Sākumā biznesā ir iestrādāšanās un mācīšanās posms, kam ar laiku seko stabilitāte un sistēma.
Tā otrdienas laikrakstā Dienas Bizness (DB) secina Evija Kerija Erta, skaistumkopšanas salona un veikaliņa Mademoiselle (SIA Smart Concept) īpašniece. «Es varētu strādāt frizētavā, pelnīt, bet esmu izvēlējusies citu ceļu,» viņa saka.
Šobrīd uzņēmējdarbībā veicoties labāk nekā biznesa sākumposmā, jo darbība ir nostabilizējusies – ir viss nepieciešamais aprīkojums, ir pastāvīgie klienti un atliek vien strādāt. «Sākumā ir taustīšanās, mācīšanās, bet ar laiku sāc saprast, ko klienti vēlas. Tagad strādāt vieglāk, jo ir sava sistēma, ritms, pie kura pieturos. Ir lielāka kārtība – gan galvā, gan uzņēmumā,» viņa saka.
Komplekts strādā
Mademoiselle apvieno skaistumkopšanas salonu un apģērbu un aksesuāru veikaliņu. Intervijas laikā, kamēr Evija Kerija DB stāsta par savu pieredzi, darbiniece klientei veido frizūru, vēlāk salona apmeklētāja nopērk arī apģērbu. «Šis komplekts strādā. Mums ir lietoti un jauni apģērbi, bez nonēsātības pazīmēm. Šāds drēbju pasniegšanas veids citur Eiropā nav nekas neparasts, nekas jauns,» apgalvo Evija Kerija. Lai arī salonā nopērkamas lietotas drēbes, viņa otro roku preču veikalus neuzskata par konkurentiem. Tomēr, vērojot to, cik daudz lietotu apģērbu veikalu ir Latvijā, jo īpaši Rīgā un tās centrā, viņai jāsecina, ka Latvijā valda nabadzība.
Evijas Kerijas salonā nopērkamas arī rotas. Sākotnēji tajā piedāvātas arī vietējo amatnieku rotas, bet šobrīd viņa tās ved no Parīzes un pasūta no Ķīnas. Nereti pašmāju amatnieki un mākslinieki uzskatot, ka veikalam produkcija būtu jāpiedāvā par to pašu cenu, par kuru paši pārdod internetā, bieži vien viņi nesaprot, ka uzņēmējam (veikala vai salona īpašniekam) jāmaksā gan telpu noma, gan pārdevējam un apkopējam, tāpēc uzcenojums ir adekvāts.
«Ir divu tipu amatnieki – vai nu atstāj un aizmirst savas rotas, vai arī katru dienu zvana un kontrolē, cik pārdots. Es neesmu īstajā vietā un laikā, lai ar to nodarbotos,» saka Evija Kerija.
Prioritāte – ģimene
Gadās, ka Evijai Kerijai viss apnīk un rodas jautājums – kāpēc es to visu daru? Viņai nākas izvērtēt prioritātes – darbs vai ģimene. Reizēm viņa attopas, ka ir strādājusi nevis deviņas, bet visas 16 stundas. «Domāju, ka jebkuram uzņēmējam ir šī saruna ar sevi par līdzsvaru,» saka Evija Kerija. Viņa ir runājusi ar draudzenēm, kam arī pieder savi uzņēmumi, un ir radies iespaids, ka ir divu veidu sievietes – karjeristes, kuras ceļ savu uzņēmumu un nekad neapstājas, un sievietes, kurām pietiek ar mazāka apjoma biznesu. «Es piederu pie otra tipa sievietēm – mans uzņēmums ir mans laika pavadīšanas veids. Es negribu salonu tīklu, man tepat ir ļoti labi. Ja man jāizvēlas starp ģimeni un uzņēmumu, bizness vienmēr paliks otrajā plānā. Kad es saprotu, ka nu jau ir par traku, saku sev – stop. Piektajā gadā es jau māku to pateikt, uzticēt darbus citiem, nemēģinu visu izdarīt pati – dzīve piespiež to iemācīties,» atzīst Evija Kerija. Katra diena ir saplānota pa minūtēm, bet brīvdienās viņa izslēdz telefonu un aizmirst, ka viņai ir uzņēmums, lai būtu līdzsvars.
Visu rakstu Līdzsvarā starp ģimeni un uzņēmumu lasiet otrdienas, 7. oktobra, laikrakstā Dienas Bizness (16.lpp.)!
#1/23
Skaistumkopšanas salona un veikaliņa Mademoiselle īpašniece Evija Kerija Erta.