Rīgas ostai 2022. gads noslēdzies ar stabilu pieaugumu kravu apjoma rādītājos - kopā pārkrauti 23,5 miljoni tonnu kravu, kas pārsniedz iepriekšējā gada rezultātu par 9,4%.
“Gads ostā vērtējams kā veiksmīgs, jo, neskatoties uz visiem ģeopolitiskajiem satricinājumiem, pārkrauto kravu apjoms ir audzis. Bet Rīgas ostas stāsts jau kādu brīdi vairs nav tikai par kravām un tonnām. Neskatoties uz izaicinājumiem bagāto 2022. gadu, ostā strādājošie uzņēmumi turpināja investēt savā un ostas attīstībā. Mēs kopā esam turpinājuši veidot ostas digitālās kvalitātes un likt spēcīgus pamatus mūsu nākotnes Rīgas ostas ilgtspējai, t.sk., piedaloties inovāciju aktivitātēs un atbalstot alternatīvu energoresursu izstrādes iniciatīvas. Gads ir rādījis, ka Rīgas osta ir gatava izaicinājumiem - veidojas alternatīvas kravu piegāžu un loģistikas ķēdes caur Rīga ostu, kas vēl nespēj kompensēt kādreizējo tranzīta plūsmu, tomēr ļauj stabili un ar pārliecību raudzīties nākotnē”, aizgājušo gadu vērtē Rīgas brīvostas pārvaldnieks Ansis Zeltiņš.
Ostas lielākā kravu veida pozīciju arī pagājušajā gadā saglabāja mežsaimniecības kravas. Pārkrautie 5,5 miljoni tonnu koksnes produktu veidoja 23% no kopējā ostas kravu apgrozījuma. Salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu kravu apjoms gan ir nedaudz krities, kas galvenokārt saistīts ar izmaiņām energoresursu tirgos un koksnes granulu eksporta samazināšanos.
2022. gadā Rīgas ostā atgriezās ogļu pārvadājumi un ar 5,2 miljonu tonnu lielu apgrozījumu veidoja otro lielāko pārkrauto kravu grupu. Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, kad ogļu pārkraušana Rīgas ostā bija praktiski apstājusies, 2022. gadā ogļu plūsma pieauga 4,6 reizes. Krievijas tranzīta ogļu vietā pašreiz ostā tiek krautas ogles no Kazahstānas, Āfrikas, Austrālijas, Indonēzijas un citām ogļu ieguves vietām pasaulē. Konteinerkravas ar 460,7 tūkstošiem pārkrauto TEU (konteineru vienību) bija ostas trešais lielākais kravu veids 2022. gadā.
Salīdzinājumā ar pērno gadu konteineru apgrozījums audzis par 10%. Pieaugums saistīts ar pandēmijas ietekmes samazināšanos pašā gada sākumā, bet galvenokārt ar kara dēļ izjauktām loģistikas ķēdēm un alternatīvu kravu piegāžu ceļu veidošanu caur Rīgas ostu.
Lauksaimniecības kravu kopējais daudzums 2022. gadā sasniedza 2,9 miljonus tonnu un ir saglabājies iepriekšējā gada līmenī. Gads šajā kravu segmentā iezīmējās ar Rīgas ostas aktīvu iesaistīšanos alternatīvu Ukrainas lauksaimniecības produktu eksporta ceļu meklējumos un dažādu pavisam jaunu piegāžu ķēžu veidošanā.
Bez tradicionālajām graudaugu, rapša un pākšaugu kravām, Rīgas ostā šogad ienāca vairāki kuģi ar Brazīlijas cukuru, kas pēc tam tika nosūtīti uz Uzbekistānu.2022. gadā ostā apkalpoti 2938 kuģi, kas ir par 68 kuģiem vairāk nekā iepriekšējā gadā. Kuģu kopskaita kāpums galvenokārt saistāms ar veiksmīgo kruīzu sezonu. Pēc diviem pandēmijas gadiem pērngad Rīgas ostā ienāca 99 kruīza kuģi, kas ir augstākais rādītājs Rīgas ostas vēsturē.