Latvijā ir gana daudz mazo uzņēmumu, kas piedāvā dažādus vegāniskus produktus. Viens no pirmajiem lielajiem ražotājiem Latvijā, kas sācis piedāvāt tradicionālo produktu vegāno versiju, ir AS Tukuma piens, kas šajā pavasarī tirgū ieviesa sojas «biezpiena sieriņus». Vegānās kafejnīcas Terapija vadītāja Elīna Dzelzkalēja priecājas, ka vietējie ražotāji sāk piedāvāt alternatīvas un ka veikalos paplašinās specializēto produktu piedāvājums.
«Tas, protams, liecina par to, ka lielie uzņēmumi ir sadzirdējuši pieprasījuma saucienus pēc vegāniskiem produktiem. Izpildījums jau ir cits stāsts un pašu uzņēmumu atbildība,» viņa norāda.
«Vegānisms ir modē. Biju pārsteigta, cik liels ir pieprasījums, kad uz Jāņiem man sojšlikus pasūtīja vai kad aizbraucu patirgoties Vegānfestivālā – klientu tūkstoši!» saka Dita Lase, veikala Gardais īpašniece un veģetārās uztura skolas Vegus vadītāja. Vegānfestivālu šogad apmeklēja vairāk nekā septiņi tūkstoši cilvēku, kas apliecina, ka interese par vegānismu ir liela. «Mēs vēlamies parādīt vegānismu kā dzīvesveidu vai ikdienas izvēļu ietekmētāju visai sabiedrībai, kas vēlas mūs uzklausīt. Spriežot pēc lielās intereses – tādu cilvēku ir daudz, un par to liels prieks,» teic Dainuvīte Roginska, Vegānfestivāla projekta vadītāja.
FOTO, VIDEO: Vegānisks dzīvesveids Latvijā kļūst arvien populārāks
Arī E. Dzelzkalēja norāda, ka interese par augu valsts ēdienu palielinās. Viņa nevar droši apgalvot, ka tā ir pāriešana uz 100% augu valsts uzturu, bet dzīvnieku izcelsmes produktu samazināšana individuālajā ikdienas uzturā – noteikti. Viņas skatījumā, tam ir vairāki iemesli. Pirmkārt, vegānismam vai augu valsts uzturam bieži «automātiski» tiek piedēvēts veselīgums, kas tā var būt, bet var arī nebūt. Otrkārt, paaugstinās cilvēku zināšanu līmenis un interese par ekoloģiju, un līdz ar to nāk atklāsme, ka viens no galvenajiem vidi negatīvi ietekmējošajiem faktoriem ir lopkopība. Treškārt, labklājības līmenis Latvijā lēnām paaugstinās, un kopā ar līdzcietību un informācijas pieejamību palielinās interese par dzīvnieku izcelsmes produktu lietošanas samazināšanu.
SIA Dabas stacija vadītājs Valdis Zelčs piekrīt, ka Latvijā, līdzīgi kā citās valstīs, vegānisms iet roku rokā ar bioloģisko pārtiku, tādēļ jauni vegāniskie produkti visātrāk ienāk bioloģiskajos veikalos, kas ātri pielāgojas pieprasījumam. Arī lielveikali ir sākuši eksperimentēt, tomēr pagaidām sortiments nav liels. «Šobrīd lielveikali redz, ka vegānisms strauji attīstās, bet liekas, ka īsti nezina, ar kuriem produktiem sākt. Ceram drīzumā šo veikalu plauktos ieraudzīt arī mūsu izplatītos produktus,» viņš teic.
Visu rakstu No saldējuma līdz pat desām lasiet 5. septembra laikrakstā Dienas Bizness.