Valsts nodeva sašķidrinātajai naftas gāzei (SNG) būs niecīgs ieguvums budžetam, taču tas radīs būtisku apdraudējumu gāzes nozarei un šobrīd nenovērtējamus riskus Latvijas ekonomikai kopumā, paziņojis Latvijas gāzes asociācijas valdes priekšsēdētājs Konstantīns Adamovičs.
Latvijas gāzes asociācija šo lēmumu ieviest SNG nodevu uzskata par «pārsteidzīgu un nepieņemamu». «Ministra Daniela Pavļuta vadītā Ekonomikas ministrija (EM) lēmumu par valsts nodevas piemērošanu SNG mānīgi skaidro ar nepieciešamību veidot obligātās valsts drošības rezerves. Šajā gadījumā ierēdņi ir naski uz nodevas iekasēšanu, bet uzkrājumu faktiski veidot neplāno,» pausts Latvijas gāzes asociācijas paziņojumā.
«Skaidrojums par nepieciešamību veidot obligātās valsts drošības rezerves ir mānīgs, jo Latvijai nav nedz nepieciešamības, nedz arī iespēju uzglabāt 8000 tonnu gāzes. Tādēļ rodas jautājums, ja valsts nepilda nosacījumu par obligātajām drošības rezervēm, kur tiks izmantota nodeva, ko no 1. augusta maksā uzņēmēji?» neizpratni pauž K. Adamovičs.
Asociācija arī norāda, ka pēdējos gados gāzes nozare Latvijā ir pakāpeniski attīstījusies, tādējādi nodrošinot pieaugošu ieguldījumu valsts budžetā un ekonomikas attīstībā kopumā. Sašķidrināto naftas gāzi Latvijā plaši izmanto privātpersonas, kas aprīko automobiļus ar autogāzes iekārtām, kā arī eksportspējīgie uzņēmumi, piemēram, Valmieras stikla šķiedra, Latvijas Balzams, Latvijas Finieris, Tukuma piens un citi.
Uzņēmuma Eko Gāze finanšu direktors Andrejs Laškovs pauda, ka obligātās rezerves nodeva ir piemērota arī kurināmai jeb balonu gāzei, kas radīs papildu finanšu slogu mājsaimniecībām, kurām nereti nav citu alternatīvu. «Šis D. Pavļuta solis faktiski bremzēs tautsaimniecību un potenciāli radīs cenu pieaugumu vairākos sektoros. Galu galā tas viss ietekmēs uzņēmumu konkurētspēju, iedzīvotāju pirktspēju, kā dēļ cietīs Latvijas ekonomika kopumā,» izteicies A. Laškovs.
1. augustā ekonomikas ministrs D. Pavļuts parakstīja lēmumu par SNG iekļaušanu valsts jēlnaftas un naftas produktu obligātajās drošības rezervēs, piemērojot valsts nodevu 16,63 latu apmērā par tonnu, kas ir vairāk nekā par tonnu dīzeļdegvielas. Savukārt, no nākamā gada Ekonomikas ministrija plāno palielināt akcīzes nodokli autogāzei no 90 LS uz 112 Ls par tonnu.
Latvijas Gāzes asociācija, Latvijas Sašķidrinātās naftas gāzes asociācija un Latvijas degvielas tirgotāju asociācija ir paudušas neizpratni par šādu rīcību, un aicina uz diskusiju par samērīgu nodevu un akcīzes nodokļu piemērošanu, kas neradīs draudus nozarei.
Db.lv jau rakstīja, ka Latvijas autogāzes tirgus katru gadu pieaug, un līdz ar to palielinās arī spēlētāju skaits un konkurence. Patlaban Latvijā ar gāzi darbināmi ir tikai 12% automašīnu. Līdz ar to tirgus var augt vēl divas līdz trīs reizes.