Latvija iebilst autoceļu lietošanas nodevas piemērošanai tikai atkarībā no nobrauktās distances, liecina publicētā informācija šodien valdībā skatītajā informatīvajā ziņojumā par Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotajām nacionālajām pozīcijām «Mobilitātes pakotnes ceļu maksas priekšlikumi».
Kā norādīja SM Autosatiksmes departamenta speciālisti, Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva par dažu infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu smagajiem kravas transportlīdzekļiem nosaka transporta nodokļu minimālos līmeņus par dažu autoceļu lietošanu un kārtību, kā iekasējama maksa par infrastruktūras lietošanu, tostarp maksas diferenciāciju atkarībā no transportlīdzekļu ekoloģiskajiem raksturlielumiem.
Šīs direktīvas prasības Latvijā ir pārņemtas ar Autoceļu lietošanas nodevas likumu, skaidroja ministrijā.
Maksu par dažu autoceļu lietošanu ir iespējams noteikt divos veidos - atkarībā no autoceļa izmantošanas ilguma un atkarībā no pa autoceļu nobrauktās distances. Latvijā autoceļu lietošanas nodeva tiek piemērota atkarībā no autoceļa izmantošanas ilguma.
Tikmēr Eiropas Komisija (EK) uzskata, ka Eiropas Savienības dalībvalstīm ir jāpāriet uz autoceļu lietošanas nodevas piemērošanu atkarībā no pa autoceļu nobrauktās distances, kas ir godīgākas pret autoceļu lietotāju. Taču, lai varētu piemērot autoceļu nodevu atkarībā no pa autoceļu nobrauktās distances, ir nepieciešams izveidot infrastruktūru vai satiksmes dalībniekiem transportlīdzekļos ir jāuzstāda īpašs aprīkojums.
Līdz ar to Latvija neatbalsta autoceļu lietošanas nodevas piemērošanu tikai atkarībā no pa autoceļu nobrauktās distances, jo, lai Latvija ieviestu šāda tipa autoceļu lietošanas nodevas piemērošanu, nepieciešami milzīgi kapitālieguldījumi no 150 miljoniem eiro līdz 500 miljoniem eiro. Lai arī Latvija uzskata, ka šāda autoceļu lietošanas nodevas piemērošana ir godīga pret lietotājiem un ar lielu perspektīvu, tomēr šobrīd šādu prasību uzlikt kā obligāti pienākumu dalībvalstīm neesot pareizi. Tam, kā piemērot autoceļu lietošanas nodevu, jāpaliek katras dalībvalsts kompetencei, uzsvēra SM speciālisti.
Kopumā Latvija atbalsta «Mobilitātes pakotnes ceļu maksas priekšlikuma» projektos izvirzītos mērķus. Tāpat Latvija kopumā atbalsta tvēruma paplašināšana uz visiem transportlīdzekļiem, ja netiek palielināts kopējais autoceļu lietotāju nodokļu slogs.