Motivēt, iesaistīt, aizraut, pārbaudīt – tās ir dažas no funkcijām, ko organizācijas un personāla vadītāji cenšas īstenot, izmantojot darbā spēļu elementus, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
To izmantošana uzņēmumu mērķu sasniegšanā angliski tiek dēvēta gamification, ko latviski jau ir pieņemts tulkot kā spēļošanu. Tā nozīmē iepriekš definētu noteikumu izmantošanu konkrētām biznesa vajadzībām – tās galvenais mērķis ir caur spēles elementiem motivēt darbiniekus sasniegt labākus rezultātus, kā arī iesaistīt viņus būtisku lēmumu pieņemšanā. Par spēli Prognožu birža a/s Air Baltic Corporation šogad saņēmusi Latvijas Personāla vadīšanas asociācijas Gada balvu. Šī birža ļauj par 10% uzlabot biznesa lēmumu kvalitāti un aviosabiedrībai ietaupīt aptuveni vienu miljonu eiro gadā, aplēsusi kompānija.
Ietekmē lēmumus
Kopš restrukturizācijas sākšanas 2012. gadā AirBaltic ir centusies īstenot plašu darbinieku iesaistīšanos uzņēmuma darbībā, dažādi veicinot viņu informētību par biznesa aktualitātēm, stāsta uzņēmuma vecākā viceprezidente personālvadības jautājumos Daiga Ērgle.
Ik mēnesi tiek izdota elektroniska formāta iekšējā avīze People@airBaltic, regulāri intranetā atjauninātas uzņēmuma prezidenta video intervijas, kurās darbinieki uzdod jautājumus par būtiskiem jaunumiem konkrētā laika periodā. Taču visi šie centieni sasnieguši visai nelielu darbinieku apmierinātības uzlabošanos attiecībā uz savu informētību par biznesa procesiem, mērķiem un rādītājiem, darbinieku aptaujās allaž izskanējis viedoklis, ka trūkst informācijas par aktuālajām norisēm, konstatē D. Ērgle. Līdztekus šai problēmai uzņēmuma vadības komanda novēroja, ka pieņemtos lēmumus biznesa jomā nereti nākas mainīt vai pat atcelt, jo nav ticis pamanīts kāds šķietami otršķirīgs apstāklis vai arī lēmumi bijuši balstīti uz pārlieku optimistiskiem pieņēmumiem. 2014. gada pavasarī a/s Air Baltic Corporation finanšu direktors Vitolds Jakovļevs nāca klajā ar ierosinājumu ieviest Prognožu biržu airBaltic Forecaster, kas ir balstīta uz situāciju prognozēšanas jeb akciju tirgus principiem ar spēļošanas elementiem, stāsta D. Ērgle. Darbinieki, iegādājoties konkrēta projekta akcijas vai pārdodot tās, pauž savu viedokli par konkrētā projekta lietderīgumu, īstenošanos noteiktā laikā vai kvalitātē, piekrišanu vai nepiekrišanu sagatavošanā esošam lēmumam. «Šādi, atspoguļojot aktuālos projektus un sagaidāmos lēmumus caur spēles prizmu, vienlaikus motivējot darbiniekus piedalīties tajā ar konkurences un balvu elementiem, vienkāršā, nepiespiestā veidā darbinieki iegūst informāciju par aktualitātēm biznesā, kā arī iesaistās kompānijai svarīgu biznesa lēmumu pieņemšanā, paužot savu viedokli par tiem,» viņa skaidro.
Visu rakstu Pašiem sava birža lasiet 3. jūnija laikrakstā Dienas Bizness.