējošās likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" normas, visticamāk, spēkā stāsies ne ātrāk kā 2008. gadā.
"Ja cilvēki nodarbojas ar biznesu, tas ir jāapliek ar nodokli," uzsvēra D. Robežniece.
Db (02.12.) jau vēstīja, ka Finanšu ministrijā tapušais likumprojekts paredzēja noteikt, ka ar IIN apliekami arī ienākumi, kas gūti, atsavinot nekustamo īpašumu, kas atsavināšanas dienā tiek izmantots kā saimnieciskās darbības pamatlīdzeklis. Ar nodokli tiktu aplikti arī ienākumi no tādu nekustamo īpašumu pārdošanas, kas no saimnieciskā darbībā izmantojamiem nekustamajiem īpašumiem pārklasificēti par personiskajām vajadzībām izmantojamiem un pārdoti 12 mēnešu laikā no pārklasificēšanas.
Tāpat ar IIN tiktu aplikti arī ienākumi no uzņēmumu atsavināšanas. Tiesa, nodokli varētu nemaksāt, ja šādi darījumi tiek veikti ne biežāk kā reizi piecos gados un uzņēmums ir darbojies vismaz trīs gadus.
Jāatzīmē, ka ar nodokli tiktu aplikti ienākumi no uzņēmuma kā saimnieciski organizatoriskas vienības atsavināšanas, bet ne ienākumi no akciju vai kapitāla daļu atsavināšanas.
D. Robežniece skaidro, ka grozījumi paredzētu ar IIN aplikt tikai ienākumus no biznesa pārdošanas, savukārt akciju un kapitāldaļu pārdošanas darījumus arī turpmāk varētu veikt, nemaksājot par tiem IIN.
Iecerētie ierobežojumi spekulantus nebūtu traucējuši, uzskata eksperti
Finanšu ministrijas piedāvātie likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" grozījumi diez vai nodrošinātu efektīvu cīņu pret nodokļu nemaksāšanu spekulatīvajā nekustamo īpašumu biznesā. Tā uzskata Db aptaujātie eksperti.
Latvijas Nekustamo īpašumu darījumu asociācijas vadītājs Edgars Šīns piedāvātos grozījumus novērtēja kā nesaprotamus. "Nesaprotu, kam tas vajadzīgs. Spekulatīvajos darījumos, par kuriem netiek maksāti nodokļi, pārdošanas objekts ir nevis uzņēmums, bet gan kapitāla daļas," viņš teica.
Robi paliktu
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) ģenerāldirektors Jānis Leja Db atzina: "Es labi saprotu Finanšu ministrijas mērķi, jo situācija pašlaik ir tāda, ka Iedzīvotāju ienākuma nodokļa likumā ir robi attiecībā uz darījumiem ar nekustamajiem īpašumiem, ja tos veic retāk kā reizi 12 mēnešos un attiecībā uz ienākumiem no kapitāla daļu pārdošanas. Vēlme ir izskaust shēmas, kas tiek izmantotas, lai apietu nodokļu maksāšanu."
Tomēr, viņaprāt, arī iecerētie grozījumi šos likumdošanas robus nenovērstu, jo nekustamo īpašumu pārdošanas darījumi vienkārši tiktu noformēti kā kapitāla daļu vai akciju pārdošanas darījumi, kuru rezultātā to pircējs iegūtu arī nekustamo īpašumu. "Lai sekmīgi tos novērstu, grozījumi ir jānosūta atpakaļ Finanšu ministrijai, lai juristi tos noformulē korekti," norādīja LTRK ģenerāldirektors.
Db jau vairākkārt ( piem., 14.08.2006.) vēstījis, ka, saskaņā ar nekustamo īpašumu tirgus ekspertu vērtējumu, oficiālie un zemesgrāmatās atspoguļotie darījumi ir tikai neliela daļa no nekustamo īpašumu tirgū notiekošā, turklāt nodokļu samazināšanas nolūkā arvien biežāk tiek pārdots nevis nekustamais īpašums, bet gan uzņēmums, kam tas pieder. ·ādu situāciju varētu novērst, ieviešot kapitāla pieauguma nodokli, bet valdība šādu ideju ir noraidījusi.
Neierobežotu
Arī auditorkompānijas Ernst& Young partneris Egons Liepiņš Db uzsvēra, ka parasti uzņēmumu saimnieciskās darbības veikšanā izmantotie īpašumi, tajā skaitā nekustamie īpašumi, tiek atsavināti, pārdodot attiecīgā uzņēmuma akcijas vai kapitāldaļas.
"Likums "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" ļautu aplikt tikai fizisko personu - saimnieciskās darbības veicēju, piemēram, individuālo komersantu ienākumus no uzņēmuma pārdošanas. Ja mērķis ir iekasēt nodokļus no spekulatīviem nekustamo īpašumu darījumiem, likumā ir jābūt pantam arī par ieņēmumu no kapitāldaļu pārdošanas aplikšanu ar nodokli," norāda E. Liepiņš.
Viņš uzsver, ka līdzšinējā praksē viņš nav saskāries ar gadījumiem, kad nodokļu maksāšana par nekustamiem īpašumiem tiktu apieta, izmantojot kādu no fizisko personu saimnieciskās darbības veikšanas veidiem.