Starptautiskās informācijas un mērījumu kompānijas Nielsen aplēses liecina, ka 2015.gadā bērnu pārtikas un maisījumu pārdošanas apjoms pasaulē būs aptuveni 31,03 miljardi eiro (35 miljardi ASV dolāru), bet autiņbiksīšu tirgus apjoms pieaugs līdz teju 24 miljardiem eiro (27 miljardi ASV dolāru).
«Globālā līmenī šīs izmaiņas veicina jaunu tirgu attīstība, labklājības un urbanizācijas pieaugums, kā arī sieviešu aktīva līdzdalība darba tirgū. Tā vietā, lai izvēlētos pilna laika māmiņu dzīvesveidu, sievietes pēc bērna piedzimšanas ātrāk atgriežas profesionālajā dzīvē, tādējādi paverot tirgus iespējas ātri pagatavojamas bērnu pārtikas un aprūpes produktu ražotājiem,» skaidro Nielsen valdes locekle Latvijā Iveta Pukše.
Kā liecina Pasaules Bankas informācija, Nielsen pētījumā iekļautajos tirgos sieviešu nodarbinātība laika posmā no 1990. līdz 2013.gadam ir pieaugusi par četriem procentpunktiem.
Pašlaik 87% bērnu pārtikas un 66% adaptēto piena maisījumu apgrozījuma pasaulē veido Ziemeļamerikas un Eiropas tirgus. Tomēr šajās valstīs izaugsme gadu no gada ir neliela, kamēr strauju pieaugumu demonstrē attīstības tirgi, kur pakāpeniski uzlabojas dzīves līmenis.
Pasaules Bankas dati liecina – laikā no 1960.līdz 2013.gadam jaundzimušo skaits pasaulē samazinājies vidēji par 45%. Konkurence bērnu preču segmentā ir sīva un produkta aktualitāte vienam patērētājam saglabājas salīdzinoši īsu brīdi. «Bērnu pārtika nav maize vai piens, kas cilvēkam nepieciešama visu dzīvi. Bērni aug ātri, patērētājs nemitīgi mainās un ražotājam tas nozīmē nepārtrauktas investīcijas jaunu pircēju apguvē,» pauž I.Pukše.
Vecāki ir gatavi par bērnu precēm tērēt vairāk, nekā citām, tomēr, lai konkurences cīņā uzvarētu, jābūt izpratnei par to, kādi aspekti visvairāk ietekmē vecāku izvēli par labu vienam vai otram produktam.
Būtiskākie aspekti, kas ietekmē bērnu uztura produktu iegādi, ir uzticēšanās zīmolam (39%), produktu uzturvērtība un kvalitāte (37%), kā arī pārliecība par izejvielu un ražošanas procesa drošību (36%). Interesanti, ka patērētāji Ziemeļamerikā produkta eko-marķējumu neizceļ kā vienu no būtiskākajiem izvēli ietekmējošiem faktoriem, tomēr tieši šis reģions demonstrē lielāko īpatsvaru ekoproduktu pārdošanas apjomā – 72%.
«Jau labu laiku pasaulē nerimst tendence izvēlēties iespējami mazāk apstrādātus, ekoloģiski audzētus un no dabiskām izejvielām ražotus pārtikas produktus. Bērnu uztura ziņā tas ir jo izteiktāki,» uzsver I.Pukše. Daudzi vecāki ir gatavi izvēlēties dārgākus, premium klases produktus saviem bērniem, un paredzams, ka šī tendence stiprināsies. Sagaidāms, ka attīstītajās valstīs, kur tirgus jau ir piesātināts un dzimstība nav tik liela, bērnu pārtikas tirgu raksturos inovācijas un dārgākas (premium) produktu klases palielināšanās. Savukārt attīstības valstīs »galvenais virzītājspēks būs pārdošanas apjomu pieaugums.
Pagaidām vēl bērnu preces galvenokārt tiek iegādātas tirdzniecības vietās, nevis internetveikalos. Tomēr, līdz ar vispārējo tiešsaistes iepirkšanās popularitātes pieaugumu, palielinās arī bērnu preču pirkumu apjoms. 38% globālo respondent internetā pērk rotaļlietas, 34% apģērbu, 23% autiņbiksītes un 17% - bērnu pārtiku. Arī šī segmenta izaugsmi veicina jauno vecāku dzīvesstils un tiešsaistes tirgotāju pakalpojumu attīstība – māmiņu nodarbinātība, straujāks dzīves ritms, iespēja preces iegādāties ātri un sev izdevīgā laikā, kā arī saņemt tās bezmaksas piegādē līdz namdurvīm.
Nielsen Global Baby Care pētījuma ietvaros tiešsaistē tika aptaujāti 60 valstu respondenti, kas pēdējo piecu gadu laikā pirkuši bērnu produktus. Pētījuma mērķis bija identificēt bērnu pārtikas un produktu tirgus tendences, pirkumu lēmumus ietekmējošos aspektus un izplatītākos iegādes kanālus.