Deviņu vai 10 eiro maksa par lidostas Rīga lidlaukā sniegtajiem aviācijas drošības un glābšanas pasākumiem premjeram Valdim Dombrovskim (V) un Artim Kamparam šķita nepamatoti liela, jo esot trīsreiz lielāka nekā Helsinkos, tādēļ Ministru Kabineta komiteja to nodeva tālākai saskaņošanai.
Iebildumi bija arī Tieslietu ministrijai – gan pret to, ka no maksas tiek izslēgti transfēra pasažieri, gan pret paredzētajām nokavējuma naudām gaisa pārvadātājiem par noteikto maksājumu termiņa kavējumiem.
Kā formālo iemeslu drošības maksas ieviešanai Satiksmes ministrija min nepieciešamību rast risinājumu aviācijas drošības funkciju finansēšanai, ņemot vērā nepietiekamās dotācijas, kā arī vēlmi nenovirzīt šiem mērķiem lidostas infrastruktūras attīstībai nepieciešamos līdzekļus.
Savukārt TV3 raidījums Nekā personīga vēstīja, ka maksas ieviešana saistīta arī ar aviokompāniju parādiem, kurus lidosta nespēj piedzīt. Ryanair ir parādā 700 tūkstošus latus. Savukārt airBaltic – 12 reižu vairāk. Tādējādi lidosta Rīga drošībai tērētu trīskārt lielāku naudas summu nekā līdz šim, finansējumu iegūstot no pasažieriem. Tikmēr lidostas vadītājs Arnis Luhse par šīm iecerēm nav bijis informēts un uzskata, ka lidostas drošības pasākumu īstenošanai pietiekot ar trīs miljoniem latu, kamēr lidostas Drošības departamenta direktors Raimonds Lazdiņš iecerējis tērēt 10 milj. Ls. Jāpiebilst, ka pirmajos deviņos mēnešos lidostas pakalpojumus bija izmantojuši teju 4 miljoni pasažieru, bet pērn kopā tika pārvadāti 4,66 milj. pasažieru, liecina lidostas dati. Taču pēc saskaņā ar iecerēto projektu, drošības maksu nākamgad maksātu 1,5 milj. pasažieru.
Saskaņā ar starptautiskajiem normatīviem lidosta dažādas maksas var ieviest četrus mēnešus pēc Ministru Kabineta lēmuma. Tas nozīmē, ka maksas var stāties spēkā ne ātrāk kā pēc četriem mēnešiem no lēmuma datuma, skaidro lidosta Rīga. Neviena Rīgā strādājošā aviokompānija vēl nav atbildējusi DB uz jautājumu, vai cels pasažieru izmaksas palielināsies, ja drošības maksa tiks ieviesta.
Drošības maksā ir ietverti šādi pakalpojumi: lidostas veiktā pasažieru drošības pārbaude, pasažieru reģistrētās un rokas bagāžas pārbaude, lidostas drošības un krīzes vadības (tajā skaitā glābšanas) nodrošināšana; CAA veiktie gaisa kuģu lidojumu drošuma un civilās aviācijas drošības uzraudzības nodrošināšanas pasākumi.
Ja pasažieri maksās drošības maksu lidostai Rīga ar gaisa pārvadātāju starpniecību, tad drošības maksa iecerēta deviņi eiro par katru izlidojošo pasažieri. Savukārt, ja pasažieri maksās drošības maksu lidostai bez gaisa pārvadātāju starpniecības, tad drošības maksa paredzēta 10 eiro. No drošības maksas būs atbrīvoti tranzīta un transfēra pasažieri; pasažieri, kuri nav sasnieguši divu gadu vecumu.
Drošības maksas atšķirība viena eiro apmērā gadījumos, ja pasažieri maksā drošības maksu lidostai bez gaisa pārvadātāju starpniecības, ir saistīta ar nepieciešamību lidostai iegādāties, uzstādīt un uzturēt norēķinu sistēmu un tehniskos līdzekļus drošības maksas iekasēšanas nodrošināšanai, skaidro Satiksmes ministrija.
Iekasēto drošības maksu iecerēts sadalīt šādi: lidostai Rīga 7,90 vai 8,90 eiro par katru izlidojošo pasažieri – atkarībā no tā, vai samaksa tiek veikta ar vai bez gaisa pārvadātāja starpniecības. Savukārt CAA 1,1 eiro pienāksies par katru izlidojošo pasažieri.
Līdz šim aviācijas drošības, glābšanas un medicīniskās palīdzības funkciju nodrošināšana lidostai Rīga tika piešķirta dotācija šādos apmēros: 2007 – 2,75 milj. Ls, 2008 – 5,70 milj. Ls, 2009 – 4,66 milj. Ls (sākotnēji), bet pēc samazināšanas 3,94 milj. Ls. Savukārt 2010. gadā dotācija 3,53 milj. Ls apmērā tika piešķirta tikai aviācijas drošības pasākumu nodrošināšanai, lai gan faktiski šim mērķim bija nepieciešami 4,67 milj. Ls (iepriekšējos gados līdzekļi tika piešķirti arī glābšanas un medicīniskās palīdzības funkciju nodrošināšanai), skaidro Satiksmes ministrija.
2011. gadam aviācijas drošības funkciju nodrošināšanai paredzētās dotācijas apjoms tika samazināts līdz 623,8 tūkstošiem Ls. Iztrūkstošos līdzekļus, kā arī glābšanas funkciju nodrošināšanai nepieciešamos līdzekļus lidosta Rīga sedz no neaviācijas ieņēmumiem. Savukārt 2012. gadam tiek plānots dotāciju aviācijas drošības funkciju nodrošināšanai samazināt līdz 200 tūkstošiem latu.