Vienlaikus jāattīsta gan Latvijas, gan ārzemju noieta kanāli, uzskata funkcionālo batoniņu ražotājas SIA BrainBerry īpašnieki.
Ir jānostiprinās vietējā tirgū, bet tajā pašā laikā jādomā uz priekšu, atzīst kompānijas dibinātāji Mārtiņš Balodis un Kārlis Brants.
BrainBerry strādā funkcionālās pārtikas ražošanas jomā. Īpašs uzsvars tiek likts uz nootropu (uztura bagātinātāju, kas uzlabo smadzeņu darbību, koncentrēšanos un kopējās kognitīvās spējas) izmantošanu. Kā pirmais produkts tiek izstrādāts nootropais proteīna batoniņš ar dažādām garšām un funkcijām. Uzņēmums nodibināts pagājušā gada pavasarī. «Radām veselīgas nootropu uzkodas, kurām ir prāta spējas uzlabojošs efekts. Sastāvdaļas, kuras izmantojam, ir pētījuši zinātnieki,» apgalvo M. Balodis. Abi ar Kārli Brantu ir Latvijas Universitātes Bioloģijas fakultātes studenti. «Zinām, ka visas sastāvdaļas ir zinātniski pētītas, izmantojam to labās īpašības. Savienojām tās ar veselīgu pārtiku, uzkodām un radījām inovatīvu, jaunu produktu. Pašā sākumā mums bija liels ideju mākonis; kādā brīdī mums abiem bija interese par veselīgu dzīvesveidu, tostarp pārtiku, uzturu, tāpēc atnāca «apgaismība» par šādiem produktiem,» saka K. Brants.
M. Balodis atzīst, ka K. Brants bija vairāk iedziļinājies pārtikas jomā, savukārt viņš vairāk interesējas par nootropiem un to veidiem, ar kuru palīdzību būtu iespējams uzlabot kognitīvās spējas.
Ar cerību uz Atspērienu
«Veselīgo nootropu enerģijas batoniņu stāsts sākās klases salidojumā. Klasesbiedrs Mārtiņš Balodis, kurš studē biologos Latvijas Universitātē, zinot to, ka mācos LLU Pārtikas tehnoloģijas fakultātē (PTF), nāca ar ideju, aicinot palīdzēt pilnveidot recepti, izstrādāt ražošanas tehnoloģiju un atrast piemērotāko iepakojumu. Tā rezultātā ir tapuši veselīgi enerģijas batoniņi,» stāsta Katrīna Pētersone, Latvijas Lauksaimniecības universitātes Pārtikas tehnoloģijas fakultātes studente.
Lai iegūtu finansējumu sava produkta attīstībai, jauniešu komanda startēja grantu programmā Atspēriens. Lai gan viņu ideja par inovatīvo enerģijas batoniņu ražošanu sabiedrības balsojumā saņēma 3. vietu, konkursa žūrija finansējumu – kopumā 12 tūkstošus – piešķīra četrām citām komandām.«Rudens ir konkursu mēnesis, mēs ļoti vēlējāmies prezentēt savu ideju. Atspēriens bija viens no konkursiem, kurš mūs uzrunāja, un nolēmām tam pieteikties,» stāsta K. Brants.
Batoniņu īpašības
Batoniņu garša un īpašības ir dažādas. Uzņēmums pašlaik piedāvā kakao batoniņu ar Ginkgo bilobas ekstraktu. Ginkgo biloba uzlabo atmiņu un koncentrēšanās spējas, veicina smadzeņu šūnu apgādi ar skābekli, mazina trombotisko komplikāciju risku, līdzsvaro garastāvokli, mazina nogurumu, stimulē fiziskās un garīgās spējas, uzlabojot perifēro asins cirkulāciju utt. Ginkgo (Ginkgo biloba) ir vecākais koks, kas saglabājies pasaulē, klāsta puiši. Ginkgo tiek izmantots, piemēram, tradicionālajā ķīniešu medicīnā vairāk nekā 4000 gadu. Ginkgo bilobas ekstrakts ir iesaistīts šūnu metabolisma regulēšanā, palielinot glikozes līmeni, un atbalsta nepieciešamo šūnu enerģisko bilanci. Ginkgo ievērojami palielina neirotransmiteru sintēzi tādu kā dopamīna, epinefrīna, norepinefrīna un acetilholīna. Šim batoniņam ir pievienots arī kofeīns, l-teanīns (aminoskābe). L-teanīns ir no zaļās tējas iegūta aminoskābe, kura būtībā strādā mijiedarbībā ar kofeīnu, nomācot iespējamo trīcekli un trauksmi, kas var rasties no kofeīna, veicinot relaksāciju.
Savukārt citam batoniņa veidam ir izmantota t.s. MCT eļļa. MCT ir saīsinājums no «vidējās ķēdes triglicerīdi» (Medium Chain Triglicerides); taukskābe strauji tiek absorbēta un būtībā uzreiz pārvēršas ketonā. Šis batoniņš dod strauju enerģijas lādiņu.
Nekoncentrējas uz Latviju
Šobrīd batoniņi top mājas apstākļos, procesu realizē paši studenti. Uzņēmumam notiek sarunas ar potenciālajiem sadarbības partneriem, primāri izvēlētas kafejnīcas un bioprodukcijas veikali. Bijuši arī piedāvājumi no ārzemju tīkliem. «Domāju, ka gan Latvijas, gan ārzemju noieta kanāli ir jāattīsta vienlaicīgi. Mūsu mērķauditorija nav tikai Latvijas tirgus. Esam piedalījušies tehnoloģiju, jaunuzņēmumu, politikas un dzīvesstila festivālā Digital Freedom Festival, kur mūs uzrunāja Šveices un Norvēģijas uzņēmēji,» komentē M. Balodis.
Jaunieši uzsver, ka konkurence veselīgo uzkodu un nootropu tirgū ir liela, tomēr tiešu konkurentu neesot. «Jaunam uzņēmējam ieiet tirgū ir grūti, tas prasa daudz laika, rūpju un pārdomu. Būtībā pats svarīgākais un izaicinošākais ir ļoti labs laika menedžments, lai paspētu visu izdarīt. Tā kā sāk parādīties arvien vairāk pasūtījumu, ražošanas daļa ir jāoptimizē. Mēs turpinām strādāt pie receptēm un jauniem produktiem, un tas prasa daudz laika,» atzīst K. Brants.
«Nākamgad tirgū laidīsim jaunus produktus, kā arī vēlamies nostiprināt pozīcijas. Ar telpām un kontaktiem mums palīdz LIAA Jelgavas biznesa inkubators un Latvijas Universitātes studentu Biznesa inkubators,» stāsta K. Brants.