SIA Amber Wood Eiropas grīdu seguma tirgu cenšas iekarot, izmantojot invotīvus ražošanas un pārdošanas risinājumus.
Ozols jau kopš seniem laikiem tiek uzskatīts par ļoti vērtīgu koksni, no kura gatavoti izstrādājumi ir ne tikai ļoti izturīgi, bet arī prestiži. Pagājušajā gadsimtā ozolkoka mēbeles tika uzskatītas kā savdabīgs varas un ietekmes simbols. Ozolkoka karotes, mucas, arī kalšanai nepieciešamās kokogles un pat finiera ražošana – tā ir vēsture, taču pašlaik ozols lielākoties tiek izmantots kā grīdas materiāls – gan grīdas dēļu, gan parketa veidolā. To, ka Latvijā izaugušo ozolu koksni var sekmīgi pārstrādāt augstas pievienotās vērības produktā – grīdās – pierāda arī SIA Amber Wood.
Seko atklājumiem
«Jaunākās zināšanas un tehnoloģijas, kā arī inovatīva pārdošanas sistēma ir sekmīgas darbības pamats,» tā uz svarīgākajiem uzņēmuma darbības stūrakmeņiem norāda SIA Amber Wood līdzīpašnieks Ivars Akerfelds. Viņš uzsver, ka ne vienmēr inovatīva pieeja ražošanas procesiem ir dārgs prieks. «Svarīgi sekot līdzi jaunākajām tendencēm un zinātniskajiem atklājumiem, kā arī moderno tehnoloģiju radītajām iespējām un mācēt tās izmantot specifisku problēmu risināšanā, un darba ražīguma paaugstināšanā. Tas nebūt neizmaksā tik dārgi, jo bieži vien tie ir tādi knifiņi, taču to atdeve un ietekme uz konkurētspēju tirgū ir milzīga,» skaidro I. Akerfelds. Viņš atzīst, ka šobrīd tehnoloģiju piedāvājums ir gana plašs, taču nav nemaz tik viegli atrast un izvēlēties inovatīvākajiem knifiņiem aprīkoto, taču vispiemērotāko konkrētajam produktiem labāko risinājumu. Senos laikos, lai panāktu, ka ozols «negrozās», tas tika žāvēts un mērcēts vairākus gadus no vietas, šobrīd tehnoloģijas šo jautājumu palīdz atrisināt dažu dienu laikā ar specifiska žāvēšanas režīma palīdzību.
Pārdod risinājumu
«Amber Wood tirgū nepārdod ozolkoka izstrādājumu, bet gan problēmas risinājumu klientam Eiropā,» uzsver I. Akerfelds. Viņš savu teikto pamato ar to, ka klientam vajadzīgs problēmas risinājums – ekoloģisks, atbilstošs viņa vizuālajām un mehāniskajām vēlmēm un iekļaujas viņa maka biezumā. «Pašreiz netokrātijas laikmetā produktam nav tik lielas nozīmes kā problēmas risinājumam, tāpēc, ja spēju pārdot klientam problēmas risinājumu – viņa sapņu grīdu, tad esmu konkurētspējīgs,» savu know-how tiešajā pārdošanā atklāj I. Akerfelds. Viņš gan atzīst, ka produktam, kuru piedāvā pircējam, ir jābūt nostrādātam un tam jābūt ar dažādām iespējām – piesūcinātam ar eļļu, dažādos toņos un apstrādē. «Cilvēka problēmas nevar atrisināt ar pusfabrikātu,» tā I. Akerfelds. Savukārt par tirgus plašumu liecina dati, ka Eiropā aptuveni 50% visu grīdu ir ozolkoka. Tāpēc nepārsteidz, ka Amber Wood koka grīdas tiek eksportētas uz Vāciju, Franciju, Itāliju, Beļģiju, Zviedriju, Norvēģiju un arī Igauniju. «Eiropā prasa dabīgu ozolu ar visiem zariem, savukārt Latvijā vēlas pirkt tikai grīdas no bezzaru ozola, bet Latvijā tādu ozola materiālu ir ļoti maz,» atšķirību starp Latvijas un ārvalstu pircējiem rāda I. Akerfelds. Viņaprāt, izaugsmes iespēju potenciāls ozolkoka grīdu segmentā ir milzīgs. «Eiropas tirgū labākajā gadījumā aizņemam vienu tūkstošdaļu tirgus; kad sasniegsim 1% līmenī, tad varēsim uzskatīt, ka esam kaut ko sasnieguši, kaut arī uz vispārējā fona nekas īpašs tas daudziem nešķitīs,» tā par iespējamo perspektīvu izsakās I. Akerfelds.
Strādā ar gala patērētāju
SIA Amber Wood arī iedzīvinājusi tiešo grīdu pārdošanas sistēmu on line režīmā. «Neslēdzam līgumus ne ar vairumtirgotājiem, bet gan tikai ar mazumtirgotājiem, tostrap grīdu saloniem, ka produktu piedāvā jau konkrētiem gala patērētājiem,» tā savu inovatīvo pārdošanas sistēmu raksturo I. Akerfelds. Proti, jebkurš no tiem grīdu saloniem ārzemēs ar ko Amber Wood ir līgums redz on line režīmā uzņēmuma noliktavā esošo materiālu un var izdarīt sev nepieciešamo pasūtījumu ar visu piegādi jebkurā Eiropas valstī. «Ražotājam bieži vien vieglāk šķiet strādāt ar lieliem vairumpircējiem, tomēr Amber Wood divu iemeslu dēļ tas nav izdevīgi,» atzīst I. Akerfelds. Savu teikto viņš pamato ar to, ka, strādājot ar vairumpircējiem, var rasties būtiskas problēmas. «Klimatiskie apstākļi Latvijā ir tādi, kādi tie ir, un var gadīties, ka slapja laika dēļ uz ražotne nesaņem ozolkoka baļķus un nevar nosūtīt kārtējās kravas vairumtirgotājam ar solīto preci,» uz vienu no problēmjautājumiem norāda I. Akerfelds. Viņš atzīst, ka ir bijušas situācijas, kad pircēji ir, bet nav ko viņiem piedāvāt, jo ražotnē nav ozolkoka baļķu. «Lielus baļķu krājumus vairākiem mēnešiem neļauj iepirkt apgrozāmo līdzekļu apmērs, bet ne visi ozola zāģbaļķu pārdevēji ir gatavi pārdot to ar garu pēcmaksu, it īpaši, ja šobrīd visiem vajag naudu par preci tūlīt, jo katram ir savas problēmas,» tā par baļķu uzkrājumu problēmām atbild I. Akerfelds. Šobrīd ozola baļķi tiek pirkti tikai no Latvijas, kaut arī ir pamēģināts to imports no Ukrainas un Lietuvas. Savukārt otrs iemesls, kādēļ Amber Wood nestrādā ar vairumtirgotājiem, ir tas, ka, sākoties krīzei, 2008. un arī 2009. gadā, tie uz ražotāja centās pamatīgi nopelnīt. «Bija gadījums, kad Amber Wood vairumtirgotājs stāsta pasaku par to, ka esam piegādājuši neatbilstoša izmēra produktu, tāpēc viņš samazina samaksu par 50%, kad teicām, lai sūta šo brāķi atpakaļ, tad atklājās, ka tas jau sen ir pārdots un ieklāts telpās un nekādu defektu nav. Un nevarēja arī būt, jo uzņēmuma rīcībā ir optimizācijas zāģi ar lāzeru izmēru kontroles sistēmām,» neseno vēsturi atceras I. Akerfelds.
Gatavs produkts
Kā vēl vienu svarīgu atziņu uzņēmuma līdzīpašnieks min to, ka mazajiem uzņēmumiem atšķirībā no lielajiem tirgū ir jāpiedāvā nevis pusfabrikāts, bet gan gatavs izstrādājums. «Šogad varētu pārstrādāt rekordlielu ozolkoka baļķu apmēru – 6000 – 10 000 m3, tomēr negribu apgalvot, ka pēc daudziem gadiem uzņēmums ražos ozola un oša grīdas,» negaidīti atklāj I. Akerfeds. Viņš atzīst, ka uzņēmuma tehnoloģiskais bruņojums ļauj ražot ozolkoka mēbeles. «Varam ražot mēbeles, ja vien ir iespēja tās piedāvāt pircējiem,» tā uz jautājumu par mēbeļu ražošanas iespējām atbild I. Akerfelds. Viņš gan nenoliedz, ka Amber Wood ir pamēģinājis ražot mēbeļu detaļas un sekmīgi tās eksportēt, tomēr atzīst, ka šādam projektam vajadzīga iespaidīga aizmugure. «Daudziem uzņēmējiem Latvijā neizdodas izrauties no apburtā loka – zems darba ražīgums, tātad nav naudas attīstībai – peļņas, ja nav peļņas un nav liels apgrozījums, tad nevar saņemt kredītu, ja nevar aizņemties, tad augstražīgu iekārtu nopirkt nevar un ja to iegādāties nevar, tad arī darba ražīgumu palielināt nevar,» tā I. Akerfelds. Tiesa, Amber Wood savulaik ir paveicies šo loku daļēji pārraut, jo izdevies iegādāties gan modernas un augstražīgas iekārtas, gan arī atrisināt jautājumu: kā kokapstrādes procesā radušas atliekas pārvērst dārgā produktā – kokskaidu briketēs. «No bankrotējušo uzņēmumu mantas izsolēm ir izdevies iegādāties pasakainas iekārtas par smiekla naudu, kas liecina, ka tie, kuri pārdod, neko no tām nesaprot un nezina arī to īsto vērtību,» situāciju komentē I. Akerfelds. Viņš atzīst, ka gatavu produktu tirgu Amber Wood sekmīgi sāka piedāvāt tikai pērnvasara, taču šogad uzņēmuma neto apgrozījums tuvosies 1 milj. Ls. Šogad uzņēmums arī uzsācis parketa ražošanu.
Foto
SIA Amber Wood līdzīpašnieks Ivars Akerfelds: «Inovācija bieži vien nav redzama gala produktā – ozolkoka grīdā, taču tā ir atrastā unikālā iespēja, kā saražot efektīvāk, taupot resursus un samazinot izmaksas, vienlaikus paaugstinot efektivitāti un kvalitāti.»
Biznesa fakti:
Nosakums: SIA Amber Wood
Nozare: ozola un oša grīdas segumu ražošana
Īpašnieki: I. Akerfelds un M. Rugājs
Strādājošo skaits: 45
Atrodas: Jelgavas novads
Dibināts: 2003.g
Neto apgrozījums milj. Ls
2011.g.* 0.65
2010.g. 0.57
2009.g. 0.34
2008.g. 0.33
2007.g. 0.47
* – deviņi mēneši
Avots: SIA Lursofts un SIA Amber Wood