Lai gan par to, ko nozīmē sociālā uzņēmējdarbība, joprojām ir daudz jautājumu, izpratne ir labāka, nekā pirms pieciem gadiem, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Sociālais bizness apvieno labāko no tradicionālā biznesa un nevalstiskajām vai labdarības organizācijām. «Tas nozīmē, ka uzņēmuma pamatā ir kāda sociāli nozīmīga un aktuāla jautājuma risināšana veidā, kas ļauj attīstīt ilgtspējīgu un pelnošu biznesu. Atšķirībā no tradicionālā biznesa, sociālajā uzņēmējdarbībā visi ienākumi tiek investēti atpakaļ sociālā biznesa attīstībā. Pretstatā labdarības organizācijām, kas atkarīgas no ziedotāju labvēlības, šie uzņēmumi veiksmes gadījumā ir pašpietiekami un spēj attīstīties patstāvīgi,» vērtē sociālā biznesa kompānijas Mammu līdzīpašnieks Andris Rubīns.
Uzņēmums Aušanas studija Lude tika radīts ar mērķi risināt sociālo problēmu – senioru un ilgstošo pirmspensijas vecuma cilvēku pārkvalifikāciju un nodarbinātību. Vienlaikus uzņēmums strādā ar atbildību pret vidi – pārstrādā tekstila atkritumus dizaina paklājos, iesaista darbiniekus lēmumu pieņemšanā, maksā godīgu atalgojumu, kā arī pievērš uzmanību, lai nezustu prieks darboties. «Saliekot kopā visus šos nosacījumus biznesa modelī, veidojas sociālais bizness Lude izpratnē,» saka Solvita Kostjukova, Lude līdzīpašniece.
Sociālā biznesa akseleratora New Do(o)r Rīga programmas direktores Diānas Lapkis skatījumā biznesu var saukt par sociālu, ja tas sniedz ne tikai kādu pakalpojumu vai ražo produktus, bet arī risina kādu sabiedrībai aktuālu problēmu, padara pasauli labāku. «Manuprāt, viens no svarīgākajiem aspektiem ir tas, ka gūtā peļņa tiek novirzīta sabiedrībai aktuālas problēmas risināšanai un uzņēmuma attīstībai un izaugsmei. Sociālās uzņēmējdarbības formas un īstenošanas veidi var būt dažādi. Piemēram, dažādu cilvēku grupu nodarbinātība – cilvēki ar īpašām vajadzībām, vientuļās māmiņas, seniori, jaunieši no maznodrošinātām ģimenēm u.c. Tajā pašā laikā sociālais bizness var būt inovatīvs un risināt aktuālas ekoloģijas problēmas vai arī ražot augsto tehnoloģiju produktus cilvēkiem ar īpašām vajadzībām,» viņa spriež.
Sociālais bizness ir iespēja risināt sociālas problēmas ar uzņēmējdarbības instrumentiem, lai nodrošinātu mērķa ilgtspēju, uzskata Madara Makare, sociālās uzņēmējdarbības zīmola Hopp idejas līdzautore. Šis projekts ietver pielāgotu trīsriteņu ražošanu, kas domāti cilvēkiem ar kustību traucējumiem. Viņas skatījumā primārais ir sociālā misija, bet uzņēmējdarbības principi un struktūra var būt dažāda. «Peļņa ir jāgūst, tas nav nekas slikts, jautājums – ko ar šo peļņu dara,» viņa saka.
Visu rakstu Bizness, nevis labdarība vai sociālā atbildība lasiet 5. oktobra laikrakstā Dienas Bizness.