Rīgas lidosta līdz 2035.gadam plāno sasniegt oglekļa dioksīda (CO2) emisiju nulles līmeni, aģentūru LETA informēja lidostā.
Ņemot vērā nepieciešamību straujāk mazināt klimata pārmaiņas, Rīgas lidosta ir pārskatījusi lidostas ceļa karti CO2 emisiju nulles līmeņa sasniegšanai, par jauno mērķi nosakot 2035.gadu.
Rīgas lidostas valdes priekšsēdētāja Laila Odiņa norāda, ka lidosta ir pārskatījusi gan lidostas vidēja termiņa stratēģijā, gan ilgtspējas stratēģijā izvirzītos kaitīgo izmešu samazināšanas mērķus un uzdevumus, virzoties uz ātrāku termiņu "Net Zero" sasniegšanai.
"Lai gan Starptautiskās lidostu padomes Eiropā radītās lidostu apņemšanās "NetZero 2050" sākotnējais termiņš bija sasniegt klimata neitralitāti līdz 2050.gadam, Rīgas lidosta līdz ar daudzām citām Eiropas lidostām uzskata, ka, strādājot mērķtiecīgi, šo mērķi ir iespējams īstenot agrāk, jau līdz 2035.gadam," papildina Odiņa.
CO2 emisiju nulles līmeņa sasniegšana lidostās ietver divus galvenos elementus - pirmkārt, samazināt pašu radītās emisijas, ko veido lidostas elektroenerģijas, siltumenerģijas un degvielas patēriņš, līdz līmenim, kas ir pēc iespējas tuvāks nullei, un, otrkārt, īstenojot CO2 piesaisti, neitralizēt emisijas, ko nav iespējams samazināt.
Galvenie Rīgas lidostas "Net Zero" ceļa kartes soļi ir atjaunīgo energoresursu iepirkšana un atjaunīgās enerģijas ražošana, apkures iekārtu nomaiņa, iekšdedzes dzinēju tehnikas nomaiņa uz alternatīviem transporta veidiem un energoefektivitātes kāpināšana.
Plānots, ka lidostas iepirktās zaļās enerģijas apjoms katru gadu palielināsies vidēji par 10%, bet saules enerģijas ražošana lidostas saules paneļu parkos 2026.gadā sasniegs 14% no kopējā uzņēmumam nepieciešamā elektroenerģijas apjoma.
Lidostā norāda, ka šogad pašreizējos ar dīzeļdegvielu darbināmos autobusus pasažieru pārvadāšanai lidlaukā aizstās ar elektroautobusiem, bet 2025.gadā plānots sākt fosilās dīzeļdegvielas aizstāšanu ar sintētisko degvielu, katru gadu tās apjomu palielinot par vismaz 10%, un 2035.gadā atsakoties no fosilās degvielas izmantošanas pavisam.
Paralēli Rīgas lidosta ir iesaistījusies starptautiskā "Interreg" finansētā projektā par ūdeņŗaža tehnoloģiju izpēti un ieviešanu aviācijā, sadarbojas ar sabiedriskā transporta un citiem transporta pakalpojumu sniedzējiem CO2 emisiju samazināšanā, kā arī ilgtspējīgas aviācijas degvielas attīstībā.
Jau ziņots, ka 2023.gadā Rīgas lidostā apkalpoja kopumā 6,631 miljonu pasažieru, kas ir par 23,2% vairāk nekā gadu iepriekš, kad tika apkalpots 5,381 miljons pasažieru, taču par 15% mazāk nekā 2019.gadā, kad lidostā tika apkalpoti 7,798 miljoni pasažieru.
Starptautiskā lidosta "Rīga" ir lielākais aviosatiksmes mezgls Baltijas valstīs.