Iecerēts, ka 2025. gadā Rīgas Eksportostas dienvidu daļā darbu uzsāks jauns kravu un pasažieru (RoPax), kā arī kruīzu kuģu terminālis, kas ievērojami audzēs Rīgas ostas konkurētspēju.
To intervijā DB norāda RoPax termināļa projekta vadītāja Jūlija Bērziņa. Viņa stāsta, ka šobrīd Deloitte ir prognozējis, ka šī projekta īstenošana ļaus palielināt Rīgas brīvostā apkalpoto pasažieru skaitu par 8% ik gadu, bet ro-ro (roll-on roll-off) kravu apjomus – par līdz pat 10%. RoPax projekta attīstītāju prognozes gan ir nedaudz konservatīvākas, viņi paredz attiecīgi 5% un 3% pieaugumu.
Fragments no intervijas
Šobrīd starp Rīgas brīvostas pārvaldi un AS Rīgas 1. saldētava kā RoPax projekta attīstītāju noslēgts nodomu protokols nolūkā izveidot jaunu ro-ro kravu un pasažieru (RoPax), kā arī kruīzu kuģu termināli. Kāpēc mums pašlaik nepieciešams jauns terminālis?
RoPax projekta attīstīšanai ir vairāki iemesli. Tie, kam ir gadījies būt Rīgas ostā, noteikti piekritīs, ka pašlaik terminālis ir vizuāli novecojis un ar tehniski limitētu kapacitāti. Proti, ir limitēts gan piestātņu garums, gan kuģu apgriešanās baseins, kas neļauj ostā uzņemt lielus kuģus. Jāpiebilst, ka lielu daļu no prāmju līnijas biznesa veido kravas automašīnu pārvadāšana, kas, dodoties uz ostu, šobrīd rada piesārņojumu Rīgas centrā. Jau vairākus gadus tiek runāts par Rīgas centra atbrīvošanu no kravas automašīnām, līdz ar to ir jāsaprot, ka nākotnē vecais terminālis, kas atrodas centrā, nevarēs turpināt funkcionēt. Lai mēs samazinātu gaisa un skaņas piesārņojumu pilsētas centrā, kā arī nodrošinātu Rīgas centra atbrīvošanu no kravas auto, esošais pasažieru terminālis jebkurā gadījumā būtu jāpārceļ.
Vēl viens svarīgs aspekts šajā gadījumā ir arī dzelzceļa infrastruktūras projekta Rail Baltica attīstība, kur jau pašlaik mēs redzam strauju progresu. Vienlaikus attīstot divus pasažieru infrastruktūras objektus – centrālo staciju un pasažieru termināli –, pastāv iespēja palielināt arī Rīgas ostas konkurētspēju, tajā skaitā perspektīvā izveidojot savienojumu starp pasažieru termināli, centrālo staciju, lidostu un kruīza kuģu mājas ostu. Mūsu mērķis ir arī pasažieru termināli izveidot līdzvērtīgu lidostai Rīga un jaunajai dzelzceļa stacijai, nodrošinot, ka Rīgā ir pieejama visu transporta veidu augsta līmeņa pasažieru infrastruktūra.
Kādā stadijā projekts šobrīd ir – kas jau ir paveikts un kas vēl jāpaveic?
2018. gadā tika uzsākta lokālplānojuma izstrāde ar mērķi atļaut prāmju uzņemšanu šajā vietā – Eksporta ostas dienvidu daļā. Šis process joprojām turpinās, un šobrīd prognozējam, ka Rīgas dome varētu apstiprināt attiecīgo lokālplānojumu tuvākā pusgada laikā. 2019. gadā sadarbībā ar ārvalstu projektētājiem esam izstrādājuši arī skiču projektu termināļa ēkai un piesaistītajai teritorijai, savukārt pagājušajā gadā parakstījām nodomu protokolu ar Rīgas brīvostu un privāto partneri par termināļa izveidi, kā arī esam izstrādājuši biznesa plānu RoPax termināļa projektam. Jāteic, ka šogad kopumā esam izdarījuši ļoti daudz, tajā skaitā sadarbībā ar Deloitte esam veikuši tirgus izpēti, analizējot projekta nākotnes potenciālu. Galvenais secinājums ir tāds, ka šī termināļa izbūve noteikti veicinās Rīgas ostas konkurētspēju. Deloitte ir prognozējis, ka šī projekta īstenošana ļaus palielināt pasažieru skaitu par 8% un ro-ro kravu apjomus – pat par 10%. Mūsu pašu prognozes gan ir nedaudz konservatīvākas, mēs paredzam attiecīgi 5% un 3% pieaugumu katrā no segmentiem. Ja runājam par jau paveiktajām lietām, jāpiemin arī fakts, ka, izstrādājot RoPax termināļa vīziju, esam nonākuši pie papildu funkcionalitātes – ne tikai prāmju līniju kuģu apkalpošanas, bet arī ro-ro kravu segmenta attīstības un kruīza kuģu apkalpošanas. Līdz ar to šobrīd esam noslēguši arī līgumu par RoPax termināļa skiču projekta atjaunošanu atbilstoši iecerētajām funkcijām. Mūsu galvenais mērķis nākamgad ir noslēgt lokālplānojuma izstrādi, izstrādāt RoPax termināļa skiču projektu un sadarbības piedāvājumu prāmju un kruīzu līnijām, kā arī iecerēts sākt darbu pie projektēšanas pakalpojumu iepirkumiem, dokumentu sakārtošanas un finansējuma piesaistes. Pašlaik plānojam, ka terminālis darbu varētu sākt 2025. gadā, tomēr tas atkarīgs no vairāku priekšnoteikumu izpildes – attiecīgā lokālplānojuma apstiprināšanas, kā arī iesaistīto partneru – Rīgas domes, Rīgas brīvostas pārvaldes un privātā partnera – kopīga redzējuma izstrādes un finansējuma piesaistes.
Cik lielus līdzekļus plānots ieguldīt RoPax izveidē?
Šobrīd varu nosaukt tikai aptuvenus skaitļus, jo izmaksas ir atkarīgas no tehniskajiem risinājumiem, paredzētās funkcionalitātes un projekta realizācijas kārtām. Mūsu ieskatā jaunā termināļa izbūvei būs nepieciešami aptuveni 70 miljoni eiro, taču šī summa varētu mainīties.
Visu rakstu lasiet 28.decembra žurnālā Dienas Bizness!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!