Liepājas dome ārkārtas sēdē 14. jūnijā neatbalstīja sagatavotos grozījumus Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (LSEZ) likumā, kas paredz atņemt pilsētai tiesības lemt par 65% no Liepājas administratīvās teritorijas.
Likumprojektu "Grozījumi Liepājas speciālās ekonomiskās zonas likumā" par LSEZ pārvaldības modeļa maiņu uz kapitālsabiedrību ir sagatavojusi Satiksmes ministrija, bet idejas autors ir satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP). Likumprojekts paredz, ka valstij pieder vismaz divas trešdaļas no kapitālsabiedrības, kas pārvaldīs teju 2/3 no Liepājas pilsētas teritorijas. Likuma grozījumi paredz jaunajā kapitālsabiedrībā ieguldīt visu LSEZ mantu, zemi un citus īpašumus. Šo īpašumu sakopšana, pilnveidošana un vērtības vairošana līdz šim ir bijis Liepājas pilsētas un liepājnieku uzmanības fokuss. 23 LSEZ pastāvēšanas gadu laikā teritorijā ir ieguldīti pašvaldības līdzekļi.
"Liepājas pilsētas attīstība vienmēr neatraujami tikusi plānota kopā ar LSEZ attīstību un sagatavotais likumprojekts neatbilst pašvaldības iedzīvotāju interesēm. Neļaujot pilsētai un liepājniekiem lemt par 2/3 savas pilsētas teritorijas, nevarēsim realizēt virkni pašvaldības funkciju, piemēram, būs apgrūtināta Oskara Kalpaka tilta uzturēšana, lidostas attīstība, bijušā "Liepājas metalurga" teritorijas pārveide par mūsdienīgu biznesa parku, kā arī citu stratēģisku objektu pārvaldība un attīstība. Nav pieļaujams, ka lielākā daļa pilsētas saimniecības uz nezināmiem noteikumiem tiek nodota valsts kapitālsabiedrības pārvaldībā. Sagatavotais priekšlikums nopietni apdraud pilsētas attīstības projektus un tas rada trauksmi gan esošajos, gan potenciālajos investoros, kuriem ir būtiski skaidri sadarbības principi. Mēs neesam pret pārmaiņām, taču tām ir jābūt tālredzīgām, pamatotām un uz attīstību vērstām, piedāvātās LSEZ pārvaldības modeļa pārmaiņas pagaidām tādas nav," domes sēdē sacīja Liepājas domes priekšsēdētājs Jānis Vilnītis.
Liepājas domes deputāti sēdē pauda, ka plānotie likuma grozījumi un vēlme LSEZ izveidot par valsts kapitālsabiedrību paredz netaisnīgu un ieguldījumiem neatbilstošu kapitāla daļu proporcijas noteikšanu.
Domes sēdē LSEZ pārstāvji klātesošajiem atgādināja, ka ir svarīgi ņemt vērā, ka jau šobrīd spēkā esošajā LSEZ modelī tiek tiešā veidā pārstāvētas valsts intereses un LSEZ atrodas tiešā Ministru kabineta pakļautībā – LSEZ valdē ir deviņi valdes locekļi: trīs valsts pārstāvji, trīs Liepājas pilsētas domes un trīs Liepājas komersantu pārstāvji, kurus amatā ieceļ un no amata atbrīvo ar Liepājas pilsētas domes lēmumu.
"Liepājas gadījumā ir jārunā par speciālo ekonomisko zonu, kuras galvenā misija ir piesaistīt jaunus ražošanas uzņēmumus un veicināt esošo paplašināšanos, radot jaunas darbavietas un nodrošinot nodokļu ieņēmumus valsts budžetā ilgtermiņā. LSEZ pārvalde neveic uzņēmējdarbību un ir atbalsts teritorijā strādājošajām 43 kapitālsabiedrībām, kas tiešā veidā veic uzņēmējdarbību un tiešā veidā nodrošina stabilus nodokļu ieņēmumus budžetā," Liepājas domē sacīja LSEZ pārvaldnieks Jānis Lapiņš.
Domes sēdē klāt bija vairāki uzņēmēji, kuri pauda bažas par plānotajām izmaiņām, radīto nestabilitāti un neziņu par nākotni, kā arī atzina, ka šādas izmaiņas var būtiski ietekmēt plānoto investīciju apjomu un projektu attīstību. Uzņēmēju pārstāvniecības būtiska samazināšana, nododot LSEZ pārvaldību sadrumstalotā valsts iestāžu kontrolē, apdraudot turpmāko Liepājas uzņēmumu attīstību.
Dome pilnvaroja J. Vilnīti ar Liepājas pilsētas noraidošo viedokli iepazīstināt gan Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes locekļus, gan nepieciešamības gadījumā arī citas institūcijas, kurās šis likumprojekts varētu tikt skatīts, lai vērstu uzmanību uz nepilnībām likumprojektā un argumentācijas trūkumu, neizvērtējot šāda lēmuma ietekmi uz Liepājas tautsaimniecību ilgtermiņā.