Par spīti digitālo mediju straujajai attīstībai, cilvēki lielākajā daļā pasaules valstu joprojām ir gatavi vairāk tērēt naudu par tradicionālajiem, nevis digitālajiem medijiem.
Šobrīd visplašākais digitālo mediju patēriņš un gatavība maksāt par digitālo saturu ir novērojama tādās valstīs kā Ķīna, Brazīlija un Singapūra, liecina starptautiskās biznesa konsultāciju kompānijas KPMG mediju patēriņa ieradumu salīdzinošais pētījums Digital Debate2013.
Lai ieinteresētu iedzīvotājus naudu tērēt arī digitālajiem medijiem, izšķiroša būšot spēja sadarboties tehnoloģiju un mediju nozaru uzņēmumiem, piedāvājot mobilo ierīču lietotājiem novatoriskus un peļņu nesošus risinājumus.
Armine Movsisjana, KPMG Baltics SIA mediju eksperte un partnere Latvijā, norāda: «Arī Latvijas tradicionālie mediji, sekojot līdzi tehnoloģiju tendencēm un lietotāju pieprasījumam, sāk piedāvāt savu saturu digitālajos formātos. Tā, piemēram, lielākās Latvijas izdevniecības piedāvā savus populārākos izdevumus iegādāties un lasīt elektroniski, mobilajās iekārtās iespējams skatīties populārākos Latvijas televīzijas kanālus un praktiski visas Latvijas lielākās radiostacijas piedāvā iespēju tās klausīties arī mobilajās ierīcēs. Iedzīvotāju ieradumu maiņas un jauno tehnoloģiju iespaidā tuvākajā laikā būtiskas izmaiņas sagaida arī Latvijas sabiedriskos medijus. Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) vadībā 2013. gadā ir izstrādāta jauna Latvijas vienotā sabiedriskā medija koncepcija, kas atbilstoši Somijas un citu Eiropas valstu pieredzei piedāvā izveidot vienotu sabiedrisko mediju, kurš apvienotu gan televīziju un radio, gan arī interneta medijus.»
Digitālo mediju attīstība un iedzīvotāju gatavība maksāt par digitālo saturu esot cieši saistīta ar mobilo ierīču – viedtālruņu un planšetdatoru – lietotāju skaita pieaugumu. Jaunā mobilo ierīču lietotāju paaudze pirmo mediju pieredzi iegūst, izmantojot tieši mobilās ierīces, un nākamās paaudzes ātrgaitas mobilie tīkli šo tendenci tikai pastiprinās, palielinot digitālo mediju priekšrocības salīdzinājumā ar tradicionālajiem medijiem. Mobilo ierīču lietotāju salīdzinoši lielākā gatavība maksāt par saturu paver iespēju medijiem un tehnoloģiju ražotājiem izstrādāt jaunus peļņu nesošus risinājumus.
Attīstības tirgos iedzīvotāji ir daudz mazāk pieraduši pie personālajiem datoriem un tāpēc ir atvērtāki jaunu mobilo ierīču lietošanai. Ķīnā jau 78% pilsētu iedzīvotāju pieder viedtālrunis, 76% – klēpjdators un 51% – planšetdators. Salīdzinoši citās valstīs vidēji 53% aptaujāto pieder viedtālrunis un tikai nedaudz vairāk nekā ceturtdaļai (26%) pieder planšetdators.
Pētījuma dati liecina, ka iedzīvotāji visās valstīs digitālajiem un tradicionālajiem medijiem velta apmēram līdzīgu daudzumu laika. TOP3 aktivitātes digitālajos medijos ir sociālo tīklu apmeklēšana, karšu un norāžu apskatīšana, kā arī ziņu lasīšana tiešsaistē.
Lielākā daļa iedzīvotāju vēl joprojām vairāk naudas tērē tradicionālā veidā, nevis tiešsaistē, lai arī šis rādītājs būtiski atšķiras dažādās valstīs un attiecībā uz dažādiem mediju veidiem. Kopumā tomēr patērētāju izdevumi par digitālo saturu pakāpeniski pieaug. Ķīna, Brazīlija un Singapūra ir vadošās valstis, kurās patērētāji ir gatavi maksāt par tiešsaistes saturu, savukārt patērētāji Ziemeļamerikā un Eiropā izrāda lielāku vēlmi maksāt tikai par pieeju noteiktam saturam, piemēram, iepazīšanās portāliem un grāmatām, taču mazāk, piemēram, par ziņām, mūziku un spēlēm.
Pētījumā tika novērtēta digitālā un tradicionālā mediju satura ietekme uz vairāk nekā 9000 patērētāju deviņās valstīs četros dažādos reģionos: Ziemeļamerika (ASV, Kanāda), Eiropa (Vācija, Spānija, Lielbritānija), Āzijas un Klusā okeāna reģions (Austrālija, Ķīna un Singapūra) un Dienvidamerika (Brazīlija). Aptauja tika veikta no 2012. gada 1. līdz 15. oktobrim.
Plašāk ar pētījumu iespējams iepazīties:
kpmg.com/LV/lv/IssuesAndInsights/ArticlesPublications/PresesRel%C4%ABzes/Lapas/digitalie-mediji.aspx