No 2021.gada oktobra tiek plānots atvērt autoceļu ikdienas uzturēšanas tirgu un rīkot atklātu konkursu par valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas darbu veikšanu, šodien nolēma Ministru kabinets (MK).
Valdība šodien uzklausīja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto konceptuālo ziņojumu "Par valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas tirgus atvēršanu no 2021.gada". Tajā SM norāda, ka pašreiz valsts autoceļu uzturēšanu veic VAS "Latvijas autoceļu uzturētājs" (LAU) atbilstoši deleģēšanas līgumam, kas būs spēkā līdz šā gada 31.decembrim. Kopš 2014.gada 1.janvāra SM deleģē LAU veikt tās kompetencē esošo valsts pārvaldes uzdevumu - valsts autoceļu kompleksās ikdienas uzturēšanas darbu plānošanu un veikšanu visā Latvijā.
Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) norādīja, ka valsts kā pasūtītājs ir ieinteresēta iegūt kvalitatīvu pakalpojumu par iespējami zemāku cenu, un to var panākt, veicinot konkurenci un spēcīgu privāto piedāvājumu. "Vienlaikus šī ir iespēja mazināt sezonalitātes ietekmi uz cenām ceļu nozarē kopumā, kas turpmāk varētu mazināt arī izmaksas ceļu būvniecībā," uzsvēra ministrs.
"Ilgtermiņā apstākļos bez konkurences valstij netiek nodrošināta pārliecība, ka tā saņem valsts autoceļu uzturēšanas pakalpojumus visefektīvākajā veidā. Galvenais tirgus atvēršanas risinājuma ieguvums ir iespējamība, ka publiskā iepirkuma rezultātā pakalpojumu sniegšana tiktu veikta lētāk, nekā to šobrīd dara LAU," norāda ministrija.
Valsts autoceļu uzturēšanas pakalpojumu publiskajam iepirkumam un to komponentēm jeb lotēm tiks paredzēta maksimālā pieejamā finansējuma robeža, kas būtu vienāda ar vidēja termiņa budžetā paredzēto autoceļu ikdienas uzturēšanai pieejamo finansējumu jeb 61 miljonu eiro, tādā veidā nodrošinot, ka valsts autoceļu uzturēšanai nepieciešamais finansējums nepieaugs.
SM skaidro, ka, veicot tirgus atvēršanu, valsts autoceļu uzturēšanas pakalpojumu sniedzējiem valsts autoceļu uzturēšanas pakalpojumi tiktu iepirkti brīvas konkurences apstākļos un LAU varētu piedalīties iepirkuma procedūrā līdztekus citiem tirgus dalībniekiem.
Paredzēts, ka tirgus dalībnieki konkurences apstākļos varēs nodrošināt valsts autoceļu ikdienas uzturēšanu izmaksu efektīvākā veidā, kas radītu izmaksu samazinājumu no 0,43375 miljoniem eiro pirmajā gadā līdz 2,035 miljoniem eiro otrajā un trešajā gadā. Potenciālos valsts autoceļu uzturēšanā ietaupītos līdzekļus varētu novirzīt papildus autoceļu uzturēšanas darbu veikšanai vai autoceļu remontdarbiem.
"Lai dotu iespēju komersantiem sagatavoties tirgus atvēršanai un pakalpojumu sniegšanas sākšanai, jāparedz iespēja noslēgt jaunu deleģēšanas līgumu līdz 2021.gada 30.jūnijam ar LAU," teikts informatīvajā ziņojumā. Likumā par autoceļiem papildus nepieciešams noteikt, ka tiesības veikt valsts autoceļu kompleksās ikdienas uzturēšanas darbus publiskā iepirkuma rezultātā būs iespējams iegūt laika periodam no 2021.gada 1.oktobra.
Lai būtu iespējama valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas tirgus atvēršana no 2021.gada vidus, publisko iepirkumu plānots veikt laika posmā no 2020.gada 1.oktobra līdz 2021.gada 31.martam. Valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas publiskā iepirkuma rezultātā noslēdzamā līguma termiņš paredzēts četri gadi un deviņi mēneši - no 2021.gada 1.oktobra līdz 2026.gada 30.jūnijam. Iepirkumu paredzēts organizēt pēc teritoriālā principa.
Valdība atbalstīja SM rosinājumu un uzdeva deleģēt VAS "Latvijas valsts ceļi" atklāta konkursa rīkošanu un līguma slēgšanu par valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas darbu veikšanu.
Ministrijā norādīja, ka valsts autoceļu tīklu iepirkumā plānots sadalīt vismaz 16 daļās jeb lotēs, lai uz to apkalpošanu varētu pretendēt iespējami daudzi komersanti.
"Iepirkumā varēs piedalīties arī līdzšinējais ceļu uzturētājs - LAU, kuram dalība atklātā konkursā liks izvērtēt arī savas darbības efektivitāti. Valsts kā uzņēmuma īpašnieks iegūs arī šai ziņā," skaidroja satiksmes ministrs.
Plānots, ka SM līdz 1.oktobrim būs jāiesniedz MK grozījumi noteikumos par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli, pārskatot valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas prasības. Savukārt līdz 31.oktobrim SM būs jāiesniedz MK grozījumi likumā par autoceļiem, paredzot, ka no 2021.gada 1.janvāra ar LAU tiek slēgts deleģēšanas līgums uz deviņiem mēnešiem par valsts autoceļu kompleksās ikdienas uzturēšanas darbu plānošanu un veikšanu un atklātā konkursā tiek izvēlēti pretendenti valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas darbu veikšanai no 2021.gada 1.oktobra.
LAU veic gandrīz 200 dažādus ikdienas uzturēšanas darbus uz valsts autoceļiem. Uzturamo valsts autoceļu kopgarums ir vairāk nekā 20 000 kilometru, no tiem 9129 kilometri autoceļu ir ar melno segumu un 10 989 kilometri ir grants autoceļu, kā arī ikdienas uzturēšanas darbi tiek veikti uz vairāk nekā 900 tiltiem.