Gadu pavadījusi ASV un apguvusi jaunas zināšanas spēļošanā, Natālija Knaidele atgriežas Latvijā, lai pārbaudītu šo teoriju vietējā tirgū
Baltic-American Freedom Foundation dod iespēju gadu strādāt ASV, gūstot pieredzi kādā jaunā jomā vai papildinot esošās zināšanas. Natālija Knaidele šīs programmas ietvaros kādu laiku dzīvoja ASV un atgriezās 2014. gada oktobrī. «Strādāju kompānijā Gamification Co, kas ir t.s. spēļošanas (gamification) pamatlicēji pasaulē. Es biju mārketinga nodaļā, kopā organizējām konferenci GSummit Sanfrancisko,» viņa stāsta. Natālijai ir pieredze mārketingā, bet pirms aizbraukšanas uz Ameriku par spēļošanu neko vairāk viņa nav zinājusi. «Gribēju izmēģināt un iemācīties kaut ko jaunu, turklāt mani vilināja iespēja gadu dzīvot un ceļot pa Ameriku. Es nevaru iedomāties citu variantu, kā to būtu iespējams īstenot,» saka Natālija.
ASV viņa iepazinās ar spēļošanas teoriju un praksi, un, atgriežoties Latvijā, vēlējās pievērsties jauniegūto zināšanu pielietošanai. «Nav daudz uzņēmumu, kas Latvijā ko tādu dara, turklāt dara to apzināti. Spēļošanu galvenokārt izmanto startup, klientu lojalitātes programmu un darbinieku apmācību veidotāji,» ilustrē Natālija. Tagad viņa strādā Intea – e–apmācību izstrādes uzņēmumā, izmantojot arī spēļošanas principus. «No vienas puses, varētu šķist, ka darbinieks uzņēmumā jau ir un nav nepieciešams īpaši piepūlēties viņa papildu iesaistīšanā, taču, no otras puses, darbinieks kompānijā jau daudz ir ieguldījis, tāpēc kompānijai ir jo lielāka vēlme viņu ieinteresēt, iesaistīt kompānijas procesos. Līdzīgi kā ar atkārtotajiem pircējiem – viņiem var pārdot daudz vairāk un vērtīgākas lietas nekā pirmreizējam klientam,» viņa stāsta.
Lēnām ievieš
Par spēļošanu īpaši aktīvi sāka runāt laikā, kad populāras kļuva videospēles. Tāpēc arī tiek uzskatīts, ka spēļošanas elementi labāk iedarbojas uz jauno paaudzi, kuri izauguši ar spēlēm, jo viņiem šis process ir dabisks, piemēram, bērni pat mēģinot klikšķināt grāmatu. Tomēr Natālija uzskata, ka spēļošanas elementus var izmantot visdažādākajās jomās un veidos. «Spēles kardināli atšķiras no jebkā cita, ko cilvēki dara. Spēlējoties var izmēģināt daudz ko jaunu, «nesāpīgi» mācīties un pieļaut kļūdas. Tas ir pavisam citādāk nekā darbā – spēlēs ir tūlītējs rezultāts, par kuru cilvēku paslavē, iedod punktus, palīdz nonākt nākamajā līmenī. Tas ir saistīts ar pamata psiholoģiju – uzslavēšanu,» skaidro Natālija.
Pagaidām Latvijā spēļošanas elementus izmanto galvenokārt mediju un reklāmas aģentūras, jo tās parasti pirmās «paķer» jaunas tēmas un izmanto tās savā darbā, piedāvā klientu kampaņās.
Visu rakstu Iepazīstina ar spēļošanas elementiem lasiet 28. janvāra laikrakstā Dienas Bizness.