Mūsdienās ir tikai normāli domāt, kāda ir uzņēmuma un indivīda radītā sociālā ietekme, tāpēc aug arī izpratne par sociālajiem uzņēmumiem
Tā uzskata sociālā biznesa akseleratora New Door valdes locekle Marija Povilaite.
Pirms pieciem gadiem, sākot darbu, ik dienu bija jāskaidro, kas ir sociālais bizness, kā tas atšķiras no «normāla» uzņēmuma. «Sociālās uzņēmējdarbības asociācija daudz strādājusi, lai informētu, ka var būt bizness ar labu sociālo ietekmi, kurš strādā ne tikai savā, bet visas sabiedrības labā. Laikam ejot, cilvēki labāk saprot, kas ir sociālā uzņēmējdarbība, tomēr vienlaikus arvien ir daudz jautājumu. Domāju, ka mūsdienās cilvēkam un uzņēmējam jābūt pilnīgi aprobežotam, lai nedomātu par savu aktivitāšu ietekmi uz sabiedrību,» viņa teic. Reizēm cilvēkiem šķiet, ka sociālā ietekme ir tikpat sarežģīta kā augstākā matemātika, bet M. Povilaite uzsver, ka ir normāli sākt domāt, ko vēl bez peļņas rada uzņēmums un kādas sekas ir tā darbībai. Rietumeiropā ar sociālo uzņēmējdarbību pārsvarā nodarbojas tie, kuri jau ir daudz nopelnījuši un vēlas ieguldīt sabiedrībā. «Savukārt pie mums visbiežāk nabagi palīdz nabagiem, jo sociālās problēmas vislabāk saprot tie, kam pašiem tādas ir bijušas. Viņi spēj izdomāt un piedāvāt risinājumus, kas ir inovatīvi un par ko valsts nav padomājusi, jo tam nav bijis resursu,» viņa teic. M. Povilaite vēlētos, lai sabiedrība iemācītos būt atbildīga par saviem ienākumiem, veidotu biznesu, risinātu savas un sabiedrības problēmas, nejūtoties kā maza skrūvīte valsts iekārtā.
Līdz šim akselerators realizējis četras programmas un kopumā saņemti 350 pieteikumi, no kuriem New Door absolvējuši 55 projekti. Aptuveni puse no tiem turpina darbu. Lielākais izaicinājums, pēc M. Povilaites domām, ir tas, ka tirgus ir mazs un klienti ir prasīgi. Sociālajiem uzņēmumiem tas ir divtik liels izaicinājums, jo tiem ne tikai ir jāražo kvalitatīvs pakalpojums vai produkts klientiem, kas maksās, bet jāspēj to darīt veidā, kas būs izdevīgākais sociālajam mērķim, kuru organizācija vēlas risināt.
Akseleratora uzdevums ir palīdzēt dalībniekiem sociālo projektu vai ideju pārvērst biznesā, kas būtu ilgtspējīgs un nestu peļņu. «Daudzi sociālie jautājumi ir ļoti specifiski konkrētajai pilsētai, valstij vai sabiedrības grupai, bet vienlaikus ir ļoti nozīmīgi. Sociālie uzņēmumi var pilnībā izmainīt sabiedrību. Lielisks piemērs tam, kā sociālā iniciatīva var reformēt kopienu, ir mūsu absolventi Cerību spārni, kas savas aktivitātes sāka pirms 15 gadiem, bet mēs bijām pirmā organizācija, kur projektā iesaistītie nāca mācīties, kā pārdot savus pakalpojumus. Protams, no sākuma līdz brīdim, kad visi viņiem aplaudē, pagāja 15 gadi. Tam aizmugurē ir ilgs darbs,» stāsta Diāna Lapkis, New Door līdzdibinātāja un vadītāja. Tas ir izdarāms arī ātrāk, taču viņa uzsver, ka sociālā sfēra ir sarežģīta un nav tā, par ko cilvēki un uzņēmēji vislabprātāk domā.
Visu rakstu lasiet 3. oktobra laikrakstā Dienas Bizness, meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!