Svarīgu lomu tuvā nākotnē gatavojas ieņemt uzņēmējdarbība sociālajos tīklos, līdz ar ko radīsies pieprasījums pēc jauniem norēķinu veidiem. Jau tagad ievērību pasaulē ieguvuši eksperimenti ar jaunām finanšu sistēmām, kuras spēj iztikt bez banku sistēmas, kādu mēs to zinām.
Šādas tendences aplūkotas CAC Card Academy rīkotajā konferencē Rīgā, kurā galvenie sarunu temati ir saistīti ar elektronisko norēķinu un maksājumu karšu attīstību.
Kā skaidro First Data viceprezidente Līsa Volkere (Lisa Walker), tirdzniecībā pašlaik ir izveidojušies «perfektas vētras» apstākļi. Tirgotājiem šobrīd ir vairāk iespēju uzrunāt pircējus, izmantojot daudz dažādas platformas – sociālos medijus, viedtālruņus, planšetdatorus un dažādas lietojumprogrammas. Viņa norāda, ka mainās cilvēku iepirkšanās paradumi, līdz ar ko mainās arī apmaksas ekosistēma, kuru šobrīd veido ļoti daudz spēlētāju.
L. Volkere vērsa uzmanību uz faktu, ka patlaban ASV 64,2 miljoni viedtālruņu lietotāju izmanto sociālos tīklus, bet Eiropā - 48,4 miljoni. Tas nozīmē, ka šajā jomā uzņēmumiem paveras ļoti plašas attīstības iespējas. Šādos apstākļos popularitāti iegūst tādas tehnoloģijas kā Google Wallet, kas jau tagad ļauj mobilo telefonu izmantot kā naudas maku.
DIBS E-Commerce Survey 2011 pētījuma dati liecina, ka jau šobrīd 17% no 15 līdz 34 gadus veciem pircējiem preces iegādājas ar viedtālruņu palīdzību. Šāda veida uzņēmējdarbība, saukta arī par M-Commerce, pēdējā laikā ir kļuvusi ļoti aktuāla. To apliecina fakts, ka 27% pētījumā aptaujāto uzņēmēju ir pārliecināti - tuvākā gada laikā to bizness mobilajā vidē turpinās izplesties, savukārt 21% no aptaujātajiem uzņēmumiem M-Commerce platformu plāno izmantot «drīzumā». Tikmēr 20% respondentu atzinuši, ka pāreju uz M-Commerce veicinātu jaunu mobilo norēķinu tehnoloģiju rašanās.
Mainīgā vidē svarīgu lomu ieņem uzņēmumu sekmīga dalība sociālajos tīklos. Kā pastāstīja Eurasia Insights pētījumu centra pārstāvis Saimons Hardijs (Simon Hardie), uzņēmumu iesaistīšanās sociālajos tīklos notiek vairākos līmeņos, taču vissvarīgākais ir nodot pareizu vēstījumu. «Kopumā pasaules uzņēmumiem pieaug sapratne, ka sociālie mediji ir nozīmīgi,» atsaucoties uz pētījuma Social Media in Payments rezultātiem sacīja S. Hardijs.
Viņš skaidroja, ka ļoti daudzi uzņēmumi kā vienu no svarīgākajām problēmām, kas traucē to darbībai sociālajos tīklos, izcēluši resursu un darbinieku trūkumu. Pētījumā aptaujāto uzņēmumu vidū šādu kompāniju īpatsvars sasniedzis 47%.
Kopumā uzņēmēji norāda, ka sociālo mediju izmantošana tiem ļauj popularizēt savus zīmolus, izveidot un paplašināt kontaktu skaitu, nodrošināt savu klātbūtni mediju telpā un uzlabot informācijas pieejamību. Interesanti, ka tikai 19% uzņēmumu norādījuši, ka sociālie mediji tiem ir veids, kā palielināt pārdošanas apjomus. Tas varētu liecināt par to, ka uzņēmumi sociālos medijus neuzskata par pārdošanas platformu.
Maksājumu ekosistēmas izmaiņas apliecina arī eksperimentālas «naudas» veidošanās. «Bitcoin savā ziņā ir kā naudas evolūcija. Izmantot šo norēķinu veidu ir anonīmāk nekā norēķinu kartes», stāstīja GLBSE (Global Bitcoin Stock Exchange) dibinātājs Džeimss Makarthijs (James McCarthy). Bitcoin ir decentralizēta virtuālo maksājumu sistēma, kura izmanto p2p tīklus. Sistēmā izmantoti digitālie paraksti un sarežģīti šifrēšanas paņēmieni, lai nodrošinātu transakcijas.
2010. gada decembrī viena Bitcoin «nauda» maksāja vienu ASV dolāru, taču jau pusgadu vēlāk – aizvadītā gada jūnijā – vienas Bitcoin «naudas» vērtība sasniegusi 29 ASV dolārus. Tas gan mainījās dažas dienas vēlāk, kad norēķinu sistēmu piemeklēja hakeru uzbrukums, pēc kura viena Bitcoin «naudas» vērtība nogāzās līdz 0,01 ASV dolāram. Pašlaik kopējā Bitcoin «naudas» vērtība ir sasniegusi 44 miljonus ASV dolāru.
Galvenais Bitcoin sistēmas risks esot saistīts ar hakeru uzbrukumiem. Sarunā ar Db.lv Dž. Makarthijs pastāstīja, ka lielākā uzbrukuma ietvaros nozagtas Bitcoin «naudas» 50 tūkstošu ASV dolāru vērtībā. Pēc viņa teiktā, informācija par katra cilvēka kontā esošajiem līdzekļiem tiekot šifrēta, taču, ja hakerim izdodas nozagt šos šifrus – cilvēks paliek bez savas virtuālās naudas.
Dž. Makarthijs uzsvēra, ka, neskatoties uz minētajām problēmām, Bitcoin ir viena no anonīmākajām maksājumu sistēmām internetā. Bitcoin lielākoties izmanto gados jauni cilvēki, kas strādā tiešsaistē. Pašlaik ar Bitcoin palīdzību iespējams norēķināties lielākoties IT vidē, kā arī dažos restorānos ASV. Tāpat, izmantojot Bitcoin sistēmu, iespējams iegādāties zeltu, zāles un arī lidmašīnas biļetes.
Konference notiek jau trešo gadu. Rīgā pasākumu apmeklēja 105 delegāti, no kuriem 70% bija no Baltijas valstīm. Viens no konferences atbalstītājiem ir Latvijā pārstāvētais elektronisko maksājumu risinājumu jomas uzņēmums Point Transaction Systems.