Sevi realizēt biznesā vēlas ne tikai jaunieši, bet arī cilvēki, kuri sasnieguši jau cienījamu vecumu, liecina Lursoft veiktais pētījums.
Piedevām, maldīgs ir uzskats, ka uzņēmējdarbībā pēc 62 gadu sasniegšanas turpina darboties tikai ļaudis, kuriem jau iepriekš piederējušas uzņēmumu daļas, jo, kā rāda Lursoft dati, seniora gadus sasniedzot, uzņēmīgākie turpina reģistrēt jaunus uzņēmumus, lai tādējādi realizētu savu dzīves laikā uzkrāto pieredzi. Lursoft izpētījis, ka patlaban no visiem Latvijā reģistrētajiem uzņēmumiem teju ceturtajā daļā vismaz viens no dalībniekiem ir sasniedzis 62 gadu vecumu.
Lursoft aprēķini rāda, ka ik gadu tiek reģistrēti vairāk nekā 500 uzņēmumi, kuros viens no kapitāldaļu turētājiem ir sasniedzis seniora gadus. Aktīvāk seniori jaunus uzņēmumus sākuši reģistrēt līdz ar finanšu krīzes beigām, kad 2011.gadā jaunreģistrēto uzņēmumu skaits, ko dibinājušas personas vecumā no 62 gadiem, sasniedzis 583 komersantus. Nākamajos gados jaunreģistrēto uzņēmumu skaits gan nedaudz sarucis, saglabājoties robežās virs 500.
Pēc Lursoft aprēķiniem, patlaban Latvijā aktīvi ir 26 393 uzņēmumi, kuros viens no dalībniekiem ir senioru gados, savukārt amatpersonas šādā vecumā reģistrētas 21 813 uzņēmumos. Pētījuma ietvaros apkopotā informācija rāda, ka uzņēmumu daļas patlaban pieder 33 808 senioriem.
Liela daļa senioru biznesā darbojas jau ilgstoši nevis uzņēmumu reģistrējuši tikai pēc pensijas vecuma sasniegšanas, par ko arī liecina fakts, ka vidējais vecums uzņēmumiem, kuros darbojas seniori, ir teju 18 gadi.
Pēc Lursoft aprēķiniem, no visiem Latvijas lielākajās pilsētās reģistrētajiem uzņēmumiem personas, kuras sasniegušas 62 gadus, ņem dalību vai arī ir amatpersonas nedaudz vairāk nekā 20% uzņēmumu, tiesa gan, analizējot datus redzams, ka senioru iesaiste biznesā dažādās pilsētās atšķiras ļoti būtiski.
Tā, piemēram, kamēr Rīgā un Daugavpilī no visiem uzņēmumiem seniori ieņem amatus vai arī ir kapitāldaļu turētāji mazāk nekā 14% uzņēmumu, Valmierā šis rādītājs jau pārsniedz 40%.
Pēdējos gados senioru uzņēmumu apgrozījums uzrādījis pieaugošu tendenci. Tiesa gan, pieaugums bijis samērā piesardzīgs, palielinoties no 22,322 tūkstošiem eiro uz vienu uzņēmumu 2011.gadā līdz 23,113 tūkstošiem eiro pērn, kas divu gadu laikā ir kāpums par 3,54%. Salīdzinot senioru uzņēmumu sniegumu ar valsts vidējo rādītāju, redzams, ka tas ik gadu bijis par aptuveni 10-11% zemāks nekā valstī vidēji.
Atšķirībā no apgozījuma rādītāja, kas senioru uzņēmumos pēdējo gadu laikā bijis zemāks nekā valstī vidēji, vērtējot uzņēmumu peļņu/zaudējumus redzama pretēja tendence. Lursoft dati parāda, ka personu, kuras sasniegušas 62 gadus, uzņēmumi jau trīs gadus pēc kārtas strādājuši ar 0 EUR peļņu/zaudējumiem, kamēr valsts vidējais rādītājs bijis ar mīnusa zīmi. Iemesli zemākam apgrozījumam un labākam peļņas/zaudējumu rādītājam ir dažādi, tostarp senioru izvēlēta piesardzīgāka biznesa stratēģija.
Lursoft dati rāda, ka līdzīgi kā valstī kopumā, arī cienījamos gados esošo uzņēmēju vidū populāri ir attīstīt biznesu tirdzniecības un nekustamo īpašumu jomā, savukārt trešā populārākā uzņēmējdarbības joma starp senioriem ir augkopība un lopkopība.