Padziļinātās sadarbības programmā varētu iesaistīties aptuveni 2300 līdz 3000 uzņēmumu, pašlaik tiem būs nodokļu administrācijas priekšrocības, taču tādas piedāvājot arī citas valsts iestādes, piemēram, CFLA un PMLP.
Šādu ainu iezīmēja Finanšu ministrijas valsts sekretāra vietniece nodokļu administrēšanas jautājumos Jana Salmiņa. Viņa atzina, ka no 2019. gada sākusi darboties jaunā Padziļinātās sadarbības programma (PSP) un šis gads ir uzskatāms par sava veida pārejas posmu. Tagad tajā ir trīs līmeņi – bronzas, sudraba un zelta (kurā var iekļūt visi iepriekšējās programmas dalībnieki), vienlaikus šo līmeņu jaunajiem pretendentiem būs jāizpilda noteikti kritēriji. DB jau 07.01.2019. vēstīja par to, ka Baltajam sarakstam sākas cita dzīve.
Lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!
Lai arī PSP darbojas kopš 2012. gada, taču, pēc Valsts ieņēmumu dienesta informācijas, tajā ir iekļauti tikai 79 dalībnieki, kuri visi arī ir ieskaitīti PSP augstākajā – zelta – līmenī. No līdzšinējiem PSP dalībniekiem, pēc J. Salmiņas sacītā, tikai divi uzņēmumi – viens 2014. gadā un viens 2015. gadā – izslēgti no PSP, taču abos gadījumos tas noticis pēc pašu uzņēmumu brīvprātīgiem iesniegumiem par izslēgšanu. Finanšu ministrijas mērķis, veidojot PSP, bijis tuvināt uzņēmējus un nodokļu administrāciju un abpusēju uzticēšanos un atklātību ikdienas darbā, gan veidojot savus jaunos produktus, gan iemācoties jaunās nodokļu izmaiņas. «Ideja par PSP tika aizgūta no Nīderlandes, kur šīs valsts nodokļu administrācija pati izvēlējās, ar kuriem uzņēmumiem strādās šajā programmā, bet Latvijā visiem patīk, ja viss ir aprakstīts, tāpēc tika ieviesti kritēriji, kurus izpildot, bija iespēja pieteikties un kļūt par PSP biedru,» skaidro J. Salmiņa. Viņa atzīst, ka sešu (2012.–2018.) gadu laikā tika saņemts daudz pieteikumu, jo daudzi uzņēmēji vēlējās sadarboties ar VID, diemžēl šajā laikā PSP tika uzņemti tikai 79 dalībnieki no dažādām (meža, farmācijas, mazumtirdzniecības, telekomunikācijas utt.) nozarēm. «Ieguvums bija iespēja VID un uzņēmējiem ciešāk sadarboties, un arī sava veida finansiālie ieguvumi – mazāks nodrošinājums akcīzei, ātrāka PVN pārmaksu atmaksa,» skaidro J. Salmiņa. Viņa atzīst, ka laika gaitā uzņēmēju organizācijas aicinājušas mainīt PSP kritērijus, lai arī mazāki uzņēmumi tajā varētu piedalīties, jo nelielajiem iepriekšējā PSP uzstādītā kritēriju latiņa bijusi pārāk augsta. «Negribējām saglabāt formālo pieeju – komisijas izvērtēšanu, bet gan vairāk balstīt uz tehnoloģijām, kā tas arī ir izveidots jaunajā PSP,» norāda J. Salmiņa.
PSP paplašināšanās uz trīs līmeņiem – bronzas, sudraba un zelta – nozīmē, ka tajā var paplašināt uzņēmumu loku, kuri var tajā iesaistīties. «Veidojot jauno modeli, tika lēsts, ka PSP varētu iesaistīties vairāk nekā 2000 uzņēmumu, no kuriem visvairāk tieši zemākajā – bronzas līmenī, kuriem gan būs mazāka priekšrocību pakete salīdzinājumā ar sudraba un vēl jo vairāk zelta līmeņa dalībniekiem,» stāsta J. Salmiņa. Viņa atzīst, ka pret augstākā līmeņa PSP dalībniekiem ir lielākas prasības un līdz ar to arī šiem būs lielākas priekšrocības. Pēc VID informācijas, sudraba un bronzas līmeņa uzņēmumi būs publicēti šī gada februāra sākumā.
Turpmāk dalībnieku atbilstību dalībai programmā VID vērtēs reizi ceturksnī. Jauni dalībnieki programmā tiks iekļauti katru gadu no 1. janvāra. Lai programmas dalībnieks kvalificētos augstākā līmenī, pavadāmais laiks bronzas līmenī ir vismaz viens gads, bet sudraba līmenī – vismaz divi gadi. Tādējādi, lai nokļūtu zelta līmenī, būs nepieciešami trīs gadi, un tikai ceturtajā varēs sasniegt augstāko līmeni.
VID jau ir aizsūtījis informāciju – piedāvājumu – uzņēmējiem kļūt par PSP dalībniekiem, un tagad pašiem uzņēmējiem ir jāpieņem lēmums, vai tie vēlas būt par PSP biedriem. J. Salmiņa norāda, ka 2019. gads ir sava veida iespēju brīdis, jo tikai šogad ir iespēja uzreiz iekļūt sudraba līmenī, bet, neizmantojot šo iespēju tagad, 2020. gadā nāksies sākt ar zemāko – bronzas līmeni – neatkarīgi no tā, vai uzņēmums pēc kritērijiem atbilst sudraba vai varbūt pat zelta līmenim. «Aicinu pievērst uzmanību, ka no nākamā gada viss sāksies no jauna, un tāpēc uzņēmējiem, kuriem tiek piedāvāts sudraba līmenis, iesaku to pieņemt un pēc tam pierādīt savu atbilstību augstākajam līmenim,» tā J. Salmiņa.
Visu rakstu Pretimnākšanu baltā saraksta dalībniekiem sola arī citi lasiet 8. janvāra laikrakstā Dienas Bizness. Lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!