Latvijas Komercbanku asociācijas (LKA) ombuds, paplašinot pilnvaras un izskatāmo jautājumu loku, ir kļuvis par Latvijā pirmo biznesa nozares izveidoto ārpustiesas strīdu izskatīšanas institūciju, kas reģistrēta Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) Ārpustiesas patērētāju strīdu risinātāju datubāzē, informē LKA.
LKA Ombuds kā banku klientu sūdzību izskatīšanas institūcija darbojas jau kopš 2003. gada, taču 2015. gada nogalē tā funkcijas tika pārskatītas, un izskatāmo jautājumu loks būtiski paplašināts, ņemot vērā jauno Patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāju likumu. PTAC vadītāja Baiba Vītoliņa preses konferencē otrdien, 15. martā pozitīvi atzīmēja LKA ombuda aktivitāti, izrādot nozares iniciatīvu efektīvas ārpustiesas strīdu risināšanas kārtības ieviešanai.
LKA ombuds Aivars Graudiņš uzsvēra, ka turpmāk ombuds skatīs patērētāju sūdzības par banku rīcību un visiem pakalpojumiem, savukārt līdz šim ombuda kompetencē bija tikai sūdzības par banku bezskaidras naudas norēķiniem un karšu maksājumiem. Tāpat ombuds skatīs arī sūdzības par maksājumu iestādes, kura noslēgusi līgumu ar LKA ombudu par strīdu izskatīšanu, rīcību un tās sniegtajiem pakalpojumiem (šobrīd ir divi šādi līgumi); par Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma noteikumu neievērošanu; par Vienoto fizisko personu kontu maiņas principu neievērošanu; par pārrobežu eiro maksājumiem un pārrobežu strīdiem.
Ombuds neskatīs liela apjoma (virs 50 000 eiro) un ļoti maza apjoma (zem 10 eiro) sūdzības, kā arī strīdus, par ko ir prasība tiesā, atkārtotus strīdus, gadījumus, ja sūdzība skar jautājumus par dokumentu viltojumiem, kā arī sūdzības gadījumos, ja kredītiestāde vai maksājumu iestāde, par kuru ir sūdzība, ir maksātnespējīga vai likvidējama, vai arī ir pagājis gads kopš dienas, kad kredītiestādei vai maksājumu iestādei iesniegta klienta sūdzība.
Sūdzību izskatīšanu LKA ombuds var veikt gan mutvārdu, gan rakstveida procesā, un strīda risinājumam ir rekomendējošs raksturs (lēmums pusēm ir saistošs tikai tad, ja puses tam ir rakstiski piekritušas). Strīdu izskatīšana ir bezmaksas, taču sūdzības iesniedzējam ir jāiemaksā 20 eiro drošības nauda, ko tas saņem atpakaļ gadījumā, ja ombuds sūdzību atstāj bez izskatīšanas vai pilnīgi vai daļēji apmierina. Strīda izskatīšanas termiņš ir 2 mēneši, ko sarežģītos gadījumos var pagarināt.