Pagājušajā gadā Latvijā kopumā pirmreizēji ir reģistrēti 12,8 tūkstoši automašīnu (pasažieru un vieglais komerctransports līdz 3,5t), kas ir par 1% mazāk nekā 2012.gadā, liecina Auto asociācijas dati.
Pasažieru automašīnu skaits aizvadītā gadā ir bijis teju identisks nekā iepriekšējā gadā (10,6 tūkstoši vienību), bet vieglais komerciālais transports reģistrēts par 3% mazāk nekā 2012.gadā.
2013. gada auto tirgu kopumā var raksturot kā ar skaitliskā ziņā stipri samazinātiem lielajiem korporatīvajiem darījumiem – ļoti maz bija lielāki valsts iestāžu iepirkuma konkursi, skaidro Auto Asociācijas viceprezidents Ingus Rūtiņš. Tieši korporatīvo darījumu mazo apjomu dēļ kritusies arī vieglā komerctransporta realizācija, kas savukārt kalpoja par pamatu auto tirgus pieaugumam 2012.gadā.
Tomēr, ja analizējam Latvijas auto tirgus potenciālu, nevar nepieminēt, ka kopējais auto reģistrāciju skaits ir nedaudz mānīgs, jo tas ietver arī re-eksportētos auto. Tie ir darījumi, kas dažu mēnešu laikā no reģistrācijas Latvijā tiek noņemti no uzskaites un pēc tam izvesti uz citām valstīm. Ja 2012.gadā re-eksporta apjoms bija 9% no kopējā pirmreizēji reģistrēto vieglā transportlīdzekļu skaita, tad 2013.gadā re-eksportēto auto apjoms ir jau sasniedzis 14%, uzsver asociācijas pārstāvis.
2013.gadā Latvijā visbiežāk reģistrētās pasažieru automašīnas ir Volkswagen (2080), kas aizņem 16% tirgus daļu, Toyota (1519) ar 12%, Peugeot (900) ar 7%, Škoda (835) ar 6,5% un Nissan (667) ar 5% lielu tirgus daļu.
Populārākie pasažieru automobiļi bijuši Volkswagen Golf (450), Ford Focus (357) un Peugeot 3008 (321), no pēdējām gandrīz visas (309) ir izvestas no Latvijas. Populārākie jaunie vieglie komerciālie transportlīdzekļi – Toyota Hilux (243), Renault Master (216), Volkswagen Caddy (133).
Viens no lielākajiem izaicinājumiem Latvijas auto tirgus noturīgai izaugsmei joprojām ir dalījums starp privātpersonu un juridisko personu auto iegādēm. Privātpersonām reģistrēto auto skaits arī 2013.gadā ir bijis ar izaugsmi, aizņemot 21% no kopējām pirmreizējām reģistrācijām, salīdzinājumā ar 20% gadu iepriekš. Tas gan joprojām ir ļoti zems rādītājs, tomēr pieauguma tendence nenoliedzami ir laba ziņa. Zemā privātpersonu aktivitāte ir skaidrojama ar jau vairākkārt izskanējušiem argumentiem – neesošo Latvijas vidusslāni, nepietiekamajiem uzkrājumiem pirmajai līzinga iemaksai un aplokšņu algām, kas neļauj saņemt finansējumu.
2013.gadā starp līzinga kompānijām ir palielinājusies konkurence, cīņa par klientiem un tirgus daļu, jo tieši aizvadītā gadā pirmo reizi kopš lielās ekonomiskās krīzes, līzingā iegādātie automobiļi vienu mēnesi sasniedza 60% atzīmi no kopējām jaunu auto reģistrācijām. Auto līzinga finansējuma apjoms privātajām un juridiskajām personām attiecīgi sadalās 53% un 49,4%. Kopējais līzinga finansējuma apjoms 2013.gadā ir būtiski audzis, sasniedzot 56% salīdzinājumā ar 48% gadu iepriekš, tā I. Rūtiņš.
Aizvadītā gadā Latvijas korporatīvo darījumu apjoms (3 un vairāk automašīnas vienā darījumā) pasažieru un vieglā komerctransporta tirgū 2013.gadā bija 23,4% (2996), kas salīdzinājumā ar iepriekšējā gada 34% ir būtisks samazinājums. Lielākos apjoma darījumus nodrošināja vadošie auto nomas uzņēmumi – SIA Transporent (500), SIA ALD Automotive (400), un SIA Ideal Services (129), kas pēcāk nodrošina jaunu auto piegādes iepirkumos valsts un pašvaldību iestādēm, kā arī valsts un pašvaldību iepirkumi – Latvijas Valsts Meži (134), Latvenergo (111) un Rīgas Satiksme (108).