VAS Latvijas dzelzceļš (LDz) prezidents Uģis Magonis kopumā atzinīgi vērtē Satiksmes ministrijas (SM) izstrādātās Transporta attīstības pamatnostādnes 2013. – 2020. gadam (TAP), jo tas ir ļoti būtisks dokuments ne tikai nozares dalībniekiem, bet visiem Latvijas iedzīvotājiem, ņemot vērā šīs nozares īpatsvaru IKP, valsts budžetā nomaksāto nodokļu kopapjomā un, protams, nodarbināto skaitu.
Kaut arī daži nozares dalībnieki cenšas atrast trūkumus šajā dokumentā, U. Magonis uzsver, ka dokuments ir pārdomāts un sistēmisks, pat daudzsološs. Tas gan iespējams vienīgi tad, ja valsts un pašvaldību iestādes, nozares dalībnieki patiešām mērķtiecīgi un konsekventi īstenos šajā dokumentā minēto.
DB jau rakstīja, ka transporta nozares ekspertu vērtējumi par TAP līdz šim ir ļoti atšķirīgi – no kārtējā bezjēdzīgā dokumenta, kas noguls uz plauktiņa, līdz kopumā kvalitatīvam dokumentam, kura īstenošanai gan trūkst skaidrojuma.
TAP nodrošina līdzsvarotas attīstības iespējas visiem transporta veidiem Latvijā, spriež LDz vadītājs. Skaidri definētās valsts stratēģiskās prioritātes septiņu gadu perspektīvā transporta nozarē gan infrastruktūras, gan nozares pārvaldības attīstībai ļautu, no vienas puses, palielināt kravu tranzīta pakalpojumu apjomu un to pievienoto vērtību un, no otras puses, nodrošinātu iedzīvotāju mobilitātes iespējas.
U. Magoņa vērtējumā TAP ietver ilgtspējīga publikās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanas un atjaunošanas finansēšanas mehānisma ieviešanu, paredzot valsts budžeta līdzfinansējumu. Pats būtiskākais ir, lai valsts un nozares uzņēmumi konsekventi īstenotu šo plānu, nevis pieņemtu kā birokrātijas sagatavotu dokumentu, ievērotu to tikai daļēji pēc sava prāta.
«Kā piemēru varu minēt precedentu ar 14,5 milj. Ls vērto LDz projektu, kas skar pasažieru peronu būvniecību un kam, saskaņā ar valdības apstiprināto Nacionālās attīstības plānu, bija paredzēts valsts līdzfinansējums 2,1 milj. Ls apmērā. Tas pierāda, ka diemžēl ne vienmēr valsts un nozares attīstības dokumentos minētais tiek konsekventi ievērots. Projekts palicis bez valsts finansējuma,» norāda U. Magonis.