Mārrutku ražotājs MārLapiņi pacēlis mārrutkus citā līmenī, pievienojot tiem dažādas ogas, piparus un garšvielas
MārLapiņu saimnieks Māris Lapiņš jau apsver domu paplašināt ražošanu un izveidot savu pārstrādes cehu. Pašlaik mārrutku pārstrāde notiek pašu mājās Mārupes novadā. Saimnieks ir gandarīts, ka mārrutkus izdevies izcelt citā gaismā. Jāatgādina, ka padomju laikos teju ikvienā kolhozā bija savs mārrutku pārstrādes cehs. Tolaik mārrutku audzēšana un pārstrāde bija plaši izplatīta nodarbošanās, kas vēlāk gan gāja mazumā. Pašlaik Latvijā rūpnieciskos apjomos mārrutkus ražo SIA Spilva un SIA Firma Rosība, bet lielākoties tas ir mājražotāju rūpals. Māris Lapiņš uzskata, ka tirgū vietas pietiks visiem, jo katram ir sava niša.
MārLapiņu mārrutku pārstrādes process aizsācies pirms nepilniem diviem gadiem ar Miķeļdienas tirdziņu, uz kuru Lapiņu meitām Annai un Elizabetei bija jāņem līdzi rudens raža. Sagatavojuši pašu lasītās tējas un pārstrādājuši dārzā izaudzētos mārrutkus. Sapratuši, ka «tā lieta iet» un sākuši darboties. Tagad jau procesā iesaistīta visa ģimene – Māris atbild par ražošanu, viņa dzīvesbiedres Intas pārziņā ir PR, mārketings un loģistika, vecākiem palīdz arī meitas.
Ar mārrutku saknēm Māris Lapiņš sākotnēji veicis dažādus eksperimentus, līdz nonācis pie īstajām garšām. Pagājušajā gadā MārLapiņi piedalījās lielākajā nozares izstādē Riga Food, kur saņēma labas atsauksmes no interesentiem.
Nedēļas laikā Māris Lapiņš pārstrādā vidēji ap 30 kg mārrutku, bet laikā pirms Ziemassvētkiem – līdz 50 kg. Process ir darbietilpīgs, pirms pārstrādes saknes jānotīra un jārēķinās, ka aptuveni 20–30% no svara ir zudumi. Ar mārrutku pulveri zudumi ir vēl lielāki – no viena kilograma sakņu var pagatavot 250 g pulvera, tas nozīmē, ka zudumos var norakstīt 75%. Pagājušajā gadā izdevies pārstrādāt ap 700 kg mārrutku, šogad noteikti būs vairāk.
Visu rakstu Izceļ citā gaismā lasiet 19. februāra laikrakstā Dienas Bizness.
LASI:
Mana pieredze: Vēlētos, lai klienti biežāk eksperimentē
Mērču un sinepju ražošanu pārceļ uz Latviju
Biznesa idejas pamatā kečups, kas var novest līdz nāvei