Ārkārtas situāciju Rīgas ostā izraisīja Rīgas brīvostas lēmums liegt privātajam kompānijām sniegt velkoņu pakalpojumus Rīgā. Šādu uzskatu pauž AS PKL Flote.
Uzņēmums skaidro, ka «2011. gada februāra beigās Rīgas jūras līcī ir radusies smaga situācija. Desmitiem kuģu gandrīz nedēļu ilgu laika periodu gaida iespēju ienākt Rīgas ostā. Ne mazāks kuģu skaits gaida iespēju atstāt Rīgas jūras līci un iziet atklātā jūrā. Kuģu īpašnieki cieš milzīgus zaudējumus sakarā ar savu kuģu dīkstāvi, daudzi nolemj nedoties uz Rīgas ostu pēc kravām, jo kuģu ieiešana Rīgas ostā nav praktiski iespējama ledus dēļ, taču šiem kuģiem iepriekš minētā iemesla dēļ nav arī iespējams atgriezties atpakaļ Baltijas jūrā. Pēc būtības kuģi šobrīd ir nokļuvuši «ledus slazdā»».
PKL Flote uzsver, ka tikmēr citās Rīgas jūras līča ostās norit normāls darbs. «Tā, piemēram, Skultes ostā, kura atrodas pavisam tuvu Rīgas ostai, vakar (20.01.2011.) velkonis MARSS-1 (kuram Rīgas ostas amatpersonas divu gadu garumā nedeva atļauju strādāt Rīgas ostā) no Irbes šauruma ieveda Skultes ostā kuģu karavānu, kura veiksmīgi pietauvojās Skultes ostā un uzsāka kravu iekraušanu. Šis pats velkonis pēdējo trīs dienu laikā no Rīgas jūras līča ir izvedis divus kuģus – Ovi Victoria un Magdalena, kuri savu kravu uzkrāva Ventspils ostā, nevis Rīgā, kā tas bija sākotnēji paredzēts,» norāda uzņēmums, skaidrojot, ka situācijas uzlabošanos Rīgas ostā kavē Rīgas brīvostas lēmums liegt privātajām kompānijām sniegt velkoņu pakalpojumus Rīgā.
Tajā pat laikā Rīgas domes Sabiedrisko attiecību nodaļa norāda, ka, lai nodrošinātu Rīgas ostas darba nepārtrauktību, ledlauzis Varma un visi Rīgas Brīvostai piederošie velkoņi strādā diennakts režīmā. Par to, apsekojot situāciju Rīgas jūras līcī, esot pārliecinājušies Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks un Brīvostas valdes priekšsēdētājs Andris Ameriks, kā arī viņa vietnieks Viesturs Silenieks.
Ledlauža Varma kapteinis Edgars Ūķis skaidro, ka šobrīd ziema kuģošanai Rīgas jūras līcī radījusi īpaši sarežģītus apstākļus, jo ilgstošā aukstuma un bezvēja apstākļos pat tikko uzlauzts ledus pēc neilga laika tūlīt atkal sasalst, līdz ar to ledlauzim, lai no ledus atbrīvotu pēc iespējas vairāk iesalušo kuģu, jāstrādā ar dubultu intensitāti. E. Ūķias arī norāda, ka daļā gadījumu pie vainas kuģu iesalšanai ledū ir kravu pārvadājumiem nepārdomāti izvēlēti transporta līdzekļi, kas nemaz nav piemēroti kuģošanai ziemas apstākļos.
Rīgas dome informē, ka gan ostas ledlauzis, gan visi četri ostas velkoņi strādā pastiprinātā režīmā, katru dienu atbrīvojot aptuveni 10 Rīgas jūras līcī iesalušu kravas kuģu.